Balders runde

• Kommune: Drammen - Bragernesåsen
  • Tidsbruk: 0-1 time
  • Vanskelighetsgrad: 1. lett

Fra sykehuset eller Neperudjordet/Underlia følger du grusveien oppover.

Tilbake til startpunktet.

Grusveier (vandreveier, så ta hensyn til gående).

Ruta passer for enkel grussykling, gjerne med sykkelvogn på slep.Start ved Stiboltkrysset og til høyre i retning mot Juletønna. Derfra forbi pumpestasjonen til Svarttjern og mot Stronghytta (valgfritt hvilken vei rundt kollen, men høyre er lettest). Ta en pause der og sykle nedover i retning Spiralen. I neste kryss tar du til venstre, opp bakken og ned mot Klopptjern.I første kryss i nedoverbakkene tar du mot høyre og langs åsen til Spiralen der det er flere muligheter til å nyte utsikten. Følg vandreveien tilbake til Juletønna og rett frem i krysset mot Årkvisla. I krysset etter nedoverbakkene tar du til venstre opp bakken og følger grusveien mot Hvalsdammen (som er verdt et besøk) og videre på grusveien til neste kryss. Derfra tar du brått opp til venstre igjen og opp bakkene retning Stibolt/Landfalltjern. Du kommer ut på vandreveien mot Landfalltjern og kan da ta nedover til Stibolt og byen igjen, eller sykle opp til Landfalltjern for en kakao på hytta eller en dukkert i vannet.

GPS

OBS! Det er egentlig IKKE lov å sykle på vandreveiene rundt Spiralen, så ta spesielt hensyn. I praksis betyr dette at du bremser ned til gangfart når du møter gående og hilser og smiler :-) Med sykkelvogn og smårollinger baki får man gjerne ekstra store smil tilbake!Sjekk gjerne vandrekart over Finnemarka 1:50 000.