Nær sagt absolutt alle moderne terrengsykler i dag leveres med hydrauliske skivebremser. Dette er de beste bremsene, fordi de gir deg god stoppekraft, og det hydraulisk lukkede systemet lar seg ikke påvirke av skitt og møkk slik mekaniske bremser gjør.
Men disse bremsene trenger også ettersyn og vedlikehold, og lufting inngår i dette. I dette eksempelet tar vi for oss Shimano XT-bremser, men prosessen vil være den samme for for eksempel Shimano Deore, SLX og XTR-bremser fra samme generasjon produkter også.
Har du eldre bremser, eller bremser fra en annen produsent vil prinsippet for lufting være det samme, men fremgangsmåten varierer.
Hvorfor lufter vi skivebremser?
Selv om bremsesystemet er lukket, vil bremsevæsken eller mineraloljen degenereres over tid, og få svekkede egenskaper. Det er heller ikke uvanlig at det kommer små luftbobler i systemet. Disse vil gjøre at hendelen føles svampete, og bremsekraften reduseres. Formålet med å lufte bremser kan være både å bytte ut gammel bremsevæske, men også å få fjernet luftbobler fra systemet.
Dette trenger du for å sette i gang:
Engangshansker
Mineralolje
Luftesett inkl oljetønne og luftekloss
Eventuelt nye bremseklosser ved behov
7mm fastnøkkel, flatt skrujern, stjerneskrutrekker
Unbrakonøkler i ulike størrelser
Tørkefiller
Disc brake cleaner/rødsprit
Mekkestativ (ikke et must, men det gjør jobben utrolig mye enklere.
Forkle (heller ikke et must, men det er kjipt å skitne til klær)

ENKELT UTSTYR: Det er ikke mye du trenger av utstyr for å lufte et par Shimano skivebremser. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Før du setter i gang er det fint å ha en ren og ryddig arbeidsbenk å holde på ved. Vi anbefaler også at du bruker engangshansker, da mineralolje (eller bremsevæske) ikke er ønskelig å få kontakt med.
Her kan du se hvordan Shimano XT skivebremser luftes:
Slik gjør du det.
Press stemplene forsiktig tilbake med en dekkspak eller noe annet av plast. Bruk helst ikke metall her.
Montér lufteklossen mellom stemplene i kalipperen. Hvis du ikke har en slik, kan du bruke papp eller en annen egnet gjenstand til å holde stemplene fra hverandre. Hendelen bør ha en vinkel på ca 45 grader.
Lås lufteskruen med 7mm fastnøkkel
Ta av sprøyte i kaliperen og rengjør kaliperen med disc brake cleaner eller bruk rødsprit på en fille og pass på å tørk vekk der det måtte være mineralolje.
Brems noen ganger i bremsen
Fjern den gule klossen i kaliperen
Skru justeringsskruen tilbake til ønsket posisjon
Skru “freestroke-skruen” helt inn igjen.
Rengjør bremsen med disc brake cleaner eller bruk rødsprit på en fille.