Alle skivebremser på sykkel trenger lufting med jevne mellomrom. Her viser vi deg hvordan du lufter Shimano XT skivebremser med luftesett og enkle verktøy og utstyr.
Nær sagt absolutt alle moderne terrengsykler i dag leveres med hydrauliske skivebremser. Dette er de beste bremsene, fordi de gir deg god stoppekraft, og det hydraulisk lukkede systemet lar seg ikke påvirke av skitt og møkk slik mekaniske bremser gjør.
Men disse bremsene trenger også ettersyn og vedlikehold, og lufting inngår i dette. I dette eksempelet tar vi for oss Shimano XT-bremser, men prosessen vil være den samme for for eksempel Shimano Deore, SLX og XTR-bremser fra samme generasjon produkter også.
Har du eldre bremser, eller bremser fra en annen produsent vil prinsippet for lufting være det samme, men fremgangsmåten varierer.
Hvorfor lufter vi skivebremser?
Selv om bremsesystemet er lukket, vil bremsevæsken eller mineraloljen degenereres over tid, og få svekkede egenskaper. Det er heller ikke uvanlig at det kommer små luftbobler i systemet. Disse vil gjøre at hendelen føles svampete, og bremsekraften reduseres. Formålet med å lufte bremser kan være både å bytte ut gammel bremsevæske, men også å få fjernet luftbobler fra systemet.
Mekkestativ (ikke et must, men det gjør jobben utrolig mye enklere.
Forkle (heller ikke et must, men det er kjipt å skitne til klær)
Før du setter i gang er det fint å ha en ren og ryddig arbeidsbenk å holde på ved. Vi anbefaler også at du bruker engangshansker, da mineralolje (eller bremsevæske) ikke er ønskelig å få kontakt med.
Her kan du se hvordan Shimano XT skivebremser luftes:
Slik gjør du det.
Plasser sykkelen stående eller i mekkestativet slik at bremsehendelen og reservoaret er det høyeste punktet i bremsesystemet.
Fyll en sprøyte med mineralolje.
Ta av hjulet på sykkelen.
Ta ut bremseklossene fra kalipperen. Dette gjør du ved å fjerne den lille låsefjæra, og skru ut skruen. Når det er gjort kan du dra klossene ut av kalipperen. Pass på å ikke miste fjæra som sitter mellom klossene. Ikke ta på klossenes bremsebelegg.
Press stemplene forsiktig tilbake med en dekkspak eller noe annet av plast. Bruk helst ikke metall her.
Montér lufteklossen mellom stemplene i kalipperen. Hvis du ikke har en slik, kan du bruke papp eller en annen egnet gjenstand til å holde stemplene fra hverandre. Hendelen bør ha en vinkel på ca 45 grader.
Fyll litt olje i tønna og sett den inn i hendelen. (med pinnen i)
Skru så justeringsskruen på bremsene slik at bremsehendelen er helt ute (lengst fra styret)
Skru “freestroke-skruen” 2-3 omdreininger mot klokka fra fast posisjon med en stjerneskrutrekker
Åpne opp lufteskruen litt med en 7mm fastnøkkel og sett sprøyta på.
Ta ut pinnen av tønna
Press ut luftbobler fra bremseslangen via sprøyten (dra til deg)
Press olje fra sprøyte i kaliper gjennom bremseslangen
Lås lufteskruen med 7mm fastnøkkel
Ta av sprøyte i kaliperen og rengjør kaliperen med disc brake cleaner eller bruk rødsprit på en fille og pass på å tørk vekk der det måtte være mineralolje.
Brems noen ganger i bremsen
Sett pinnen inn igjen i tønna
Fjern tønna
Fjern den gule klossen i kaliperen
Skru justeringsskruen tilbake til ønsket posisjon
Skru “freestroke-skruen” helt inn igjen.
Rengjør bremsen med disc brake cleaner eller bruk rødsprit på en fille.
Monter bremseklossene med pin og låsefjær igjen. Unngå å ta på bremsebelegget.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.