Theo er allerede lommekjent i den nye tilknytningsløypa «kids way» i Ankenes alpinanlegg. Foto: Per Bakkejord
I løpet av våren har Ankenes Stisykkellaug utvidet rundløypa «just kidding» nederst i alpinanlegget. Med den nye tilknytningsstien «kids way» kan de som har lyst på litt større utfordringer nå sykle inn i den nederste delen av anleggets hovedløype.
Den nye tilknytningsstien kom på plass i løpet av to helger og et par ettermiddager, sier Per Bakkejord, som er en av ildsjelen bak utbyggingen i det lokale alpinanlegget.
Saken fortsetter under
Fra den nye løypa i Ankenes kan en sykle fra den enkleste rundløype til nederste del av hovedløypa. Foto: Per Bakkejord
En halv mil med flytsti Stisyklistene i Narvikområdet jobber med en flytløype i tilknytning til Ankenes alpinanlegg som vil bli totalt 4.7 kilometer lang når alt står ferdig. Foreløpig er omtrent halvparten av denne på plass, samt en innholdsrik rundløype for ferske stisyklister nederst i anlegget. Det er denne rundløypa som nå er utvidet inn til hovedløypa.
– Vi har også kjørt opp bruer på fjellet som ligger klare til å plassere ut. Når vi har gjort det, kan vi sykle flytsti fra toppen og ned helt ned til bunnen av alpinanlegget uten å måtte gå av sykkelen, sier Bakkejord.
Neste punkt på arbeidslista er heis, og jobben med planering av trasé er planlagt etter sommerferien.
Rørende engasjement, miljø og gjenbruk Hele stisykkelanlegget er bygget på dugnad, og det meste av byggematerialene til bruer og konstruksjoner er materialer som stisyklistene har fått fra den lokale trelastforretningen.
– Alt gjøres på dugnad. Materialene er som vanlig fra Montér (tidligere Byggmakker) og litt penger får vi fra Nordkraft via Medvindmidler, Rs1 Bygg AS og Effect Bygg AS. Maskiner og utstyr får vi låne fra Nordnes AS, sier Bakkejord.
– Dette er virkelig et lavbudsjettprosjekt. Stort sett flytter vi jord for hånd, og det vi bygger i tre er av materialer som er for dårlige til å selge på grunn av skjevhet eller kosmetiske feil. Så vi kan også si at vi bygger miljøvennlig, sier han.
Begynte med et hjemmesnekret hopp Hele anlegget begynte med at Bakkejord bygget et hopp i en bortgjemt del av anlegget og syklet der for seg selv. Ryktet spredte seg, og ut av dette vokste det fram et helt nytt stisykkelmiljø.
– Nå, fire-fem år senere, er vi en stor gjeng på 12-13 personer som bygger sti her. Da kan vi tenke mye større og bygge større ting, og det bygges også uten at jeg er med. Tidligere var det slik at det ikke skjedde mye uten at jeg dro i gang og organiserte arbeidet. Nå kan jeg komme syklende til anlegget og bli positivt overasket over at løypen er utbedret uten at jeg har løftet en spade, sier han.
Nå venter stisyklistene bare på at snøen skal smelte slik at de kan ta i bruk Narvikomårdets lengste flytsti, sier Bakkejord, og legger til at det i skrivende stund snør over tregrensa i Narvik.
Fra dugnadsarbeidet med hovedløypa i fjor. Foran: Kim Utstøl (til venstre) og Per Bakkejord. Foto: Rune Dahl
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.