Canyon med navgir for hardkjør

Canyon jobber med å få på plass et tredelt navgir som kan kombineres med vanlig boss og ni- eller tidelt kassett.

Sist oppdatert 6. oktober 2010 kl 00.00
sykkelgir canyon
PROSJEKT: Tre gir i navet og ni eller ti på kassetten gjør ting enklere. Vekten ligger enn så lenge tilsvarende en XT-gruppe.

Rett fra nett kommer tyske Canyon med nyskapning. Det tyske internettmerket har lenge vært kjent for solide og lette sykler med dyrt utstyr i forhold til prisen, men de har også hele tiden drevet med mer nyskapning enn det man kanskje forventer av et internett-merke.

Sist ut er prosjektet som Canyon har valgt å kalle 1,44 opphøyd i annen. 1,44 henviser til avstanden mellom girene, mens opphøyd i annen viser til utregningen for hvor stort spenn det blir mellom tyngste og letteste gir totalt.

Ved å flytte girene fra kranken til inne i baknavet åpner man opp muligheten for lavere q-faktor (avstanden mellom pedalene), giring under flere situasjoner og selvfølgelig mindre sjanse for å miste kjedet i fart.

Man kan også sykle med kjede og mindre krankdrev. Gir i navet har rett og slett mange fordeler. Ulempene har vært vekt og dårlig effektivitet. Altså motstand i tråkket. Canyon hevder at effektiviteten skal være på høyde med standard drivverk, men et innvendig gir vil ha lik effektivitet uansett hvor mye grus det ligger i kjedet.

Canyons vektmål for navgiret er 630 gram, noe som skal være tilsvarende et XT-drivverk med tre krankdrev, og frontgir. Navet er i motsetning til andre girnav tiltenkt å bli brukt i ritt-sammenheng og det er konstruert slik at det ikke trenger noen vektstang eller torque-arm som f.eks Rohloff er avhengig av.

Det er ting som kan tyde på at Canyon først og fremst viste dette frem på Eurobike for å få oppmerksomhet da ingen kunne fortelle noe om når det kunne komme på markedet eller hva prisen vil bli, men det er uansett et spennende konsept som vil løse flere problemer.

I utgangspunktet tenker Canyon at navet brukes med et 32-tenners tannhjul på kranken. Da vil det bli 1-1 utveksling og direkte kobling mellom krank og boss i navets utgangsposisjon.

Dette vil da være tilnærmet uten påvirking av den indre mekanismen. De to andre girene vil ligge på hver side av utgangsposisjonen. Et over-drive gir som vil et tyngre gir i forholdet 1-1,44, mens navet også vil ha et krabbegir med tilsvarende lette gir.

Les mer på Canyons egne nettsider.

Strive, klar for USA

Canyon har allerede en toppturplattform i sykkelen Torque. Men ting kan tyde på at de nå ønsker å fristille seg fra Horst-link-opphenget som Specialized eier patentet på i USA. Både rittfulldemperen Lux og den nye topptur-sykkelen Strive har oppheng som ikke benytter seg av Specializeds patent med leddet kjedestag. Nye Strive er til for veksling lik sykler fra comebacket til Diamond Back. Strive vil i beste Canyon-tradisjon komme i godt utstyrte varianter med Easton-hjul, Rock Shox Reverb-setepinne og Hammerschmidt-krank.

Publisert 6. oktober 2010 kl 00.00
Sist oppdatert 6. oktober 2010 kl 00.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen