Jarseng-Møvann

Sist oppdatert 8. juni 2021 kl 15.57

• Kommune: Skien, dels Porsgrunn

Kjør til Jarseng fra Porsgrunn eller Skien

Mjøvann, en snau km etter dammen.

Småkupert sti, krever bitvis en del erfaring for å nytes fullt.

Fortsett rett fram med Jarseng sportsstue til høyre for deg.Inn motgolfbanen, stien svinger mot venstre over et lite jorde og går inn i skauen. Det skal finnes skilt som viser hvor stien går.Det er også skilt med jevne mellomrom. Stien går mot Mjøvann først.Stedvis temmelig humpete og smalt. Ikke følg stier som går nedover mot dalen til høyre, altså Bjørkedalen. Ned mot Mjøvanndammen er det temmelig bratt og steinete, trilles eller bæres eller kjøres av dem som kan ha rompa over bakhjulet og holde en minstefart.Kryss Mjøvannsdammen og følg stien over mot en annen gren av Mjøvann. Derfra grusvei til Skifjellhytta og asfalten til byen.

Lokale turkart. Det er noen stikryss som er skilta, følg med på kartet så du ikke havner helt galt avgårde. Det er forbindelse fra denne turen til ruta over Torkelsåsen, som gjør dette til en rundtur om du har en drøy halvtime ekstra. Ta av fra øverste punkt på asfaltveien opp bakkene fra Skifjellhytta, etter gårdene Åsterød og Stubberød som ligger på høyre (vestre) side av veien. Se etter tømmerveien. Ruta som går langs Bjørkedalen, som jeg har kalt Presteveien, ender samme sted som denne ruta. Rutene møtes på Mjøvannsdammen