Shimano Nexus navgir får en storebror - Shimano Alfine

Shimano satser videre på interne navgir. Til høsten kommer den nyutviklede Alfine-gruppa med åtte clutch-assisterte gir, hydrauliske skiver og Rapidfire-hendel. Vi har prøvekjørt.

Sist oppdatert 24. februar 2006 kl 12.59
shimano alfine sykkelgir navgir bysykkel
NAVGIR MED SKIVEBREMS: For første gang leverer Shimano et navgir-system med egen skivebrems.

Shimano har i flere år levert sine trauste Nexus-grupper med 7 og 8 gir innebygget i baknavet. Nå vil de tilby en mer sporty versjon for den optimale hverdagssykkelen, med den nye Alfine-gruppa som kommer i butikkene i oktober.

For første gang leverer de også en dedikert kjedestrammer for de som vil koble systemet med to krankdrev for å kjøre 2x8 gir.

Nexus blir stort sett solgt på bysykler og komfortsykler, og har vært plaget av småfeil.

Sjugirs-navene har utviklet mye rullemotstand, og i forhold til et ordinært baknav med utvendige gir er tråkk-effektiviteten ikke mye å skrive hjem om.

Der et normalt nav går i inngrep med en helt kontant følelse, byr Nexus-navene i de fleste gir på en mer svampete følelse. Med litt tilvenning er det ikke plagsomt, men betydelig annerledes.

Mer sporty enn Nexus

Nexus 8-serien ble lansert i 2004, og skulle kurere friksjonen som ga sjaber rullemotstand. Særlig R-versjonen med et realt nålelager og generelt høyere standard på øvrige lagre klarte dette bra, særlig etter at førsteversjonen med elendige forseglinger ble fikset.

Nå klinker Shimano til med Alfine, som legger seg en divisjon over Nexus i systemet og skal være en mer sporty utgave av navgir-idéen.

Smidde navskall i polert finish, lagre fra Premiumversjonen av Nexus 8 samt et nytt clutch-system for mykere giring er virkemidlene. I tillegg til egen Rapidfire-hendel i stedet for de gamle vri-hendlene, og ikke minst Centre Lock-feste for skiver og en dedikert hydraulisk skivebrems i stedet for de gamle trommelbremsene.

Behagelig giring

Vi fikk en liten prøvekjøring da Shimano tidligere denne uka viste nyheter i København, og likte godt den nye clutch-assisterte giringen. Uten at vi fikk noen detaljer om innmaten, føltes giringen langt mykere enn på Nexus, uten at det vekslet merkbart saktere. Dessverre var den svampete følelsen i tråkket fortsatt der - ikke overraskende i et så komplekst design til en rimelig pris, men ikke optimalt for de som liker å kjøre hardt.

En opptur var derimot smådetaljene: Kjedeførerplater på det ene drevet bak, slik at kjedet ikke hopper av straks det skulle oppstå litt slakk med horisontale dropouts - noe vi selv har gremmet oss over lenge.

Men skrur du den nye Alfine-kjedestrammeren inn i girøret bak (hvis du har), er saken ute av verden.

Den er laget for de som vil bruke Alfine med standard vertikale dropouts, og for de som vil sette på to klinger foran. Men for de som vil konvertere en hvilken som helst sykkel til singlespeed burde den rimelige strammeren også være en enkel løsning.

Alfine-skivebremsene var ikke innkjørt, men føltes kontante og fine på flatmark.

Mer er ikke verdt å si om dem uten ytterligere tid på utstyret. De nye Rapidfire-hendlene satt som et skudd, og Alfine kommer også med egen krank med integrert aksel og utvendige lagre, med 45 eller 39-tenners drev.

Ideellt for helårsbruk

Vi regner ikke med at Shimano Nordic tar inn massevis av dette, men mener likevel at dette er meget gode løsninger for den som ønsker en hverdagssykkel med minimalt vedlikehold.

Med komplett Alfine får du giringen unna vær og vind, hydrauliske bremser som du ikke trenger å tenke på - og et spenn i utveksling som er mer enn godt nok til både bratte gateklatringer og lange flater i medvind.

Publisert 21. februar 2006 kl 00.00
Sist oppdatert 24. februar 2006 kl 12.59
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen