Tvittingen - Trytetjenn

Inne langs grusveien rundt Ulvsvann ved "krysset" der det står skiltet til Tvittingen.

Sist oppdatert: 27. juli 2004 kl 00.00

• Kommune: Skien

Fra Skien sentrum kjører du nordover forbi Odd Stadion. Kjør nordover Århusveien og ta ned mot Løvenskiold Fossum. Når du kommer opp foran Fossum hovedgård (stor port) kjører du ned til venstre, over brua tar du til høyre opp en bakke, da er du der du må forlate bilen (hvis du kjører). Følg så grusveien rundt Ulvsvann til du kommer til et punkt der det går en sti av til venstre og det står skiltet til Tvittingen.

Lysløypa på Gulset ikke langt fra parkeringen ved der grusveien inn til Åletjern begynner.

Stien er generellt som vanlige norske stier. Noen steder bred og andre steder smal. Den er ikke spesielt vrien men noen av stigningene kan være litt tunge og steinete. Det er noe bæring men ikke så mye at det gjør noe. Hele turen foregår på blåstier.

Du følger stien opp i lia til du kommmer til Tvittingen. Før du er helt oppe ved Tvittingen er det et lite sted der det er mulig å kjøre feil; det kan se ut som om stien går til høyre men du skal over bekken til venstre.

Når du er kommet til Tvittingen skal du følge skiltinga mot Åletjern, denne stien vil ta deg opp i skråningen på venstre side av et dalsøkk. Her kan det noen steder bli litt bæring. Du skal bare følge denne stien langs "dalen" til du kommer ned til Åletjern. Stien kan på noen punkter være litt steinete, og det kan se ut som den utfordrer deg til å kjøre fort, men du skal være forsiktig siden det er bratt ut på høyre side av stien.

Når du kommer inn på lysløypa/traktorveien rundt Åletjern tar du til høyre, over "dammen". Følg denne til du ser at det kommer en bred sti ned fra høyre. Her skal du opp.

Denne stien er fullt mulig å sykle det meste av veien hvis du klarer å opprettholde god fart. Nå kommer du til et sted der stien deler seg i to, ta til venstre mot trytetjenn og ta til høyre av den brede stien igjen etter 30-40 meter.

Når du kommer opp til vannet, skal du sykle videre med vannet på høyre side. Du kommer nå til de typiske "broene" som minner mer om lave North-Shore løyper. Du skal sykle over denne og følge stien.

Først er det litt stigning opp fra Trytetjenn, før du begynner å sykle litt bortover, så nedover. Her er det flott å dra litt på nedover, så lenge du passer på å se deg for siden dette er et populært turområde.

Når du kommer til bånn er du nede ved lysløypa og turens endepunkt.

Fra endepunktet kan du sykle ut på grusveien og følge denne til du havner ut på hovedveien rundt Gulset. Følg denne hovedveien til venstre rundt Gulsetringen og når du ser krysset der det står det skiltet mot Fossum, Hyni eller Valebø. Ta av her og følg veien så vil du til slutt havne ved startpunktet.

Det kan nok lønne seg å ha med seg noen er godt nok kjent til at de kan finne tilbake til startpunktet.