Strømsåsen Konnerudmarka

Konnerud

Sist oppdatert 30. oktober 2020 kl 13.12

• Kommune: Drammen

Start ved skiarena ved Svensedammen skole.

Ender ved Andorsrud. Må nok sykle litt på asfalt tilbake til Svensedammen.

Denne ruta dekker alt. Asfalt, grusvei til trange svingete stier.

Starter ved Svensedammen (vannet). Følger lysløypa mot Kølabonn (østover). Etter noe stigning kommer man til et skilt til høyre som sier Jordbrekkskogen. Ta inn her. Her er det mange små stier på kryss og tvers, men følg den som hele tiden ser best ut. Her kan man selvfølgelig prøve alt som går på kryss og tvers. Etterhvert ender man på Jordbrekkskogen. Her vil man se noen hus og en asfalt vei. Ta grusveien til venstre og følg denne til du kommer til et pumpehus. Her tar man stien som går til venstre. Følg denne helt til tops. Snu gjerne på toppen og sykle ned for så å sykle opp en gang til. På toppen er det en natursti som er litt vanskelig å sykle opp. Triller man sykkelen opp denne, kommer man opp på stien/grusveien mellom Kølabonn og Hellashytta. Ta til høyre mot Hellashytta. Når du kommer til Hellashytta, kjør forbi hytta og ta stien til venstre rett etter hytta. Følg denne ned til Kølabonn. I området mellom Hellashytta og Kølabonn er det mange stier som kan sykles på kryss og tvers. I Kølabonnkrysset tar man grusveien som går oppover mot Haukåstoppen (tror det er skiltet). For å komme til Håkåstoppen må man ta av til høyre i første store stikryss. På Haukåstoppen stopper man gjerne og ser litt på utsikten utover Drammen og Lier. Fra Haukåstoppen fortsetter men videre mot Bernås (toppen på Konnerudveien), må sykle litt på asfalt gjennom boligfelt. Her sykler man ned mot Svensedammen. Har man her fått nok kan man gi seg, men de spreke fortsetter på noe enda mer morro.På skistation følger man lysløypa vestover. Her går det etterhvert mye oppover mot toppen av lysløypa. Et stykke før toppen tar det av en sti (skiløype) mot venstre. Denne følger man mot Stegla. Bør ha bra kart da dette er meget dårlige stier og vanskelig å finne fram i første gang. Jeg har syklet her to ganger og rotet litt begge ganger. På toppen før Stegla kommer man til en hengemyr som man kan sykle over på tørre dager. En skikkelig utfordring med masse syre i beina. På Stegla stopper man og tar et bad. Her er det såpass uskjenert at man gjerne tar av seg hele sykkelstasen. Fra Stegla sykler du mot SIF-hytta (se kart for detaljer). Fra SIF-hytta tar du stien som går gjennom en gammel bom mot Bremsa og Sagdammen. Etter en bra utforkjøring tar du stien til høyre videre nedover. I neste kryss til venstre for så å ende ut på grusvei mellom MIF-hytta og Sagdammen. Følg grusveien et lite stykke å ta av til venstre mot Sagdammen. Her går forøvrig Montebellorittet andre veien. Sykle helt inn til enden av Sagdammen, inn til Sagdamhytta. Her finner du stien videre ved å klatre over noen stokker og videre over en bro av tømmerstokker. Følg så stien nedover langs en bekk som heter Bremsa. Montebellorittet sykler opp her. I bånn av bakken/stien kommer man ut på grusveien mellom Katthusdalen og Andorsrud. Ta til venstre mot Andorsrud forbi Heia (lite hus på en end). Ved Majordammen kan man hvis man orker utforske skogen mellom Konnerud og Sande, men for de aller fleste er man nå så sliten at man bare vil hjem. Sykle ut på asfaltvei ved Andorsrud og følg denne til du kommer til veien mellom Skoger og Konnerud. Krysset heter Svingen. Ta til venstre og følg veien tilbake til Konnerud/Svensedammen.

Kart kan kjøpes i bokhandelen på Konnerud senteret. Kartet heter Drammensmarka Sør tror jeg.