Rundtur i Gulsetmarka

Liabrakka ved Hyniveien, grusveien innover rundt Ulvsvann.

Sist oppdatert 25. juni 2004 kl 00.00

• Kommune: Skien

Fra Skien sentrum kjører du nordover forbi Odd Stadion. Kjør nordover Århusveien og ta ned mot Løvenskiold Fossum. Når du kommer over brua tar du til høyre opp en bakke, da er du på startpunktet.

Hyniveien ca. 350 meter nord for startpunktet.

For det meste bred og middels teknisk sti. Noen steder er stien smal og det kan bli vanskelig og komme seg fram for de som ikke tør å satse litt eller har teknikken inne. En del stigning som man må bære fra enden ved Åletjern og opp til toppen før Tvittingen. Noen steder er det små "bruer" over myrer og våte områder (bilde). Er en del røtter og stein, det kan noen steder bli ganske farefullt å kjøre hvis det er vått.

Du starter med å sykle innover på grusveien rundt Ulvsvann, følg denne veien forbi dammen til du kommer til et punkt der det går en skiltet blåsti inn til venstre (bilde).

Herfra begynner det med bred ganske kupert, rask og morsom sti. Etter en stund kommer man inn ved et skyteområdet (pass litt på) og ut på en grusvei, her skal vi følge grusveien nedover til vi ser en sti som går av til høyre. Det burde ikke være veldig vanskelig å finne. Her er det enda litt bred sti. Etter litt sykling kommer man til et kryss ute i terrenget, hold til høyre og følg blåstien.

Etter en stund kommer man til et punkt der man ser husbebyggelse på venstre hånd. Da er det ikke lenge før man treffer på en gangsti. Følg denne til høyre og følg lysløypa nordover. Her kommer det noe fine "lene seg langt frempå" motbakker som krever litt jobbing. Lysløypa er bred og fin, og oppfordrer til høy fart.

Når lysløypa snur ved enden av Åletjern og går sørover igjen går det en sti oppover i skogen, det skal være godt skiltet mot Tvittingen. Nå begynner det en god del teknisk stigning og du må nok regne med en del bæring opp til toppen. Når man nærmer seg toppen går det en sti opp til høyre mot Kaperkollen. Undertegnede har aldri vært opp der med sykkel, men mener å huske at den ikke var spesielt egnet til sykling etter en løpetur der. Følg i stedet stien videre rett framover og ned mot Tvittingen.

Når man da etter en god stund kommer ned til Tvittingen er dette et flott område man kan ta en pause på (bilde) Etter en eventuell pause skal vi nå ta stien som står skiltet ned til Ulsvann. Herfra er det 200-300 meter med en del stein og høye røtter, før det begynner på smal rask sti nedover mot Ulvsvann igjen. Denne stien blir etterhvert bredere og litt mer steinete mot slutten. Morsomt parti av turen hvis du drar litt på.

Når du kommer ned igjen på grusveien rundt Ulvsvann tar du til venstre. Følg grusveien til det går en veldig bred sti inn til høyre akkurat der veien svinger til venstre (stien kan minne om en traktorvei) Denne brede og fine stien skal du følge til du kommer inn til Glasergruvene, her tar du til høyre oppover skråningen (det står skiltet til Hyniveien)

Stien ned til Hyniveien er bred og rask med en del steiner og røtter, flott terreng og dra på litt i. Men du skal passe at du bremser litt ned igjen når du kommer ut av skogen og inn i et gammelt hogstfelt, her er det et parti der undertegnede har prøvd å finne seg en rute som kan sykles ned med mindre hell. Men med litt guts og litt fart kan man helt sikkert komme ned.

Når man er ferdig med dette typiske stipartiet begynner det et litt steinete parti ned til bunn ved Hyniveien. Dette partiet kan på noen punkter være ganske glatt hvis det har regnet nylig men det burde ikke være noe problem å komme seg ned med god fart.

Når vi så er nede på Hyniveien kan man bare følge denne et lite stykke sørover og vi er på startpunktet igjen.

Denne turen kan enkelt kombineres med turen over Ulvskollen. Det er også en hel del andre stier og mulige ruter i Gulsetmarka som er et flott område å sykle i.

Mot slutten av turen, akkurat når man skal begynne på det siste steinete partiet går det en sti inn til venstre, denne leder til et lite drop som er i underkant av 1 meter høyt. Dette kan være ganske gøy, men pass på at du ikke kjører med for høyt sete (dette fikk undertegnede smertefullt erfare). Denne ender så ut igjen på den vanlige stien igjen litt senere.

Hvis du lurer på noe, eller har lyst til å ha noen å sykle en tur med så er det bare å kontakte meg på mail.