Skotfoss - Vestmarka

• Kommune: Skien - Vestmarka
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Ta sykkelen fatt og sett kursen opp kleiva mot gulset. Midt i bakken går det en sti ut til venstre. Denne er blåmerket og går helt opp til fantekjerringkollen. Endel bæring må påregnes...Alternativt kan man kjøre fra parkeringen ved/før åletjern og opp til Fantekjerringa. Blir noe mindre høydemeter å dra seg opp...

Som startpunkt.

Variert terreng, fra skogbunn til fjell, noe myr, et par klopper og løs stein. Altså; variert :)

Fra Fantekjerringa nordover (utsikten er mot vest...) på flotte stier. Hold mot høyre etter noen hundre meter. Ned i et dalsøkk, over en klopp. Så litt bæring opp ei lita kløft. Litt lenger borte deler stien seg. Det er et tydelig "veg-kryss" du står i nå.Ta til venstre (nordover) mot Sollifjell/Tvittingen, fremdeles blåmerket sti. Slake oppoverbakker med fjell og skogbunn.Ved varden på toppen bærer det utfor et lite stykke.Nytt kryss, ta til høyre mot Åletjern over Omdalmyr.Hold mot venstre i nedoverbakken, deretter høyre.Har du kjørt riktig går du rett over en "kjerrevei" og bærer sykkelen opp stien i fjell-skorta på andre siden.Nå er det bare å klikke fast og fortsette mot store Trytetjern. Følg vannet og kjør over kloppen. I enden holder du til høyre. En liten stigning over fjell og røtter og ny utforkjøring med noen løse steinpartier.Muligheter for både hopp og utforkjøringer...I bunn kommer du til lys-løypa på Gulset, hold høyre her. 50 meter lenger borte kommer du til en grus-vei. Ta til høyre her. Bakken her er bratt... Kan være lurt å ta det med ro nedover. Dårlig dekke, løs grus og løv. I bunn av bakken ligger Skotfoss..

Turkart over vestmarka anbefales. Kan utvides i alle himmelretninger og varianter. Mye flott terreng her!