214 000 kroner du kan bruke på sykkel. Eller på noe annet.

Ny elsykkel til 214 000 kroner: Er det verdt det? Her er hva du heller kan bruke pengene på.

Sist oppdatert: 10. juni 2024 kl 13.28
kommentar dyre sykler
PENGER TIL DELER: At ting kan gå i stykker er jo én faktor du kan regne inn i sykkelregnskapet ditt. Og derfor trenger du kanskje ikke å kjøpe en sykkel som er så dyr i seg selv?Foto: Snorre Veggan / @fotosnorre.
Lesetid: 4 minutter

– Det er jo ingenting som er verdt så mye! 

Jeg liker når ting bare blir sagt som det er. Og det var nettopp det jeg fikk høre fra noen når jeg sa hva den siste toppmodellen av Specialized sine elsykler koster, når vi var inne på temaet dyre sykler.

214 000 kroner. 

Tygg litt på det.

To hundre og fjorten tusen. Kroner. 

Det er på én måte ikke vanskelig å skjønne. Sykkelen er jo spekket fra topp til tå med alt det råeste utstyret.

Men hva gir alt dette utstyret deg? 

Og er det verdt det? Disse toppmodellene kommer i eininga. Den ene råere enn den andre. 

Du leser nå en meningsartikkel. Den uttrykker skribentens mening.

Automatisk ditt. Elektronisk datt. 

Jeg har blitt blasert for lenge siden. Jeg har testet sykler i snart 15 år. Hvor mange det har blitt, har jeg mista fullstendig oversikt over. 

Men vi snakker hundretalls. 

Derfor er det lite som imponerer meg nå. 

Toppmodellene? Så klart er de bra. Noe annet skulle kanskje bare mangle når flere av dem bikker over 100 000 kroner på kassaapparatet.

Det som derimot har imponert meg de siste årene, er hvor bra også billige stisykler har blitt. Slik var det ikke for noen år siden. Hvertfall i mindre grad. 

Ikke misforstå meg. Det er for all del forskjell på billige og dyre sykler. Ofte er forskjellen stor. 

Jeg skal ikke stoppe deg fra å bruke utenkelige summer på drømmesykkelen din. Hvis du mener det er verdt det, så kjør på. 

Men her er hva jeg heller ville brukt 214 000 kroner på:

En bil

JADA JADA.

Sykkelen pekes ut som nøkkelen til det grønne skiftet. 

Men lykke til med å få med deg den sykkelen smertefritt på enhver buss- eller togstrekning. Av og til er det enklest å bare pakke bilen og dra til et sted hvor det er fett å sykle. 

Det sjukeste av alt?

Du kan faktisk kjøpe deg en bil som gir noe voldsomt med hipsterpoeng (hvertfall i sykkelkretser) og fortsatt ha råd til en bra stisykkel.

Tenk litt på det. 

Et kjapt søk på bruktmarkedet avslører at du kan kjøpe deg:

  • Volkswagen Caddy

  • Volkswagen Transporter

  • Toyota Land Cruiser

  • Toyota Hilux

  • Toyota Hi-Ace

  • Mercedes Sprinter

  • Ford Transit

  • Land Rover Discovery

  • Land Rover Defender

Et lite minus er selvfølgelig at nevnte biler antakelig vil utløse både mer vedlikeholdsarbeid og utgifter enn den sykkelen til 214 000 kroner, men hey; 

Det vil bare gi deg enda mer sosial kapital og status i tillegg til det du har ved å drive med sykling, så dette må du se på som en vinn-vinn situasjon.

Eller OK da, kanskje en investering. 

Eeeeller OK, en utgift. 

kommentar dyre sykler 5000 kroner
Les også

Flere sykler

Det er neimen ikke bare lett å være syklist i 2024.

Du skal liksom ikke bare mestre én ting. Stadig flere av de mest ihuga terrengsykkel-entusiastene jeg kjenner tyr også til andre typer sykling. 

Landeveissykling. Grussykling. Transportsykling. Pub til pub-sykling. Og da trenger du jo selvfølgelig flere typer sykler enn bare den éne terrengsykkelen.

Akkurat dette sier vel kanskje mer om min alder enn noe annet, men jeg skal ikke være den som dreper entusiasme over to hjul.

Med mindre det er snakk om elsparkesykler, da. Don´t get me started.

N+1: Har du ikke hørt om formelen? Google den.  Foto: Robert H. Robertsen.
N+1: Har du ikke hørt om formelen? Google den. Foto: Robert H. Robertsen.

Flere sykkelturer

De fleste kan gå hele livet gjennom og bare sykle rundt der de bor, og være strålende fornøyd med det.

Det er ikke noe galt i det. Men det er unektelig ganske mye fet sykling rundt om kring i verden du kan gjøre. Men du må komme deg dit. Og du må overnatte et sted. Og du må spise og drikke.

Og som nevnt rundt det med bil:

Selv om sykkelen er noe av det mest energieffektive transportmiddelet vi mennesker har, er det liten sannsynlighet for at jeg setter meg på setet og tråkker for egen maskin til Madeira, BC Canada, Finale Ligure eller andre eksotiske destinasjoner for å sykle. 

Aksjefond

Her bør jeg kanskje legge inn en liten disclaimer om at ingen levende sjel bør ta i mot finansielle råd fra meg. 

Sånn. Da var dét gjort. 

Selv om jeg nesten strøyk i matte på videregående, så klarer jeg å lese grafene og prosentene spare-appen min viser meg: De aller fleste askjefondene jeg sparer i har steget mer i verdi enn noen brukt sykkel noen gang kommer til å gjøre. 

Hvordan denne informasjonen kommer til å gjøre deg til en bedre eller mer lykkelig syklist aner jeg virkelig ikke. 

Kanskje er det bare min måte å si til deg på at du kan faktisk la være å bruke avsindige pengesummer på en sykkel.

Og fortsatt være en fornøyd syklist.  

Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Kristoffer H. Kippernes
Journalist
Kristoffer er journalist og fotograf i Terrengsykkel, og forfatter av boken Stisykling i Norge. Han har jobbet med reportasjer og nyheter, og testing av utstyr og sykler siden 2010, og skriver om det som skjer i terrengsykkel-Norge. Har du en sti Kristoffer burde vite om, eller en sak han kanskje kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
LES OGSÅ
terrengsykling landslaget norge kommentar
Publisert 10. juni 2024 kl 09.15
Sist oppdatert 10. juni 2024 kl 13.28
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen