Solbergåsen

Lysløypa bak Solberg Spinneri

Sist oppdatert 24. mai 2004 kl 00.00

• Kommune: Nedre Eiker

Når man kjører oppover Drammensdalen ser man Solbergåsen som en vegg på høyre side av elven, rett overfor Mjøndalen. Kjør til Solberg Spinneri og følg veien opp i skogkanten. Man kan f.eks parkere der grusveien krysser lysløypa (det koster penger å kjøre videre), merket med "start" på kartet.

Samme sted

På denne lille loopen er man innom det meste. Først noen hundre meter på grusvei, så bratt sti og ur (her må man regne med litt bæring) opp til det smålekre svaberget ved trig-punktet, deretter fast og fin singletrack over selve toppen og ned langs åskammen, deretter grus og stein ned bak bebyggelsen på Steinset, og så vekselvis grus/stein og teknisk sti tilbake langs lysløypa ved foten av fjellet.

Kort beskrivelse: følg den lysegrønne linjen på kartet.

Lang beskrivelse: Fra startpunktet følger man grusveien oppover til den deler seg første gang. Ta veien til venstre under bommen og fortsett et par hundre meter. Stien tar av opp til venstre fra grusveien der det begynner å flate ut (Kommer man til en liten demning har man kjørt ørlite for langt). Denne stien går nesten 200 høydemeter rett opp til svaberget med trig-punkt og er sporadisk merket, men relativt tydelig. Her er det meget bratt og teknisk sti et stykke, og deretter litt klyving i ur. Når man kommer opp på den første flata ser man en diger klippe som sikkert er fin å klatre i. Hold til høyre slik at man kommer videre oppover bak klippen. Så følger litt slakere klatring over lyng og svaberg, til man er oppe ved selve slickrock-partiet. Her er det gode muligheter for å leke rundt på svabergene, og minst like gode muligheter for å falle utfor, så ta det pent :-)

Når man er ferdig med å leke og å nyte utsikten over Drammen og omegn kan man begi seg videre bortover åskammen. Det følger en liten utforkjøring og en påfølgende teknisk klatrebit før man kommer inn på nydelig smal singletrack som går rett på innsiden av kanten (som er skjult bak trærne) bort til selve toppen på ca 400 meter. Selve toppen er ikke til å ta feil av, da den er snauklippet og forsynt med to utrolig vakre telekommunikasjonsgreier. Her er det enda bedre utsikt både mot Drammen og andre veien mot Kongsberg og de dype skoger og høye fjell.

Den fine singletracken som vi har blitt så glad i er grei nok til å fortsette ned på andre siden, og nå skal vi virkelig nedover, helt til vi møter bebyggelsen i ca 200 meters høyde igjen. På veien kan man også beskue rampen der individer med vinger kaster seg utfor iblant. Når man kommer ned til asfalten er det ingen grunn til å gråte, følg veien og hold mest mulig til venstre, og man har snart muligheten til å stikke inn i skogen bak husene og leke seg ned bratt og løs sti av beste merke. Man kommer ned på et flatt område forsynt med en steinmur, dette er "batteriet" der det stod kanoner i gamle dager. Fint sted å forsvare dalen. Videre herfra følger man lysløypa (eller andre parallelle småstier) langs foten av fjellet tilbake til utgangspunktet.

Eneste kart jeg har funnet er "Finnemarka 1:50000". Dette er ikke veldig detaljert, men greit nok til å finne fram. Åsen i seg selv er egentlig veiviser god nok. Det går diverse stier innover på baksiden av åsen dersom man vil ha en lengre tur. Det er også mulig å ta loopen begge veier (f.eks snu og sykle opp igjen når man når bebyggelsen på Steinset), så man virkelig får kjørt seg litt. Stien som går rett ned skråningen syd for trig-punktet har jeg aldri kjørt, men jeg kan love at jeg skal prøve :-)