Stiguide til Konnerud

Sør for Drammen ligger Konnerud. Området har huset flere ulike typer ritt som Norgescup og Montebellorittet. Denne stituren har utgangspunkt fra Konnerudhallen, er middels krevende og byr på morsom nedoversti på nydelig barnålsti.

Sist oppdatert 29. september 2020 kl 19.20
Stian Rånes søker fart på raske flytstier på Konnerudåsen. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Drammen

Konnerudåsen ligger sør for Drammen sentrum.

Området rundt Konnerudhallen har vært arena for både Norgescup i rundbane og flere regionscuper.

Montebellorittet har også målgang her.

• Vanskelighetsgrad: 3-4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 13 kilometer

• Startpunkt: Konnerudhallen

Turen starter ved Konnerudhallen. Sykle ut på veien forbi Konnerudsenteret. Kryss Gramsborgveien, og opp Bernåsbakken. Kryss så Konnerudgata og inn på Gamleveien.

Følg Gamleveien ca. 100 meter, så opp Almedals-veien. Ta andre grusvei inn til høyre (Skjerpholtveien). Etter et par hundre meter går stien opp til venstre ved et lite veikryss. Følg stien til du kommer til en kraftgate. Ta sti til venstre og fortsett ut til en grusvei. Ta så til venstre og brått til høyre inn på ny sti. Denne fører deg til Haukåstoppen, med fin utsikt.

Fra Haukåstoppen skal du følge skilting ned til Blekktjern. Vær oppmerksom, stien går brått inn til venstre etter ca. 100 meter. Følg traversen (Haukås nerroversti). Snu 180 grader i neste stikryss, og traverser tilbake. Ved neste lysning, hold først til høyre, og så til venstre i neste stikryss. Stien ender opp på en grusvei, som du følger til høyre opp mot Blekktjern (Snøhvitveien 16 Climb)

På andre siden av demningen deler stien seg i to. Følg blåsti til venstre og ta til høyre i første stikryss etter ca. 600 meter. Følg teknisk smal sti til du kommer ut på en kraftgate hvor du tar til høyre over et lite myrparti. Følg veien ca. 200 meter. Ta så til venstre og følg blåsti merket Strømsåsrunden.

Du krysser noen klopper, før du kommer til Austadtjern. Fortsett på blåsti til venstre mot Strømsåsrunden. Fint stiparti før du kommer ut på grusvei. Ta til venstre. Etter bare noen titalls meter går stien 180 grader til høyre. Hold til høyre i første stikryss. Morsom travers med litt klatring og kjempebra utforkjøring (Stilig Stian Lie sti). Første stikryss til venstre. Fortsett på morsom nedovertravers på nydelig barnålsti. Ta til høyre i neste stikryss og så morsom nedoversti som ender på grusvei (Skjeldrumtråkket). Ta denne tilbake til asfalten. Kryss Jarlsbergveien og følg gangsti (Elvetråkket) tilbake til Konnerudhallen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversikstkart over Drammen med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.