Opptur-Aron

Skiheisen på Åssiden.

Sist oppdatert 28. mai 2005 kl 00.00

• Kommune: Drammen

Området er like vest for Drammen. Følg skilting mot Drammen Nord og videre mot Åssiden. Ta til høyre i siste kryss før travbanen! (lykke til med det...) og følg skilting mot skiheisen/Aron skisenter.

"rykk tilbake til start, og gi deg selv et klapp på skulderen etter en flott tur...."

Opp, opp, opp og utfordringer etter ønske.Her er sti, svaberg, stein ur og alt man kan ønske seg. Stryk (eller gå rundt) det som ikke passer.

Ruta starter med det beste først. Følg slalombakken samme rettning som heisen går. Bakken er akkurat passe bratt til at du ikke kommer opp alle hengene på første forsøk, men gi deg selv tre forsøk før du tar rokken under armen og trasker opp.PS! ikke noe fusking å følge sti/veien utenfor løypa...Det er mulig å komme til topps i trasèen, men undertegnede har tilgode å klare alle kneikene uten å hente tilfart ved minst et par kneiker.På toppen er det premiering til deg selv med en Snickers eller et bad i Gamledammen.... Herfra kan du enten vende nesa nedover og se om du klarer turen ned på mindre enn 10% av tiden opp, eller fortsette videre (litt slakere nå) innover Finnemarka.Det går stier overalt herfra men for denne turen følg skiltingen mot "Tverken" og "Sportskapellet". Stien er bred og fin med mye stein-ur som utfordring. Fra Tverken kan du fortsette på stiguid "Gull og tekniske skoger" mot Skimten og Storsteinsfjell, eller vende nesen nedover mot Landfalltjern langs bred og fin tur vei. Følg veien fra Landfalltjern ca 500m og sving av ved første bro. Her skal du følge stien under broa og videre nedover en liten kløft (blåsteinsbakken). Dette er perfekt sti for å tråkke på nedover, men husk at det rusler en og annen "sti bruker" til fots her også. Når du kommer ut på fast dekke igjen er det bare å svinge nedover og holde til høyre i kryssene, så er du straks tilbake ved utgangspunktet.

Kart "Finnemarka" viser hele morroa. Husk slange og lappesaker. Det er mye stein og fort gjort å få et "slange bitt" eller fem....