Ceramic Speed XX1 titan-trinsehjul med belegg.

Annonse

 

Ceramic Speed UFO-kjede

LAVFRIKSJON: Kjede med belegg og titan-trinsehjul med keramiske lagre. Er det verdt 5000 kroner?

LAVFRIKSJON: Kjede med belegg og titan-trinsehjul med keramiske lagre. Er det verdt 5000 kroner?

 

Pluss:
Lav friksjon i trinsehjulene går ikke på bekostning av holdbarhet, snarere tvert imot.
Stilig utseende og høy kvalitet på trinsehjulene.
Kjedet gir lavere friksjon enn vanlige kjeder.
Enkelt vedlikehold og montering.

 

Minus:
Ekstremt dyrt for trinsehjul. Lite å hente.
Kjedet er ikke praktisk å bruke til terrengsykling, gir kort levetid på belegget, samt dårligere grep på gripe-drev på kranken.
Kjedet koster 5 ganger så mye som vanlige kjeder.

 

 

SMYKKER: Trinsehjulene er superfine og gir god kvalitetsfølelse.

SMYKKER: Trinsehjulene er superfine og gir god kvalitetsfølelse.  

Ceramic Speed er et dansk firma som ble startet av rulleskøyteentusiasten Jacob Csizmadia. Csizmadia satt i 1998 verdensrekord for antall kilometer på rulleskøyter i løpet av et døgn med keramiske lagre i hjulene. Siden 2000 har Jacob og de andre danskene i Ceramic Speed laget keramiske kulelagre til bruk på sykler.

Ceramic Speed er eksperter på kulelagre med lav friksjon.

Lav friksjon er heldigvis ikke bare positivt i seg selv, men kulelagerne som sørger for den lave friksjonen varer også lenger enn andre kulelager.

Vi har testet de rådyre XX1-trinsehjulene i titan med ekstra lavfriksjonsbelegg, samt det spesialtilpassede UFO-kjedet.

 

FØR OG NÅ: Bytt ut kompositt-trinsehjulene med titan med keramiske lagre og spar en watt eller to.

FØR OG NÅ: Bytt ut kompositt-trinsehjulene med titan med keramiske lagre og spar en watt eller to. 

 Trinsehjulene i titan er maskinert ut av ett stykke titan og så glassblåst. De har SRAMs fasong med annenhver tann tjukk og tynn for å gripe kjedet i et 1x11-oppsett på en solid måte. Inne i trinsehjulet snurrer et keramisk kulelager med et ekstra 2 micron tynt lavfriksjonsbelegg som ytterligere skal begrense friksjonen.

Lav friksjon i trinsehjulene er selvfølgelig bedre enn alternativet, både når det gjelder giring og generell fremdrift på sykkelen. Titan-trinsehjulene fra Ceramic Speed vil også vare en del lenger enn standardtrinsehjulene fra SRAM. I tillegg skal de keramiske lagrene holde seg raske og lettsnurrende lenger.

Titan-trinsehjulene spinner lett. 

Det er umulig for oss å kvanitifisere om disse trinsehjulene gir en merkbar effekt i terrenget. De snurrer vesentlig lettere enn standard-trinsehjulene både løst og montert i drivverket, og de gjør ikke at SRAM-giret fungerer noe mindre bra, kanskje gjør de det ørlite grann bedre. De er lette å rengjøre og krever ikke all verdens vedlikehold. Ceramic Speed anbefaler å sprute litt olje inn i lagrene jevnlig og tørke av med en fille. Når vi tråkker på pedalene merker vi ingen forskjell. Til det er forskjellen for liten, det er likevel digg å vite at drivverket spinner litt lettere enn standarddrivverk. Trinsehjulene snurrer selvfølgelig mye fortere enn kranken gjør, så å spare friksjon her er i så måte relativt sett smart. Metall-trinsehjulene har heller ikke gjort drivverket noe mer støyende. 

SRAM selger egne trinsehjul med keramiske lagre for om lag 700 kroner, men disse er laget av det samme komposittmaterialet som standard-trinsehjulene er laget av.

 

ENKEL MONTERING: Du må ikke ta av kjedet for å bytte trinsehjul, men det gjør det enklere.

ENKEL MONTERING: Du må ikke ta av kjedet for å bytte trinsehjul, men det gjør det enklere. 

Men den ekstremt stive prisen gjør at vi ønsker at disse trinsehjulene bidrar med store fordeler. Sparer de oss for 1-3 watt? Det er det kanskje sannsynlig at de gjør. Dette tilsvarer 0,3 til snaue 1 prosent av kraften på terskel til en relativt god mosjonist. Helt klart marginalt, men ikke noe mindre marginalt enn å slanke sykkelen med 800 gram et sted. 800 gram gir ca 1 prosent total vektbesparelse på totalekvipasjen syklist og sykkel. Noe som også vil kunne tilsvare en tidsbesparelse på 1 prosent i en motbakke.

