Stiguide til Drammensmarka

Stituren fra Sturlahytta i Drammen er middels krevende. Hvis du ønsker å sykle flere turer i Drammen, anbefaler vi å benytte deg av stolheisen i Drammen Skisenter. Fra toppen av heisen har du kort sykling til flere utforkjøringer i Drammensmarka - flere av dem har vært fast inventar på Drammen enduro.

Sist oppdatert 28. september 2020 kl 14.09
SIlje Holmsen og Torstein Heen får god hjelp av klopper over de mest våte partiene i Drammensmarka. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Drammen

I Drammen har de fantastiske nedkjøringer for stisyklister som liker litt fart og spenning.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 15 kilometer

• Startpunkt: Sturlahytta

GPS-spor til alle turene finner du på gps.terrengsykkel.no. Disse kan du laste ned og se nærmere på. Har

du en GPS med kartvisning, kan du følge sporet når du sykler.

Turen starter ved Sturlahytta. Hit kommer du ved å kjøre opp fra Drammen sentrum. Parkér bilen ved idrettsplassen.

Stien går opp lia ut til venstre fra parkeringsplassen. Følg stien oppover. Bratt klatring i begynnelsen. Hold til høyre når stien deler seg. Kryss en grusvei og inn på ny sti. Følg denne til du kommer til neste grusvei. Her skal du ta til venstre. Følg grusveien ca én kilometer. I neste kryss skal du ta til venstre inn på sti.

Denne kalles Elgestien. Teknisk klatring på sti med en del rullestein. Stien kommer til et skiløypekryss. Her tar du bratteste veivalg oppover mot Skimten og Storsteinsfjell. Etter første lille bakketopp, går en litt skjult sti inn til venstre. Følg denne.

Stien passerer et lite hyttefelt. Etter dette tar du første til høyre, rødmerket mot Skimten. Herfra går stien ytterligere nordover og oppover, delvis på myr og svaberg. Etterhvert flater det ut. Følg blåmerket sti til du kommer til ei hytte. Hold stien på høyre side av denne til et nytt stikryss. Fortsett mot Storsteinsfjell og Eiksetra til du kommer til Skimtvann.

Følg stien langs den sørlige enden av vannet og ta til venstre inn på blåmerket sti. Her kommer en morsom utforkjøring med steiner, røtter og svaberg. Etterhvert flater den ut og du får en stor kampestein på høyre hånd. Ved kampesteinen skal du ta til høyre og følg stien opp til utfartsstedet Tverken. Ta til venstre i krysset ved Tverken. I første stikryss tar du blåmerket sti til venstre og holder  retning sørover mot Myrdammen.

Stien kommer ut på en grusvei. Følg denne et stykke og hold til venstre inn på svaberg og morsom nedoversti til Myrdammen.

Ved Myrdammen tar du inn på sti til venstre mot Myreseter. Deretter første stikryss til høyre. Etter ei åpen gresslette kommer stien til et større kryss. Ta til høyre opp ei skråning mot Landfallhytta og Spiralen parkeringsplass. Når du kommer til Landfalltjern, følg skiløype ned til venstre. Kryss asfalten og følg stien. Kryss kraftgata som heter Blåsteinsbakken, og videre på samme sti. Siste utforkjøring begynner. I første stikryss skal du ikke rett frem, stien går nedover litt til venstre.

Stien ender opp i boligfeltet nedenfor Sturlahytta. Følg asfalten opp til bilen igjen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Drammen med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.