Stiguide til Drammen Skisenter - Nerdammen

I Drammen har de fantastiske nedkjøringer for stisyklister som liker litt fart og spenning. Hvis du ønsker sykle flere runder kan du benytte deg av stolheisen i Drammen Skisenter / Aron skisenter, og få de fleste høydemetrene gratis. Denne turen til Nerdammen er middels krevende. Hvis du velger å ta heis opp, er syklingen oppover og bortover til nedkjøringen småkupert med røtter, stein og noen myrområder. Det er mange turgåere i området så følg med. Utforkjøringen er morsom og lang med svaberg og raske skogsstier. Her er det bare å ta pauser for du kommer til å bli sliten!

Sist oppdatert 28. september 2020 kl 14.00
Petter Andreas Strøm, Gaute Reitan og Svenn Fjeldheim nyter en vakker soldag på stiene mellom Nerdammen og Drammen Skisenter. / Stisykling i Norge

• Kommune: Drammen

uren begynner ved Drammen Skisenter.

Her har du to muligheter; enten kan du ta heisen opp, eller sykle anleggsveien som går i sikk-sakk opp alpinbakken.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 20 kilometer

• Startpunkt: Drammen Skisenter (Aron)

Ved toppen av heisen går det en traktorvei innover. Her fortsetter du klatringen og tar ytterligere noen høydemeter oppover. Etter 3-400 meter langs grusveien, tar du inn på sti til venstre. Her fortsetter stien småkupert oppover.

Etterhvert kommer du til Kjøsterudåsen, en lysning i skogen hvor Kjøsterudsetra ligger. Etter Kjøsterudåsen kommer det en liten klatring. Stien går småkupert innover på røtter, svaberg og barnålstier. Her kommer du til et utsiktspunkt på en liten høyde med Tverråsen på høyre side. Tverråsen er et høydedrag, med en loddrett vegg, og er svært karakteristisk i terrenget ved vannet Goliaten.

Ved Tverråsen tar du til venstre. Noe myr, og sti til ei hytte. Her sykler du gjennom tunet ved ei hytte. Så følger en kort og morsom utforkjøring. Ved slutten av denne kommer du til et kryss. Her tar du inn på blåmerket sti til høyre, underlaget er raskt og variert. Så kommer du til et nytt stikryss hvor du skal ta ned til venstre. Nå er du klar for turens første høydepunkt, utforkjøringen «Gladbakk». Mye svaberg og raske skogsstier. Ikke spesielt teknisk, men krevende og utmattende. Vær oppmerksom på et par trebroer som kan komme litt brått på.

Utforkjøringen avsluttes ved en grusvei. Her tar du til høyre og følger denne til første veikryss. Ta til høyre på ny grusvei, og klatring oppover, med noen gårder på høyre side. Etterhvert kommer man til Lunneplassen, en snuplass med bom hvor veien deler seg i to. Du skal holde til venstre, videre oppover mot Nerdammen.

Ved Nerdammen er det fint å stoppe for ei matpause i idylliske omgivelser. Kryss demningen. I enden av den tar du inn på sti til høyre og følger den rundt Nerdammen. Ta til høyre igjen i første stikryss. Nå kommer du til en ny demning som skiller Mellomdammen og Nerdammen. Kryss demningen og ta til høyre i første stikryss rett etterpå.

Følg fin og bred sti. Ta til venstre i første stikryss. Her venter flere fine svabergpartier og stier. Følg stien forbi vannet Gravningen. Når du kommer til en lysning med et stort svabergparti, skal du ta ned til venstre på turens siste utforkjøring.

Her sykler du blant annet stien Fjeldheims Flyt.  Etter tre partier med klopper og trebroer i Fjeldheims Flyt, vær oppmerksom. Her skal du holde til venstre. Så kommer siste stiparti som traverserer ned til grusveien. Når du kommer til den skal du følge veien helt tilbake til skisenteret.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Drammen med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Jostein Børresen, Bård Sturla Stokke og Stian Rånes får et lite overblikk over Drammen sentrum, før det bærer videre på morsomme stier på Konnerud. / Stisykling i Norge