Konseptet bak X01-DH er ikke så revolusjonerende som XX1 var for ritt– og stisykling da den kom. Ett tannhjul foran har vært standard på utforsykler i over 20 år, så det var ikke noe å hente der.

Det X01-DH gjør er å ta noe av teknologien fra XX1-gruppa og tilpasse den utforsykling. Utforgruppa får blant annet krankdrev med annen hver tynn og tjukk tann som holder bedre på kjedet.

Annonse

I tillegg får utforgruppa tilsvarende bakgir som på XX1 med parallellogram som beveger seg med fast avstand til kassetten. At girarmen er låst med kløtsj-teknologi og egne maskinlagre er vi allerede vant med fra den tidligere X0-DH-gruppa.

Den største nyheten med X01-DH er rett og slett kassetten og bosset på bakhjulet. Verken mer eller mindre. Xd-bosset som kom med XX1 og muliggjorde tannhjul med 10 tenner nederst på kassetten, blir nå videreført i en egen utforversjon.

Sju gir

Med en tier-klinge på kassetten kan du også bruke mindre krankdrev uten å gi opp toppfartgiret. Dette gir bedre bakkeklaring under kranken. Det gjør også at du kan bruke kortere kjede.

X01-DH kommer i to versjoner. En versjon med en 7-delt kassett og en versjon med en ti-delt kassett.

Den 7-delte kassetten er den som ambisiøse utforsyklister vil ha mest lyst på. Slike små kassetter er heller ikke noe nytt i utforsporten, men SRAM gjør igjen en liten vri som gjør deres kassett litt mer attråverdig. De konstruerer den med sin helt spesielle teknologi som gir superlette kassetter frest ut av ett stykke stål, i tillegg til at den blir konstruert med en buffersone mot bakhjulets eiker. Denne buffersonen vil spare utforsyklister for potensielle problemer hvis kjedet blir ristet av kassetten og inn i eikene. Det kan både være farlig og bli dyrt når dette skjer.

Kassetten som SRAM kaller Mini Block cassette veier så lite som 138 gram. Girutvalget får fra 10-24 og tannhjulene kommer i SRAMs nye, knallharde JET-finish som vi har sett i år på X01-gruppa. Det svarte belegget skal i følge SRAM forlenge levetiden på kassetten betraktelig. At kassetten har såpass stor spredning som 10-24 på kun sju trinn hevder også SRAM at er en forbedring.

Dette gjør at du raskere går fra et tungt gir inn i en sving, til ett realt lett et ut av svingen. Girene øker med to tenner det meste av veien, 10-12-14-16-18-21-24, noe SRAM også hevder forbedrer giring og muligheten til å ha kraftpådrag mens du girer.

S(t)RAMt Bakgir

Det nye sju-delte bakgiret er til forveksling likt XX1 og XO1-girene vi allerede har blitt kjent med.

Giret har 12-tenners trinsehjul med tilsvarende annen hver tjukk og tynn tann som på krankdrevene, kulelagerkløtsj og arm-lås. Alt dette gir et strammere gir som holder godt på kjedet og gir mindre bevegelse i kjedet. Dette skal igjen gi bedre kraftoverføring, mindre feilgiring og minimere muligheten for at kjedet sporer av.

SRAM lanserer XO1-DH giret både i en 7-delt variant og i en ti-delt variant for de som vil oppgradere det drivverket de allerede har.

Den sjudelte gruppa får sin egen girhendel med aluminiums-lokk og tilsvarende feste og posisjonsjustering som vi har sett på SRAMs girspaker i flere år nå.

Kjedet som brukes til den sjudelte gruppa er det samme kjedet som brukes til den ellevedelte XX1-gruppa. Dette har et ekstra sterkt overflatebelegg som, igjen i følge SRAM, skal forlenge levetiden betraktelig over tidligere kjeder.

 

Karbon-utfor Kranken tilpasset X01-DH-gruppa er til forveksling lik kranken fra forrige X0-DH. Forskjellen er tannhjulene med SRAMs annen hver tjukk og tynn-teknologi, som de kaller X-sync. Kranken har karbonarmer, noe som gjør mange litt skeptiske. Historiene om brudd i XO-DH-kranker er mange. Men med tier-klinge bak kan du på den nye kranken klare deg med mindre tannhjul og dermed unngå en del bakkekontakt.

Med dette i mente er det litt rart at SRAM kun har laget kranken slik at den passer med tannhjul fra 30 tenner og oppover, og ikke lik XX1-kranken som tar tannhjul med 28-tenner.

 

Priser og vekter:

Vi har ennå ikke fått norske priser fra SRAM-importør Cycle Service Nordic, men prisene i Euro er fastsatt.

XO1 DH krank: 740 gram m/kranklager 280-310 Euro

X01 DH sju-delt bakgir 257-263 gram 245 Euro

X01 DH sju-delt girspak 91 gram 125 Euro

Mini Block kassett 136 gram 269 Euro

PC-XX1 kjede 252 gram 57 Euro