Ulvskollen

Parkeringa på Valebøveien

Sist oppdatert 22. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Skien

Valebøveien, 7-8 km nord for Skien. Det er alltid biler der, can't miss it. 300m etter jernbaneundergangen og brua over elva.

Samme sted

Bratt, bred sti opp, ikke veldig teknisk avansert. Smalere etterhvert, men fremdeles ikke særlig vrien. Mye moro!

Sjekk evt. kartet som finnes på parkeringa. Du skal følge Sigurdstien, ikke den som de fleste går. Den er etterhvert litt for bratt for oss på hjul. Sykle opp til venstre 20m, deretter hårnålsvingen opp til høyre. Trang sti opp, passér grusvei tvers over og fortsett, forbi høyspentgata. Det er bare å holde stien oppover og oppover. Oppe på toppen kan du ta en tur innom hytta som akkurat (november 2002) brant ned og hils på gærningene som går dit opp opptil 1000 ganger per år. Helt sant! Trivelig gjeng. Nydelig utsikt. Nå har du klatret nær 400 høydemetre og trenger en liten hvil? Følg skilter mot nordvest, mot Langelandskollen/Kammerherreutsikten. Etter en snau km kommer du til en bålplass, det er et stikryss og kanskje en benk. Her må du passe på. Følg stien mot nord, men etter 20 meter nedi lia må du brekke av mot venstre, mer vestover. Gjør du ikke det, kommer du ned mot Siljuknatthytta, og en usannsynlig steinete ur å kjøre i. Du tok altså mot venstre og holdt høyden. Et lite bæreparti opp en bratt li ganske snart. Stien er fabelaktig! Er det vått, får du holde farta, det er godt feste unntatt på røttene. Det sikksakker seg framover, følg skilter fortsatt, beskjedne stigninger. Ny lita koie på Kammerherren, mer fin utsikt. Nå går stien i samme retning, men nedover og nedover, er sannsynligvis skilta. Herlig kjøring. Kryss et traktortråkk. Smal sti nedover, mer humpete. Hold koken, og rompa over bakhjulet. Dra rundt det lille tjernet og du kommer straks til en skogsbilvei. Der tar du til høyre og koster ned til asfalten igjen. Pass på bommen nederst, den kan være nede og er lei å bremse mot. Den kan være oppe, og du kan måtte pilles ut av grillen på møtende bil. For letthets skyld har jeg kalt asfaltveien for sluttpunktet på denne ruta. Anbefales på det varmeste!

Kartene er ikke helt gode å følge, for det er et virvar av stier! Men bruk et likevel. Følger du standardveien opp over lille Ulvskollen, får du en del bæring innimellom, sannsynligvis. Det går en del tverrstier mellom denne og Sigurdstien, de er ikke testet.