Ceramic Speed-lagrene vil spare deg for energi overalt hvor du trår pedalene rundt, mens sparte gram først og fremst kommer til sin rett i motbakke.

 

ÅPNE OG LUKKE: Ønsker du å bytte kjede foran ritt bør du ha en åpne og lukke-tang til kjedelåsen.

ÅPNE OG LUKKE: Ønsker du å bytte kjede foran ritt bør du ha en åpne og lukke-tang til kjedelåsen. 

Prisen er ekstremt stiv og det er ekstremt mange ting man kan oppgradere på en sykkel før disse trinsehjulene vil ha noen effekt, men Ceramic Speed-trinsehjulene holder en så høy kvalitet at de vil være en del du kan ta med deg fra sykkel til sykkel over flere år. Og sekundene eller tidelene du sparer på dem går ikke på bekostning av holdbarhet, slik spart vekt kan gjøre, snarere tvert i mot. Disse trinsehjulene vil holde bedre enn standard-hjulene.

Skriver du disse av over flere år er det kanskje lettere å legitimere utlegget, men dette er uansett ikke en oppgradering du umiddelbart vil merke stor forskjell på, annet enn at kjedet sklir lettere gjennom giret under den daglige påføring av olje.

Aluminiums-trinsehjulene til Ceramic Speed koster omlag 1500 kroner for paret og vil funger på omtrent samme måte, men med en teoretisk kortere holdbarhet for selve trinsehjulet. Disse har heller ikke det spesielle kulelager-belegget. Titan-hjulene er også tilgjengelige i en noe mindre rådyr variant uten ekstra antifriksjonsbelegg.

 

FØR OG ETTER: Det hvite kjedet har Ceramic Speeds UFO-belegg.

FØR OG ETTER: Det hvite kjedet har Ceramic Speeds UFO-belegg. 

UFO-kjedet

Ceramic Speed lager ikke bare kulelager og trinsehjul. De har også utviklet et spesielt belegg for sykkelkjeder de sier kan spare deg for 2-5 watt i 320 kilometer. Etter 320 kilometer vil kjedet gradvis miste sin effekt. Vasker du kjedet vil effekten avta mye fortere. Noe som gjør at kjedet egentlig ikke anbefales til terrengbruk, i hvert fall ikke i gjørmete terreng.

UFO-kjedet - Ultra Fast Optimized-kjede er i følge Ceramic Speed et kjede for de spesielle anledninger. Det er allerede rukket å bli populært i triatlon-kretser. 

Vi monterte dette kjedet foran et maratonritt på 45 kilometer og 1800 høydemeter. Rittet gikk i relativt tørre forhold, men med noe gjørme og fukt innimellom.

OPPSIKTSVEKKENDE: Den hvite fargen fungerer også som markedsføring og er blitt spesielt populær i triatlonkretser.

OPPSIKTSVEKKENDE: Den hvite fargen fungerer også som markedsføring og er blitt spesielt populær i triatlonkretser. 

Ved montering er kjedet merkbart glatt. Såpass at det sklir mellom fingrene og belegget gjør fingrene glatte. Monteringen er som med et hvilket som helst annet kjede. Kjedet er jo et vanlig kjede fra SRAM, men med Ceramic Speeds superbelegg. Belegget er påført i fabrikken i Danmark før hvert kjede er håndpusset av en av fabrikkens arbeidere. Kjedet er også litt stivere med en gang, men dette går seg fort til. 

Ceramic Speed garanterer watt-besparelse på 2-5 watt de første tørre 320 kilometerne med dette kjedet. I løpet av rittet opplevde vi at vi følte den lave friksjonen til en viss grad. Kjedet var også paret med trinsehjulene omtalt over. Det som beviste for oss at friksjonen faktisk er lavere enn med andre kjeder var at vi mistet kjedet av X-Sync-krankdrevet et par ganger i rittet. Dette har ikke skjedd verken før eller siden med et vanlig, godt smurt kjede. I vårt tilfelle bidro altså den lave friksjonen til mer tid tapt enn vunnet. Men at det minksket friksjonen i drivverket var tydelig.

Etter rittet var kjedet dekket av en del gjørme og vi måtte tørke av en del av belegget i vaskeprosessen. Vi tok kjedet av og puttet det i en pose med Ceramic Speeds anbefalte Squirt-olje.

Da vi tok det frem igjen til neste ritt var friksjonen ikke så lav at kjedet hoppet av kranken og vi kan ikke lenger vite om vi i det hele tatt tjener noe på å bruke det. Etter at belegget er slitt ned fungerer kjedet likevel akkurat som et vanlig kjede.

Ønsker du å bruke dette kjedet vil anbefale en kjedefører på et 1x11-oppsett, eller at du bruker det på et 2x10/11-oppsett. Varianter for både SRAM, Shimano og Campagnolo er tilgjengelig.

Med titan-trinsehjulene og et UFO-kjede langt forbi 320 kilometers grensa spinner XX1-drivverket ganske lett.