Santa Cruz kaller Tallboy for en utforsyklists stisykkel. Den kortvandrede stisykkelen har i mange år vært en favoritt blant syklister med et overskudd og teknikk og krefter og et ønske om en sykkel med god respons og passelig med dempervandring.
VELKJENT PROFIL: Du skal ha et trent øye for å se forskjell på Santa Cruz sine forskjellige stisykler. Nå deler også Tallboy utformingen med lavt plassert demper.
Santa Cruz mener at Tallboy er en stisykkel med kort vandring, som skal sykles som en med mye. Derfor er geometrien mer tilsvarende det vi ser på grovere sykler, enn det vi er vant til på stisykler med kortere vandring. Nye Tallboy 4 kommer med 120 mm vandring bak og 130 mm i front.
Denne tilnærmingen er ikke helt unik for Santa Cruz, men skiller seg for eksempel fra Canyons Neuron som har tilsvarende vandringsmengde, men en geometri mer tilpasset en mindre uvøren syklisttype og mindre ekstremt terreng. Tanken til Canyon er at de raskeste syklistene velger grovere utstyr.
Ønsket du deg egentlig en kvikkere Tallboy enn forrige modell med 110 mm vandring bak og 120 mm foran? Da bør du se på Blur, som også kommer i Trail-versjon med senkepinne og lengre gaffel.
Tanken til Santa Cruz er at dyktige syklister også ønsker snert og kvikkhet i lettere terreng, og at de ikke nødvendigvis har bruk for mye vandring i det terrenget de sykler.
Santa Cruz har en hel rekke varianter av Tallboy i sortimentet. Vår testsykkel er ganske midt på treet hva gjelder pris og utstyrsnivå. Oppgradert med Santa Cruz’ egne karbonhjul, Reserve 27 øker prisen med 10 000 kroner i forhold til standardversjonen av C S-modellen vi tester her.
C-en i betegnelsen beskriver karbonkvaliteten i ramma. CC er Santa Cruz’ gjeveste karbonkvalitet. Denne sparer deg for et par hundre gram, uten at det skal gå på bekostning av holdbarhet og stivhet. S-en står for utstyrspakka. Tallboy kommer totalt i 9 utgaver. To med aluminiumsramme. To nivåer med C-ramme R og S, samt mulighet til å oppgradere S-varianten med Reserve-hjul. I tillegg er fire varianter med CC-ramma tilgjengelig. De tre dyreste med Reserve-hjul med i pakka.
Testsykkelen kommer fornutftig utstyrt med tanke på bruksområdet. Til prisen kunne vi kanskje ha håpet på Elite-versjonen av Fox Performance-demperne for noe bedre justerbarhet. Oppsettet forøvrig er vektet mot robusthet snarere enn lav vekt. Det er merkevarer og kvalitet i alle ledd, inkludert nav fra DT Swiss og en sterkt forbedret Reverb-pinne fra Rock Shox. Nå skal det i følge Rock Shox være slutt på holdbarhetsproblemene Reverb har vært utsatt for tidligere.
Gaffelen er en spesialversjon av Fox Performance-gaffelen med trinnløs justering av kompresjonsmotstanden på toppen av høyre bein. Bakdemperen har den sedvanlige blå Fox-spaken som lar deg velge mellom Open, Medium og Firm.
Men nok prat, vi må ut i terrenget.
Nye Tallboy er utvilsomt et litt annet dyr enn forrige versjon. Fronten er lengre fram, forhjulet er lengre fram og seteposisjonen er også den noe lenger fram. Det oppdaterte bakhjulsopphenget der demperen drives av nedre del av en vippearm mellom hovedleddene gir lavt tyngdepunkt. Det er også god plass til en flaskeholder på underrøret.
I småkupert terreng føler vi at vi sitter noe dypere i nye Tallboy enn vi er vant med fra forrige versjon. Når terrenget heller oppover opplever vi likevel at snerten er vel så bra. Bakhjulet følger underlaget enda bedre enn på Tallboy 3, i tillegg til at vi i enda mindre grad opplever å havne bakpå. I de aller bratteste klatringene bruker vi Medium-innstillingen på bakdemperen sporadisk for å bli sittende i angrepsposisjon opp knekkerne. Det spesielt aktive bakhjulsopphenget gir helt vanvittig med grep oppover glatte steinrøyser. De myke og grove Maxxis-dekkene bidrar selvfølgelig positivt her. I motsetning til på sykler med mindre avansert bakhjulsoppheng opplever vi ikke at vi mister fremdrift og momentum når bakdemperen komprimeres i det vi dunker inn i store trinn i vår streben etter å fikse bakken uten fotisett. Også opp og over kanter opplever vi at det er lettere å få med bakhjulet enn det ofte er med mer langvandrede stisykler. Om ikke like fjærlett som på en rittfulldemper, så føler vi uansett at vi har god kontakt med bakhjulet og kort responstid i det vi høkker oss opp toppcruxene på lange, tekniske klatringer. Tallboy 4 er en suveren sykkel for å fikse de krevende stiklatringene du alltid sliter med.
På flatmark er Tallboy 4 kvikk i akselerasjonen. Igjen nyter vi godt av det aktive bakhjulsopphenget og nyter flyten det gir å jage på med helt åpen bakdemper, uten at det husker nevneverdig, men at røtter og steiner blir slukt sømløst. Gaffelen føles ikke helt som om den er like smidig som bakhjulsopphenget. Her gjelder det å prøve seg litt fram med lufttrykk og eventuelt bruke noen avstandsplugger(tokens) i venstrebeinet.
Når terrenget stuper utfor glemmer vi med en gang at vi sitter på en sykkel med relativt kort vandring. Stivheten i ramma og smidigheten i dempersystemet lar oss slippe på det vi tør og litt til. Den lange senkepinnen fjerner setet effektivt for maks kontroll og selvtillit selv ned de aller bratteste rennene. Den oppdaterte geometrien kommer nå virkelig til sin rett. I lav stilling opplever vi at vi slår pedalene noe nedi i kompresjoner, men det er prisen å betale for den rå stabiliteten og svingvilligheten. Nye Tallboy kan løftes litt ved å sette den i høy innstilling. Du kan også øke kjedestagslengden fra 430 mm til 440 mm ved å snu et gjengestykke i ramma, samt bytte dropout og bremseadapter. Vi testet sykkelen kun i 430 mm og opplevde at den også her føles veldig stabil og solid i stor fart. Sykler du mye i ekstra bratt terreng og i høy fart kan den ekstra lengden bak gi Tallboy ytterligere superkrefter.
Santa Cruz Tallboy er en sykkel som lett kan falle mellom to stoler. Den er ikke en typisk stisykkel med 140-150 mm vandring, og den er heller ikke en fjærlett og kvikk rittfulldemper med 100 mm vandring og totalvekt under 12 kilo. Den tar noe av det beste fra begge disse kategoriene og kombinerer det på en måte som fører til topp fremkommelighet og lekenhet i krevende terreng. Tallboy 4 forsvarer kultstatusen som den drevne terrengsyklistens stisykkel. Med ekstra vandring og enda mer aktivt oppheng føles den vesentlig mer kapabel enn forgjengeren, uten at det har gått nevneverdig på bekostning av kvikkheten og snerten i småkupert terreng.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.