Totlandsfjellet - Øvre Totland

Sauetråkket rett under Totlandsfjellet

Sist oppdatert 16. april 2004 kl 00.00

• Kommune: Bergen - Totland

Ta av til venstre oppover bakken like etter skolen i Totlandsveien i stedet for å følge veien helt til Fanahytten. Følg veien til parkeringsplassen på Øvre Totland.

Parkeringsplassen på Øvre Totland. Alternativt kan du fortsette forbi Fanahytten på grusvei over til Gymmeland, og videre til Kalandsvannet, og evt. rundt Kallandsvannet. Da blir turen vesentlig lengre.

Opptur: Grusvei/sti med noe fuktig myr før oppstigning i Ulvundskaret før toppen. Nedtur: Sauetråkk, småteknisk, sammenhengende sti med flott utsyn. Lite dropp på slutten. Flott teknisk sykling etter Bergensstandard.

Følg bygdevei forbi Øvre Totlandsgårdene nordover i dalen mot Ulvurdsskaret. Etterhvert på sti med småteknisk oppoversykling. På slutten er det litt skyving over noen våte myrer før du bærer sykkelen opp på Totlandsfjellet vest for skaret. Kamelpause her.

Følg småteknisk singletrack sørover så langt du kan se retning Øvre Totland. På slutten der stien deler seg, tar du rett fram etter et lite dropp mot markene ved gården vest for parkeringsplassen. Siste biten går delvis i en bekk. Sykle gjennom porten og tilbake til parkeringsplassen.

Alternativt kan samme vei brukes på oppturfor for å ungå skyving over våte myrer opp under Totlandsfjellet. Ta i tilfelle til venstre (vestover) fra parkeringsplassen i stedet får å følge gårdsveien (nordover) fra utgangspunktet.

Dette er en av de fineste stiene med småteknisk sykling jeg har funnet i Skjold/Totlandsområdet. Syklingen kan sammenlignes med de beste strekkene over Vidden i Bergen, men er mer kontinuerlig.

Ruta er den samme som tur 43D "Totlandsfjellet" beskrevet i "Turløyper i Bergensområdet".