Full uttelling for dugnadskongene

Terrengsykkelredaksjonen tar et tilbakeblikk på ildsjeler som har imponert i 2015. «Terrengavdelingen» fikk en pangstart på 2015 med avtale om en egen lekeplass i Njåskogen, og en heftig avslutning med åpning av treningsløypa til Gunn-Rita.

Sist oppdatert: 20. desember 2015 kl 07.00
Terrengavdelingen har stått på tidlig og sent i Njåskogen gjennom hele 2015. Foto: Terrengavdelingen
Terrengavdelingen har stått på tidlig og sent i Njåskogen gjennom hele 2015. Foto: Terrengavdelingen
Lesetid: 4 minutter

2015 var et bra år for Terrengavdelingen, og eventyret i skogen startet allerede tidlig på våren, lenge før gruppa satte i gang med å bygge OL-løypa til Gunn-Rita Dahle Flesjå, sier Bjørn Kjetil Aanensen, som er en av ildsjelene bak Terrengavdelingen.

Dugnadsgjengen har utrettet mye i 2015, men legger ikke opp til å roe ned nå.

– Vi er ferdige med Rio-løypa nå, men det har vært litt justeringer for å få bedre flyt, samt drenere ytterligere på grunn av alt regnet. Vi har ikke tatt oss tid til å hvile noe særlig, men heller fortsatt å jobbe inne i selve skogen, slik vi gjorde før vi plutselig hoppet på Rio-prosjektet, sier han.

– I mars fikk Bryne CK og Jæren Skoglag i stand en avtale som gjorde det mulig for oss å lage løyper og sykle i en del av Njåskogen, sier Aanensen.

Avtalen var starten på et nytt kapitel for terrengmiljøet på Jæren. Samarbeidet med skoglaget har gitt terrengentusiastene et eget, felles område å holde på, større engasjement rundt Terrengavdelingen, flere hender i dugnadsgjengen og bredere miljø i hele regionen.

Les også: Bygger OL-løype på rekordtid

Saken fortsetter under

GR Rio-Løypa - Foto Marton Digernes 1200x1200
Gunn-Rita Dahle Flesjå åpnet Rio-løypa i Njåskogen siste helga i november. Foto: Marton Digernes

Gunn-Rita Dahle Flesjå åpnet Rio-løypa i Njåskogen siste helga i november. Foto: Marton Digernes

Det er utrolig viktig for oss i Terrengavdelingen å ha et sted vi har lov å sykle i, samt at vi har ansvaret for å vedlikeholde og videreutvikle området, sier Aanensen, som ser økningen på flere områder over det siste året.

– 2015 har vært et år der flere og flere ha knyttet seg til Facebook-gruppen vår og vist interesse for terrengsykling. Vi ser at i løpet av året har antallet syklister i skogen økt betraktelig, og selvfølgelig fikk det en boost i perioden som vi bygget OL-treningsløypen, sier Aanensen, som fryder seg over iveren og dugnadsånden i gruppa.  

– Vi har brukt 2015 til å kloppe sårbare områder i skogen samt vi har bygget noen hopp og elementer, men alt tok helt av i november med byggingen av Rio-banen, forteller han, og legger til at Rio-anlegget vil bli brukt og verdsatt lenge etter at OL i 2016 er over. 

Les også: Gunn-Rita åpnet Rio-løypa

Mer i vente
Det samholdet og miljøet som har vokst fram i år skal Terrengavdelingen bygge videre på neste år, og det skorter ikke på planer, prosjekter og drømmer.

– Vi ser at den økte bruken av stiene i skogen samt mye nedbør i form av regn gjør at vi må lage stiene enda mer bærekraftige enn det vi har gjort til nå, sier Aanensen.

Til det trenger Terrengavdelingen økonomisk støtte til grus, leie av maskiner og materialer til klopping av voksende antall gjørmehull. Med mange kilometer sti i skogen, vil dette være kostbart, og gruppa har søkt om pengestøtte fra Bryne CK til å gjennomføre en del av dette.

– Bryne CK har vært en veldig god støtte for oss hele året. Vi har fått økonomisk støtte til alt vi har søkt om til nå, og er positive til å støtte oss videre. Vi vil også støtte fra Gjensidigestiftelsen samt noen lokale støttefond, sier Aanensen.

Les også:

NOTS skal utrette mye i 2016

Saken fortsetter under

Terrengavdelingen dugnad 1 - Foto Terrengavdelingen 1400x923
Terrengsavdelingens avtale med Jæren Skoglag gir stisyklistene lov til å bygge løyper og elementer i Njåskogen. Det har dugnadsgjengen jobbet med i hele 2015, og de planlegger å fortsette i samme spor i 2016. Foto: Terrengavdelingen

Terrengsavdelingens avtale med Jæren Skoglag gir stisyklistene lov til å bygge løyper og elementer i Njåskogen. Det har dugnadsgjengen jobbet med i hele 2015, og de planlegger å fortsette i samme spor i 2016. Foto: Terrengavdelingen 

Flere utfordringer for alle
– Vi håper at 2016 blir året der vi lager stiene bærekraftige og spennende for stisyklister og turgåere, og håper stiene holder seg slik i mange år fremover, sier han. Aanensen og dugnadsgjengen har flere planer om utvidelser og utbygging i Njåskogen, slik at området skal ha terreng og utfordringer for både ferske og durkdrevne stisyklister. 

– Vi vil kombinere bærekraftig tilrettelegging med å lage nye elementer på stiene, slik at det ikke skal bli kjedelige grusstier eller enkle klopper å sykle over. Derfor vil vi også se på muligheter for å legge inn elementer fra blant annet pumptrack, hopp, og wall ride i ulik vanskelighetsgrad. Vi håper dette blir en suksess, sier Aanensen.

LES OGSÅ: Toppturer i Rondane

Rittplaner
Aanensen forteller at det også skal arrangeres terrengritt i skogen kommende sesong. Det første på programmet er et bedriftsritt som kjøres rett over nyttår. Utpå våren er det planer om et aktivt ritt som en del av den lokale terrengcupen.

Men først og fremst jobber Terrengavdelingen for at området skal være et spennende stisyklingstilbud for alle, uansett ambisjoner. Det er og blir hovedmotivasjonen i gruppa, og motivasjon skorter det ikke på.

– Vi gleder oss til å fortsette med dugnadene som nå arrangeres like tett som det dukker opp nye gjørmehull, sier han. 

Terrengavdelingens framtid - Bjørn Kjetil Aanensen 1400x924
Noen satser mot OL i 2028, og med anlegget i Njåskogen ligger i hvert fall treningsforholdene til rette. Foto: Terrengavdelingen

Noen satser mot OL i 2028, og med anlegget i Njåskogen ligger i hvert fall treningsforholdene til rette. Foto: Terrengavdelingen

Publisert 20. desember 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 20. desember 2015 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen