16 skivebremser anno 2002

Nå har enda et tysk magasin testet skivebremser av 2002-årgang.

Sist oppdatert 23. februar 2005 kl 20.41
SMÅ SKO: Dette er 2002-modellen Gary Fisher Paragon med standard-hjul - på bildet under ser du 2002-Supercaliber med to tommer ekstra diameter.
SMÅ SKO: Dette er 2002-modellen Gary Fisher Paragon med standard-hjul - på bildet under ser du 2002-Supercaliber med to tommer ekstra diameter.

 For en stund siden testet det tyske magasinet Mountain Bike tolvskivebremser fra 2002. Dette kan du lese om her. Mennå har også tyske Bike testet bremser, og de har ilikhet med Mountain Bike, gått til verks med tysk grundighet. Ikke mye"Yo dude" der i gården, nei. Og synes du det er ille at Mountain Bikeikke er å få kjøpt i Norge, kan du trøste deg med at Bike erdet. Testen er å finne i februar-utgaven.

 Nå har altså to store tyske magasiner testet mye av de sammeskivebremsene, og begge har kombinert testing ute i villmarken medmålinger i laboratorium. Det som er interessant her, er at resultateneikke er i nærheten av å være enige.

 Bremsene er delt inn i to grupper, crosscountry- ogallroundbremser med små skiver og freeride- og utforbremser med storeskiver. Det er gitt karakter fra 1 til 6 i følgende kategorier:Montering, bremsehendel, bremsekraft, doserbarhet (modulering),stamina, klosslitasje og pris/ytelse.

En liten forklaring

 Nedenfor er en forklaring av hva de foskjellige kolonnene betyr.Vi har forkortet kolonnenavnene litt for at tabellene ikke skulle blikolosalt brede. Dette er bokstavene i parentes.

 Montering (MNT): Hvor raskt og enkelt det er å montere bremsenslik at den fungerer bra, uten subb.

 Bremsehendel (HDL): Bremsehendelens ergonomi oginnstillingsmuligheter.

 Bremsekraft (BKR): Det ble målt hvor mye kraft som måtte brukes påhendelen for å gi 550N bremsekraft. Dette ble gjort både med tørr ogvåt brems. 550N tilsvarer ca 0.7g hvis du veier 80kg, og det er ikkesmåtteri.

 Doserbarhet (DOS): Hvor lett det er å kontrollerebremsekraften. Det er en fordel at kraften som skal til for å leggeklossene inntil skiven er liten, og at det deretter er et lineærtforhold mellom bremsekraft og hendelkraft. Det måles også hvor rasktklossene slipper når du slipper hendelen.

 Stamina (STA): Hvor godt bremsene tåler mye bremsing utenpauser.

 Klosslitasje (KLO): Hvor fort klossene slites.

 Pris/ytelse (P/Y): Rett og slett hvor bra brems man fårfor pengene. Dette forholdet kan ikke uten videre oversettes tilnorske forhold, fordi prisene ikke er de samme som ityskland. F.eks. er nok tyske bremser billigere i tyskland ennjapanske, mens i Norge kan prisen være den samme.

 Vekt: Bike har også oppgitt en vekt for alle bremsene, ogden gjelder komplett frembrems med skive og alle bolter, bremsevæske,klosser etc. Og det er selvfølgelig Bike som har veid, ikkeprodusenten, så vektene er reelle.

 Til slutt er det gitt en totalkarakter, som ikke tar hensyn tilpris, bare ytelse. Denne er rangert slik:

  •  Super

  •  Veldig god

  •  God

  •  Brukbar

  •  Dårlig

Her er crosscountry og allroundbremsene:

Brems

Karakter

MNT

HDL

BKR

DOS

STA

KLO

P/Y

Vekt

Formula B4

Super

3

5

4

5

5

3

6

355g

Hayes HFX Comp

Bra

6

6

3

5

5

4

5

501g

Hayes HFX Magnesium

Bra

6

6

3

6

5

4

3

460g

Hope Mini 185

Brukbar

4

5

2

5

4

5

3

449g

Magura Clara

Bra

4

4

2

5

5

5

5

435g

Magura Louise 02

Veldig bra

4

5

4

5

6

4

5

406g

Magura Martha

Bra

5

5

3

3

3

6

3

364g

Shimano Deore M 525

Bra

6

5

3

5

2

5

5

529g

Shimano XT

Veldig bra

4

6

5

5

5

4

3

450g

SRAM 9.0

Dårlig

4

5

1

1

2

3

1

501g

Og her er freeride- og utforbremsene med store skiver:

Brems

Karakter

MNT

HDL

BKR

DOS

STA

KLO

P/Y

Vekt

Formula 4-Racing

Super

3

4

6

6

6

3

6

436g

Grimeca System 15

Bra

3

4

4

3

3

5

6

529g

Hayes HFX Magnesium

Veldig bra

6

6

5

6

6

4

5

564g

Hope C2

Brukbar

5

5

4

5

1

6

3

531g

Magura Louise FR

Bra

4

5

4

4

5

5

4

461g

Shimano XT

Veldig bra

3

5

6

6

6

4

3

576g

Så gjenstår det bare litt kritikk...

 Alle disse bremsene er testet i og rundt Riva del Garda i Italia,hvor det stor sett er bratt. Det betyr at man alltid har godoppvarming av både klosser og skive, både på godt og ondt. Hvis det erdet vått, fordamper vannet kjapt, og er det tørt, kan bremsene fadeeller koke.

 I Norge, hvor man ofte sykler rundt i relativt flatt terreng,arter det seg litt anderledes. Det er ofte man opplever at skiver ogklosser er konstant våte, fordi hastigheten er aldri høy nok til åtørke dem, og da merker man at selv skivebremser kan bli ganskedårlige når det er vått. I tillegg sier ikke denne testen noe omhvordan bremsene oppfører seg i lave hastigheter. En brems kan ta godtså lenge det er høy hastighet mellom skive og klosser, men hva medrett før den stopper? Når terrenget er skikkelig teknisk er det idette området man ofte jobber. Og hva med når man sykler ned skikkeligtekniske og bratte partier, og må slippe seg fra en "hylle" til denneste, og bruker bremsene maksimalt på hver stopp? Sykkelen kan davære kompirmert med flere g akkurat idet man smeller på bremsene, ogda kan man få overført mye mer krefter til underlaget enn den ene g'enman klarer om man bare sykler vanlig og bremser på f.eks. asfalt. Daer det viktig at det går an å pøse på med håndkraft for å få denbremsekraften man trenger Kanskje man er oppe i over 1000N, og detsier ikke testen noe om. Er det mye fleks i hendelen, vil ikke dettegå. Her er etter min erfaring Hope utrolig gode, og jeg har tidligereselv brukt O2 og Enduro i lengre tid.

 Når det gjelder Hope C2, så har denne bremsen vist seg å værebortimot perfekt for norske forhold. Det er et lukket system, såbremsevæsken står under trykk hele tiden, med det resultat atpakningene holder veldig lenge, og luft lager ikke problemer. Itillegg er hendelen veldig fast og fin, så den egner seg godt tilteknisk sykling.

 Min personlige erfaring med den orginale Formula B4 med små skiver, er at den fungerer veldigbra som vanlig brems, men når det er vått og teknisk, fungerer dendårlig hvis du veier mye over 70kg. Men så lenge det går fort, er denbra, slik testen sier. 4-Racing og nyere B4 har samme hendel og klosser, menstørre caliper med bedre utveksling (større tverrsnitt på stemplene),så denne har veldig mye mer kraft slik at den fungerer bra til teknisksykling. terrengsykkel.no har tidligere testet den orginale B4 og4-Racing.

Helt til slutt...

 Som vanlig, sier ikke en slik test alt. Det den sier, er atbremsene oppførte seg slik det er skrevet, når forholdene er akkuratslik de ble testet under. Sykler du andre steder enn i Riva del Gardaeller på laboratoriebenker, så er ikke testen mer enn enpekepinne. Men siden jeg steller litt med Formula-import på fritiden,må jeg til slutt si at trass i kritikken, er nok testen allikevel erhelt 100% superduper nøyaktig!

Publisert 23. januar 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 23. februar 2005 kl 20.41
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen