Svart belte i terrengsykling

Tenk deg en sykkel som er fullstendig lydløs, en sykkel der du slipper å vedlikeholde kjede, gir og drev. Til våren lanserer den lille sykkelfabrikken Jericho en slik sykkel - med beltedrift.

Sist oppdatert 12. mars 2002 kl 16.04
sykkelgir beltedrift reimdrift
En ny vri:Dette er et Shimano-nav med en spesialkassett for bruk med tannreim i stedet for kjede. Produsent Jericho Bicycles melder om 250 gram spart, men så var det det med gir, da...

Prosjektnavnet er «Red October». Målet er en lydløs terrengsykkel med minimale krav til vedlikehold. Løsningen ser du på disse bildene av prototypen Jericho Leadfoot: En sykkel der det tradisjonelle kjedet er erstattet med en tannreim i gummi.

I mars 2002 skal den californiske sykkelbyggeren Joshua Ogle lansere løsningen på det årlige sesongåpnings-rittet Sea Otter Classic.

terrengsykkel.no har mail-intervjuet ham om hvordan han fikk ideen. Og om hvordan han skal få til en terrengsykkel med tannreim-drift og Rohloff 14-girs nav.

Idéen skyldes en feilvare

Joshua Ogle er et ukjent navn for de fleste norske syklister. Han har lenge bygget customrammer i stål og titan på skreddersøm til kresne syklister i California under navnet Ogle Bicycles. For en tid siden slo han seg sammen med en kamerat og forretningsutvikler og lanserte Jericho Bicycles, en liten fabrikk som bygger lekre stålrammer for entusiaster - men nå med en fast geometri og noe større skalaproduksjon for å få prisene ned fra det astronomiske.

For noen uker siden viste han fram en helt ny idé: Den beltedrevne sykkelen. Hvis du som leser dette er en praktisk anlagt type, har du sikkert allerede tenkt tanken: Hvordan i all verden får han tredd en fast gummireim inn i ramma? Et tradisjonelt kjede må deles og så skjøtes sammen igjen for å komme innenfor høyre kjedestag. Løsningen på dette problemet var utspringet for hele belte-ideen. Den kom ved en tilfeldighet og skyldtes en feilvare, røper Ogle.

- Jeg var i ferd med å montere de bakre setestagene på en landeveisramme - den skulle ha en bakgaffel i karbon - og den var rett og slett feilvare. Avstanden mellom rørene nederst var langt over en centimeter for bred når jeg satte den ned på bakenden av kjedestagene, og jeg tenkte: «Jøss, jeg kan jo smyge inn et kjede gjennom denne åpningen! Eller vent: Kanskje til og med et belte!»

Setestag med åpning nederst

Dermed var ideen født: En ramme som rett og slett har en åpning nederst på høyre setestag, like over bakakslingen. Joshua Ogle gikk straks i gang med å kappe til løsningen som du kan se på disse bildene. Et setestag som er kuttet i to, der bruddet går på skrå og staget så holdes sammen med to bolter.- Det tok meg bare en halvtime å lage det du ser på bildet. For å smyge inn et belte eller et kjede, løsner du bare boltene, bender den øverste delen av setestaget ut - og du har åpningen du trenger. Stål er så elastisk at dette ikke innebærer noen fare for å svekke røret, beroliger Ogle.

Likevel kommer han til å bruke en annen løsning når produksjonen begynner etter nyttår.- Vi satser på å lage en fast åpning i setestaget, som kan dekkes med en innvendiggjenget kappe. Den kan da skrus bort fra eller inn over åpningen gjennom utvendige gjenger på setestaget, forteller Ogle, og legger til.- Da slipper du å rote bort boltene, og så ser det mye bedre ut. Og det er jo heller ikke noen ulempe...

Men så er det én ting til: Gir. Et belte kan jo ikke klatre opp og ned på en krans med forskjellige drev, hvordan kan man få flere gir med beltedrift?- Det kommer senere. Foreløpig er beltedriften forbeholdt en slalomramme og en singlespeed, forteller Joshua Ogle.

Han er nemlig singlespeed-frik. Terrengsykler med bare ett eneste gir er de siste par åra blitt populære blant skogssyklister med sterke knær og sans for minimalistisk enkelhet. I England ble det til og med holdt VM for singlespeed-syklister i sommer - et arrangement forøvrig preget av mer øl og mindre EPO enn mange andre sykkelmesterskap.

14-girs nav og beltedrift

Men noe er på gang. Jericho er nemlig en av svært få produsenter som spesialbygger rammer for de tyske Rohloff SpeedHub-navene. Dette er avanserte men bunnsolide nav med 14 innvendige gir, med så godt som samme utvekslingsbredde som et 27-girs Shimano-oppsett!

Undertegnede kjørte en tidlig versjon av Rohloff SpeedHub i 1998, og ble imponert over den konsise følelsen. Problemet er selvsagt vekta på 1700 gram: Det merkes at du har en hel girkasse midt i bakhjulet når du skal svinge deg rundt en hårnålssving ved å lette på bakhjulet og kaste det 90 grader til sida...

Rohloff understreker at det store regnestykket viser at du bare får en vektøkning på 200-400 gram når du regner med alle girkomponentene du kan droppe ved å bruke SpeedHub. Og det store plusset er selvsagt at det er nærmest vedlikeholdsfritt og sterkt: Flere syklister har gjennomført TransAlp Challenge med dette navet, uten et eneste tekniske problem. Spørsmålet er om det enkelt lar seg kombinere med beltedrift.

Her er Joshua Ogle klokkeklar optimist.- Det er ikke noe problem å få plass til beltet ved siden av Rohloff-navet, sier han. Utfordringen er å få plass til et stort nok beltedrev foran, uten at det kræsjer inn i kjedestaget på ramma. Vi jobber med saken. Slalomramma vi lanserer til våren vil sannsynligvis bruke en spesialsmidd aluminiumsdel i dette partiet.

Selve tannreima på produksjonssyklene blir mindre elastisk enn reimene fra bilmotorene som Ogle bruker på prototypene.- Vi tar i bruk et belte som strekker seg langt mindre. Det vil gi bedre følelse i tråkket og ikke minst: Beltet trenger ikke sitte så stramt rundt drevene at det står i fare for å deformere banene i kulelagrene ved lang tids stillstand, presiserer Ogle til terrengsykkel.no

Publisert 22. oktober 2001 kl 00.00
Sist oppdatert 12. mars 2002 kl 16.04
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen