KAST? Har du kast i bremseskiven din? Du kan antakelig fikse det selv. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Skivebremsene er en av de desidert viktigste teknologiske nyvinningene på terrengsykler, og sykler forøvrig. De har gitt oss bedre bremsekraft, bedre kontroll over bremsekraften uansett forhold, og bedre driftssikkerhet.
Og ikke minst – i gamle dager med v-bremser var det kjipt å få kast i hjulet, for da måtte du justere til felgbremsene – det slipper man med skivebremser.
Men tross sine åpenbare fordeler, er ikke skivebremsene helt uten muligheter for feil. Noe du kan oppleve, er at du får kast i bremsekiven. Det kan skyldes flere ting – du kan enten ha vært uheldig og skrubbet borti en stein/rot på stien, eller så kan den ha blitt bøyd under frakt.
Da får du det som kalles subbing – at skiven subber i bremseklossene, enten på én eller begge sider av kaliperen.
Er det farlig?
Litt subb er ikke farlig, og kan enkelt rettes opp, som vi skal se på her. Men er du skikkelig uheldig, kan du få så mye kast i bremseskiven at den subber i selve kalipperkroppen, og da kan du risikere at den blir ødelagt.
Litt kast i bremseskiven kan du rette opp selv, men av og til får bremseskiver så hard medfart at de ikke lar seg rette opp.
Slik gjør du det
Du trenger ikke mye for å komme i gang – bare sykkelen din og et retteverktøy. Flere multiverktøy har slike retteverktøy inkludert, hvis ikke kan det være praktisk å ha et eget retteverktøy som er enklere å jobbe med.
Få sykkelen opp fra bakken
Det er ikke et must, men hele operasjonen blir enklere om du får sykkelen opp fra bakken.
Hvis du ikke har et egnet mekkestativ å henge den i, kan en enkel taljeløsning med en krok i taket også fungere.
Spinn hjulet rundt
Bruk hånden til å spinne i gang det aktuelle hjulet hvor bremseskiven er bøyd.
Bruk kaliperen som målestokk
Still deg sentrert over sykkelen, og se ned på bremsekaliperen din. Da får du et målepunkt i bremseklossene, slik at du kan se hvilken retning bremseskiven har kast i.
Du vil antakelig både se og høre dette tydelig.
SKJEV: Ser du ned på bremsekaliperen ovenfra, vil du se om bremseskiven står midt i kaliperen eller ikke. Det kan hjelpe å legge et hvitt A4-ark under for mer kontrast. Her kan vi se at bremseskiven er skjev i retning venstre i bildet. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Bruk retteverktøy
Nå som du har lokalisert hvor det er kast i bremseskiven, og i hvilken retning, bruker du et retteverktøy, som finnes i flere varianter. Avhengig av hvor langt i fartsretningen det er kast, kan det være at du må rette opp på flere punkter.
Sørg for at retteverktøyet er godt nede på bremseskiven, og gjerne på et punkt der spindelen ut fra navet sitter. Bøy litt i motsatt retning av kastet. Skivene er forholdsvis myke, så ikke ta i fort hardt. Det er bedre å bøye litt og litt av gangen, enn å bøye så hardt at skiven får kast i motsatt retning.
BØY: Bruk et egnet retteverktøy, og bøy bremseskiven i motsatt retning. Pass på å bare bøy litt av gangen, og heller flere ganger. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Spinn hjulet på nytt
Etter du har prøvd å rette opp skiva, kan du spinne i gang hjulet på nytt. Hvis skiva nå roterer uten kast, kan du dobbelsjekke at kaliperen er sentrert, slik at stemplene dytter klossene synkront mot bremseskiva.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.