Pukerudlina/Kjerraten

Like etter at bebyggelsen slutter i Konnerudbakkene

Sist oppdatert 25. juni 2005 kl 00.00

• Kommune: Drammen

Drammen stasjon, sørover til andre rundkjøring ved Shellstasjonen, til venstre i neste rundkjøring, inn i Konnerudgata, som følges så lenge det er bebyggelse. Ikke ta sykkelstien, da det er livsfarlig å krysse der ruta slutter.En grusvei går fra en veibom til høyre for Konnerudbakkene, følg denne noen kilometer.

Når du er nede kan du enten sykle tilbake, eller ta til venstre langs grusveien, og ender opp på asfalt litt øst for Mjøndalen.

Transportetappene (grusveien) er lette, selve etappen er ekstremt bratt.

Det er ikke lett å finne selve hovedpoenget. Det ligger ca. fire kilometer inne på grusveien.

Hold utkikk etter underganger under den asfalterte veien som går parallelt. Du kommer ned til den riktige i en bakke med en stor flathogst på venstre side, deretter lauvskog i oppoverbakken. Omtrent på høyeste punkt etter undergangen, blir det barskog på venstre side. Her følger veien også strømledningsnettet. (Venstre side av veien). Akkurat ved overgangen fra lauv til barskog går det en snorrett vei oppover. Stigningen er på ca 400 meter, og ekstremt bratt. På kartet litt over en kilometer horisontalt.

På toppen er det mange muligheter, men for å gjøre dette til den korteste ekstreme turen jeg vet om: Du snur og raser ned igjen. Pass opp for veltede trær, men disse har du jo lagt merke til på vei oppover.

Et alternativ til å rase nedover med en gang er å ta til venstre noen ti-talls meter, til du ser hus. Eierne ser ikke ut til å sette pris på at folk raser eller går gjennom tunet, respekter dette. Du finner en sti opp til høyre. Mesteparten av denne er mulig å sykle, i alle fall i tørt vær. Noen få bratte steiner og over eller under veltede trær går en av sykkelen.

Der denne stien ender kan en enten fortsette rett fram/til høyre i en flathogst, gjennom kratt via en traktorvei noen få meter, så er det en skogsbilvei som fører til Hagatjern - med et godt bad som premie. På andre siden av Hagatjern ligger asfaltvei - til høyre=Mjøndalen, til venstre over Konnerud, holde til venstre=Drammen.

En annen mulighet er å ta til venstre i en stor U-sving gjennom et område fullt av nedblåste trær. Det bør være mulig å sykle denne veien (hold veien, ikke stier) til grusveien på toppen av Konnerudkollen. Å komme seg ned fra Konnerudkollen på grusveien erikke særlig vanskelig; hold til venstre i de to veikryssene til asfalten, deretter rett fram. Det er mange mulighetere for rote seg inn i boliggater her, men det spiller liten rolle. Hold østover, så kommer du til Konnerudgata, ned den, og der er Drammen.

Kartet Drammen Sør - Drammen Kommune er bra og forholdsvis oppdatert. Her er hovedruta kalt Kjerraten.

Med kart og lokalkjennskap kan denne ruta også gjøres ekstremt kort: Fra Pukerud, gjennom bebyggelsen, en trillesti gjennom skogen ca. hundre meter (små personer kan kanskje sykle her?), litt grusvei mot venstre, under undergangen som er nevnt.