Grenland på langs

Herøya, Porsgrunn

Sist oppdatert 1. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Porsgrunn - Bamble

Dette er startpunktet på Frierstien. Begynner ved Herøya og Frierfjorden.

Jypleviktangen, innerst i Rognsfjorden

Dette er ei terrengrute, stort sett enkel fordi det er begrenset stigning underveis. Den har noe for enhver smak, de minst teknisk trente vil nok synes biter av den er litt vel humpete.

Det er ikke populært hos sti-administratorene for Frierstien at det sykles her, men det er ikke mye sykkeltrafikk uansett. Senk farta når du møter fotgjengere, og hils høflig! Ligg eventuelt unna vanlige turtider. Løypa er variert og knallfin, og ytre del inviterer til masse improvisasjon på ulike stier.

Følg Frierstien til Dammane ved Brevik. Ved parkeringa krysser du veien, tar brua over jernbanen og opp på gamle E18. Kryss Breviksbrua. Rett foran Høgenheitunnellen går en sti opp til venstre. Fortsett oppover lia, samme retning. En avstikker til selve Høgenheitoppen er fullt mulig når det ikke er vått; fjellet i området er såpeglatt når det regner. Bratt, men helt ok. Flott utsikt!

Følg høydedraget mot sør, mer nøyaktig kan det vanskelig sies. Det er er virvar av stier å følge, og stort sett alle er supre. Man kan stedvis holde høy fart. Godt soppterreng, forøvrig. Mange utsiktspunkter. God fornøyelse!

Lokale kart, følg ellers skilt og terreng.Improvisér!