Guide: Slik oppgraderer du gamle Chris King nav

En gang for lenge siden kjøpte du det som skulle bli de siste navene du noensinne skulle trenge. Men så gikk noen og fant opp skivebremser. Og vips var ditt supre Chris King-navsett både umoderne og ubrukelig.

Sist oppdatert 12. desember 2002 kl 19.11
Ubrukelig? Du har et ubrukelig, gammelt King-nav uten skivefeste......
Ubrukelig? Du har et ubrukelig, gammelt King-nav uten skivefeste......

Vanligvis har oppgradering til skivebremser vært litt av en investering. Ikke bare må du bruke flere tusenlapper på nye bremser, du må sannelig kjøpe nye hjul også. De dyre feinschmecker-hjulene dine må byttes ut, med påfølgende økonomiske katastrofe. For ikke å snakke om eventuelle rettferdiggjøringer ovenfor den bedre halvdel.

Er hjulene dine av en rimeligere type, kan det hende de er modne for utskiftning uansett, og da svir det ikke like mye. Mange kommer sågar i den situasjonen av hjulene er utslitte, og da ser sitt snitt til å oppgradere til skivebremser.

Men med Chris King er ting litt anderledes. De greie guttene, jentene og kattene der liker ikke tanken på at noe de lager plutselig skal bli gammeldags. Du kan fremdeles få deler til ditt 27 år gamle styrelager (hvis du da har klart å slite det ut), eller få oppgradert det fra gjenget til gjengeløst. Dette synes de du skal kunne gjøre med navene dine også.

Du kan få oppgradert dine steingamle nav med helt nye navhus, og dermed ende opp med siste modell for en mye billigere penge enn et nytt navsett koster. Og med tanke på at King opererer med 5 års garanti på navene, kan selv gamle nav oppgraderes med god samvittighet.

Nye deler

Det du trenger av nye deler er:

  •  Nytt navskall til fremnavet, $45

  •  Ny aksling til fremnavet, $30

  •  Nytt navskall til baknavet, $47

  •  Evt. ny bolt-on-aksling m/bolter til baknavet, $62

Når du allikevel må kjøpe en ny aksling til fremnavet, bør du vurdere den som er laget for bolter. Det følger med egne, kraftige bolter, men disse er av en annen type enn Fun Bolt'ene som brukes bak. Egentlig kan du kanskje like gjerne kjøpe nytt fremnav, for det er kun lagerne du kan ta med deg fra det gamle til det nye. Kanskje du t.o.m. kan selge hele fremhjulet for en liten slump penger.

Men bygger du om, kan du jo lage julepynt av det gamle skallet. Og så er det jo litt stas å sitte med følelsen av at man bare har oppgradert, men at de i bunn og grunn er det gode, gamle navet som fremdeles lever videre.

Hjulbygg

Neste hinder er å få bygget hjul. Du kan bruke de gamle felgene videre, men eikene må du bytte, de skal være av en annen lengde med de nye navhusene. Bygger du selv, vil prisen her havne på ca 400 kroner for nye eiker. Skal du la noen andre bygge for deg, løper du på 6-7-800 kroner ekstra.

Ringdrive Grease

Du trenger også en flaske med Chris Kings Ringdrive Grease, en mellomting mellom fett og olje spesiallaget for navene. Ikke bruk noe annet, og i hvertfall ikke fett som den norske importøren gjør. Fett blir hardt når det er kaldt ute, og du risikerer at navet ikke fungerer.

King sier at du kan bruke en tynn teflon-olje i nødstilfeller. Flasken med Ringdrive Grease koster ikke mye, så bestill i vei. Denne trenger du uansett for å holde King-navene dine glade og fornøyde etter en sesong i norsk natur.

Demontering

Det som virkelig kan sette en stopper for hele dette prosjektet, er at du ikke får ut innmaten fra det gamle navet uten å bruke spesialverktøy. Alle King-nav plukker du lett fra hverandre med to 5mm unbrakonøkler. Da får du ut akslingen, samt bosset på baknavet. Skal du videre enn det, må det spesialverktøy til. Og videre må du i dette tilfellet, for lagrene og drivmekanismen må presses ut av det gamle navhuset.

Rosie

Inn på banen kommer da et særdeles lekkert presseverktøy, som King kjærlig kaller Rosie. Min kone synes det var så fint at hun nesten ville at jeg kjøpte to; ett til å bruke, og ett til å ligge utstilt i vitrineskapet. Jeg tror jeg betalte USD 150 for mitt for mange år siden, og det er det verd hvis du har mange King-nav selv eller i din omgangskrets. Billigste løsning er selvfølgelig å bestikke noen som har verktøyet til å gjøre jobben for deg.

Øl!

Når du først er i gang med å demontere navet, er det like greit å plukke alt helt fra hverandre og gjøre det skikkelig rent. Det er så mange smådeler at hele den prosessen tar en kveld, inkl. demontering og montering. Tips: Ha en elektrisk tannbørste og avfetting klart, ellers blir du aldri ferdig.

Du kan plukke ut både pakning og retainer-ring fra hvert lager, samt rullelager, baner, forseglinger etc. Baknavet har noe over 40 deler, så gled deg. Kos deg gjerne med en øl mens du holder på.

Heavy Duty

Jeg valgte å bytte ut standardakslingen bak med den spesielle HD(Heavy Duty)-akslingen med Fun Bolts. Denne akslingen gjør bakramma mye stivere, og bare 1 gram tyngre enn standardakslingen med XTR hurtigkopling. Boltene er så tykke at den gjengede delen ikke får plass i dropout'en, de må skrues inn såpass at bare den ugjengede delen stikker ut. Og i vanlig King-tradisjon, har Fun Bolt'ene både en o-ring for å holde dritten ute av alu-koppen, samt en glideflate av nylon for at bolten skal gli lett mot koppen.

THE END

Dermed har to gamle King-nav blitt fornyet, og gleder seg til å bli bygget opp til tidsriktige skivebremsehjul.

Publisert 11. desember 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 12. desember 2002 kl 19.11
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen