Med høsten kommer gjerne litt våtere og sleipe forhold her i Norge.
Det er mange ting man kan gjøre for å bedre sykkelopplevelsen under slike forhold. Teknikk er selvfølgelig noe man kan trene på, men det er også gode grunner til å se på dekk- og dekktrykk.
Hvis du sliter med at dekkene dine sklir rundt på glatte røtter og steiner, er det to ting du kan se på, og justere;
Dekktrykk
De aller, aller fleste har nå fått med seg at det ikke er hensiktsmessig å kjøre 40 psi i dekkene til stisykling. Mange sykkelprodusenter utstyrer nå stisyklene sine med dekk som vil fungere bra året rundt, om man justerer lufttrykket litt.
Hva slags dekktrykk du har i utgangspunktet, og hva du skal justere det til, vil selvfølgelig være avhengig av en rekke faktorer som hjulstørrelse, dekkdimensjon etc.
Men prøv deg gjerne frem, og slipp heller ut litt for lite enn for mye hver gang. Begynn med å justere 2-3 psi om gangen. Ofte er det lite som skal til.
En dekktrykkmåler koster ikke mange kronene, og kan være et nyttig verktøy for å få oversikt over justeringene du gjør.

GLATT: Ingen dekk sitter som klister, men det finnes dekk som er bedre egnet til vått føre. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Dekkbytte
Hvis du ikke har stor effekt av å justere dekktrykket, kan et dekkbytte være aktuelt.
Skal du kjøpe et eget dekk til bruk om høsten, vil det være hensiktsmessig å velge et dekk som har litt grovere mønster enn hva du ellers bruker, og som har seigere gummi (lavere «shore-verdi») enn hva du ellers bruker.
Vi har en stor guide til dekkbytte, hvor du kan lese mer om alle detaljene rundt dekkvalg.
Emil Carlson er tidligere utforsyklist, og nå en ivrig sti- og endurosyklist. Han bytter alltid til et annet sett dekk når høsten kommer.
– Det kommer til et punkt på høsten hvor jeg bytter dekk. Da går jeg for noe med grovt mønster og myk gummiblanding. Det er mange nyanser her. Konkurransesyklister i enduro bytter kanskje etter dagens forhold, men for de aller fleste er det lurt å gå for noe som fungerer bra allround.

ERFARING: Emil Carlson har mange års erfaring med sykling på glatte stier. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
– Hvor brede dekk går du for?
– Jeg bruker dekk med rundt 2,3-2,4 tommer bredde. Det funker bra til det meste. Hvis stiene du sykler er primært har hardt underlag og er glatt, kan volum være en fint. Dekk med stort volum gir godt grep. Kjører du på mer gjørme/leire, vil et stort dekk, «surfe» for mye, ligge oppå gjørma og skli. Her kan man dra en parallell til vinterdekk på rallybiler, de er gjerne kjempesmale med høye pigger.
– Hva velger du helt konkret?
– Vanligvis sykler jeg på Bontrager SE5 dekk om høsten. Jeg bruker ikke ofte rene gjørmedekk, men når jeg for eksempel deltok i Hardbarka enduro og visste det ville bli en våt og glatt affære, monterte jeg et par Schwalbe Magic Mary.
– I noen utfor- og endurokonkurranser ser vi rytterne sverge til såkalte «spikes» eller gjørmedekk, hvilke tanker gjør du deg om det?
– Disse gjørmedekkene er nok mer for spesialister. Et rent gjørmedekk som for eksempel Maxxis Wet Scream er helt ekstremt bra på gjørmeføre og lange gressvinger i høy fart, men ikke like bra på svaberg i Nordmarka.
– Hva med lufttrykket?
– Jeg justerer det gjerne litt ned. Igjen handler det om hvor og hva jeg skal sykle. Skal jeg ut på en stitur i moderat terreng og hastigheter, og ikke mye stein, så går jeg ned fra 25-26 til rundt 20 psi. Det er veldig nyttig å eksperimentere. Hvor lavt du kan gå, vil avhenge av styrken på sideveggene på dekket.
– Punkterer man ikke med lavt dekktrykk?
– Jo, man kan jo det. Derfor er det viktig å se an turen du skal på. Det er alltid et kompromiss. I et enduroritt er det for eksempel mye forskjellig underlag. Når man er i en rittssituasjon taper man mye på å punktere, så da kjører jeg heller «safe than sorry».
– Hva kan man gjøre for å unngå punkteringer selv med lavt lufttrykk?
– Da er dekkinnlegg et alternativ. Selv har jeg brukt både dekkinnlegg fra Cushcore og en hjemmelaget variant med rørisolasjon fra Biltema.
Gode allrounddekk
Både på hardtailer og fulldempere til stisykling vil et dekk på rundt 2,3-2,5 tommer bredde med åpent mønster og myk gummiblanding være gode om høsten.
De vil også fungere helt fint i store deler av sesongen ellers. Produsenter opererer gjerne med forskjellige betegnelser og begrep om hva en myk eller hard gummiblanding er. Eksempelvis for dekkprodusenten Schwalbe vil det være aktuelt med dekk som sorterer under «Addix Soft» eller «Addix Ultra Soft», mens hos Maxxis er det begreper som «3C Maxx Grip» eller «Super Tacky» som gjelder.
Dekk i denne kategorien vil gjerne veie litt mer enn dekk som har hardere gummiblanding.

GODT PÅ VÅTT: Maxxis Forekaster(til venstre) og Maxxis Minion DHR (til høyre) har begge åpne mønster, og pakker seg ikke så lett i våte forhold. Foto: Maxxis

VARIANTER FOR VÅTT: Både Nobby Nic og Magic Mary-dekkene fra Schwalbe har åpne mønster og kommer i gummiblandinger som vil fungere på vått føre. Foto: Schwalbe
Spesifikke gjørmedekk
Mest egnet for seriøse enduro- og utforsyklister som vil ha spesifikke dekk til de aller verste forholdene. Disse dekkene vil skjære mye bedre gjennom gjørme og løs jord/sand/leire, men vil til gjengjeld ikke være like gode på mer fast underlag, og som regel ha ganske dårlige rulleegenskaper.
De færreste stisyklister monterer slike dekk for å ha stående på sykkelen en hel høst.

SPIKES: Både Maxxis Shorty (til venstre) og Maxxis Wet Scream er typiske gjørmedekk, som kan egne seg godt i skikkelig våte og gjørmete forhold. Allround-egenskapene er dog ikke like gode. Foto: Maxxis

PIGGER? Schwalbes Dirty Dan er et dekk laget spesifikt for de mest gjørmede forholdene, med høye knaster. Foto: Schwalbe