Rundemannen-Hardbakkadalen

Radiomasten på Rundemannen

Sist oppdatert 29. oktober 2002 kl 00.00

• Kommune: Bergen

Starten på denne stien ligger på toppen av Rundemannen, 550 moh. For å komme seg dit starter i Bergen sentrum ved Fløibanen, klatrer til resturanten på Fløyen, videre til Brushytten, og derfra opp til Rundemannen. Dette tar ca. 40 min i moderat tempo.

Stien ender ved enden av Svartediket vannmagasin. Fin grusvei ut av området til hovedvei ved foten av Ulriken.

Terrenget er teknisk krevende i begynnelsen, med mye mellomstor stein på relativt bred sti (1-1.5 meter bred). Fulldempet er nok det beste valget, men det går helt greit med hardtail også. Dette er en sti som går nedover hele veien, så her kan det gå fort! Omtrent halvveis skifter stien til lettere terreng, jordstier med røtter og noe stein, tidivs bratt og fint, og på slutten kommer man inn på steinlagt sti igjen.

Ok, du har kommet deg til toppen av Rundemannen, og står på grusveien 100m fra masten med masten på venstre side. Hvis du står på riktig sted har du nå stien rett foran deg. I begynneselsen er det bar å følge stien nedover, det finnes ingen alternativer. Etter ca. 500-600m, etter noen switchbacks, kommer du til et skilt. Her er det fint å ta en pust i bakken! Du skal videre rett fram, inn i skogen. Følg stien nedover, her er det mye rullestein, så det kan være alternative spor på siden av stien som er bedre å kjøre. Du kommer ned til en demning og en liten bro. Ved broen går stien over i grusvei som går ned dalen. Følg grusveien et par hundremeter, og her gjelder det å følge med:Etter å ha kjørt gjennom to slake svinger (se opp for sau!) retter veien ut og blir brattere, du kan skimte en liten bro i enden (har vært oppi 86 km/t ned her....), men du skal ta av til venstre etter ca 70m. det er ikke så lett å se utgangen første gangen hvis du sykler fort, så her må du være oppmerksom. Akkurat der stien går ut til venstre kommer fjellet gjennom vegetasjonen og det er en liten dump. Ta av her. Følg stien innover. Etter en venstresving og en gammel mur, tar du opp til venstre. (Her kan man alternativt sykle rett fram, men det er lang fra så morro som det du har i vente!) Hvis det er vått i terrenget må du kanskje gå litt nå. Følg stien oppover til du kommer til en gammel seter/ruin. Ta til høyre. Etter ca. 40m ta ned til venstre, og følg stien. Her er det bratt! Og glatt! Følg stien nedover i skogen, over ett steingjerde og videre nedover. Etterhvert kommer du ut på "bedre" sti (den gamle postveien) som svinger seg nedover fjellsiden. Kryss broen over elven og fortsett ned til grusveien. Dett var dett! For å komme tilbake til sivilisasjonen tar du til høyre opp grusveien og sykler langs vannet ut av dalen.

Denne turen egner seg IKKE på søndager. Mye folk som spolerer morroa...Ta med slange, lappesaker og pumpe, dette er alle punkteringers mor av en løype.