Da sykkelbremsene på tidlig nittitall toppet ut med små metallstubber kjent som cantilevere, kom tyske Magura på banen med hydrauliske stoppere, som krevde at man monterte en dedikert bro fra høyre til venstre side for at ikke bremsene skulle tvinge seterør eller gaffelbein fra hverandre.

Og kjørte du lenge nok med en felg, kunne du til slutt få gleden av bråstoppen etter at bremseklossen trykket inn felgveggen, med tilhørende hjulkollaps.

Annonse

Ingenting av dette var avskrekkende nok til å motvirke appellen i den massive bremsekraften, eller det faktum at verdens kuleste terrengsyklister, John Tomac og Greg Herbold, jevnlig ble fotografert med de ikoniske, gusjegule stopperne.

D3S_7330

Idag er ikke forskjellene mellom bremseprodusentene like dramatiske, men man kan fortsatt ganske lett skille fra hverandre de forskjellige merkene, bare ved å klemme inn bremsehendelen et par ganger.

Shimanos ergonomiske bremsehendler og Avids jevne fordeling av kraft tåler blindtest fra erfarne syklister uten tenketid. Magura har havnet litt i skyggen av disse to kjempene, men aldri stoppet utviklingen. 

Ved første øyekast kjenner sykkelnerder igjen gulfargen fra fortiden. Hendelens logoer og stemplene er kledd i gusjegult, og Magura lanserte også en gusjegul variant i begrenset opplag under lanseringen.

Skivebremsene er lett montert, og kapping av slanger med påfølgende lufting er udramatisk gjennomført. Første klem på bremsen er overraskende myk, spesielt i forhold til tidligere skivebremser fra Magura, som har hatt en ganske kontant av/på-funksjon.

Les også: Reverb overhales

DSC_1611

Hendelen er bred, og med en grei kurve inn mot styret. I alle fall om du har relativt normale eller lange fingre. Med ønske om at fingrene står i cirka nitti grader når bremsen klemmes ordentlig til, fikk vi justert hendelen akkurat langt nok inn mot styret. Har du korte fingre, må du venne deg til at bremsen står et stykke ut fra styret til enhver tid.

Dette overrasker oss litt, siden dette har vært et ankepunkt på Magurabremser i en årrekke. Den andre justeringsskruen skal justere hvor tidlig bremseklossene går til arbeid mot rotoren.

Vi kjente ingen nevneverdig forskjell her, og tenkte ikke mer over det. 

Innkjøringen gikk raskt, og utgangspunktet var i og for seg imponerende nok. MT7 har fire stempler heller enn to, og med det en sum total på åtte bremseklosser fordelt på to kalipere.

Så at bremsekraften med en 203mm og en 180mm rotor umiddelbart overbeviste kom ikke som en overraskelse. Etter noen raske turer opp og ned den nærmeste bakken for å være sikre på at bremsene var klare, satte vi turen mot vår første og beste utforbakke. 

D3S_7335

Og førsteinntrykket herfra skulle holde seg gjennom testperioden. Ingen andre bremser vi har prøvd har budt på samme kraft med samme grad av modulering, helt enkelt. Dette er åpenbart ikke et oppsett for gramjegere, og om du sykler rolig på flate stier, har du heller ikke behov for så mye kraft.

Til deg har Magura og andre produsenter alternativer. Men om du har bakker en masse, aggressiv kjørestil eller mye kroppsvekt å holde fra å rulle rett ned berget, vil du bli glad av å kjøre med Maguras kraftpakke. 

Ikke at alt er rosenrødt, selv om du skulle være midt i målgruppen som nevnt over. Bremsehendelen kunne altså latt seg justere bedre, og prisen ligger på samme nivå som allerede glimrende Shimano XTR. 

D3S_7359

Men komforten som ligger i følelsen av alltid å ha litt bremsekraft mer enn nødvendig, har ikke latt seg skjule. Spesielt en bratt topptur som tidligere har kokt tilsvarende bremser, overbeviste oss. Etter å ha fullført nedturen uten hyling eller den sigende følelsen av visnende bremser, var vi solgt.

Magura MT7 er altså ikke for alle, langt derifra.

Men for de som aldri kan få nok bremsekraft, og kan leve med prisen og den litt begrensede ergonomien, kommer de med en anbefaling fra oss.

Ønsker du å kappe vekten, men allikevel ønsker bremsekraft, har Magura nylig sluppet MT Trail Carbon. Denne klarer seg med to stempler på bakbremsen, og byr på samme hendler, men i karbon og en vesentlig lavere vekt.

Selvfølgelig også med en proporsjonelt høyere pris.

Magura MT7 skivebremser
Pris: 1779 kroner per brems (uten rotor og adapter)
Vekt: 267 gram ukappet
Import: Sykkelkomponenter

+ Bremsekraft!
+ Jevn og komfortabel fordeling av kraften

- Noe høy vekt for prisen
- For dårlige justeringsmuligheter av bremsehendelen