Advarsel: Dette er kun en beskrivelse, all bygging skjer på eget ansvar!
Sykkel-lykter som er kraftige nok til sti-sykling koster skjorta. Synd, for det er sinnsykt moro å oppleve favorittløypene sine året rundt. Med kun én lyskjegle foran deg blir fartsfølelsen enda sterkere, og jeg kjenner ennå ingen som har angra på å ha skaffa seg et skikkelig lys.

Dessuten har du sikkert lest en og annen artikkel om vintersykling som har fått deg til å forstå at terrengsykling er en helårsgeskjeftigelse.

Men, som sagt, det koster ofte en del penger. Og mye vil ha mer - og plutselig føler man at man trenger en ekstra lykt, f.eks. på hjelmen.

Henrik Grytbakk i Trondheim har sendt oss en oppskrift på en enkel og billig lykt som gir kraftig lys i mange timer. Lykta lager du på en kveld, og delene koster ikke mer enn noen hundrelapper. Han bruker den selv på hjelmen, og alle som har syklet med ham vet at den funker bra:

(Lykta er en forenkling av denne)

Dette trenger du:

Fra Clas Ohlson:
  •  Osram 12V/20W halogenspot med 36˚ spredning (art.nr:32-3570) 49,

     sokkel m/ledning (art.nr: 22-4285) 19,- trykkbryter (art.nr: 22-2153) 10,- sikringsholder (art.nr: 25-407) 22,- 2x1,5mm2 ledning (art.nr: 49-38-5) 89,- for 10m kabelsko (art.nr: 15-337) 14,- for 10 stk flatstift hylse (art.nr: 15-294) 15,- for 10 stk krympeslange (art.nr: 32-275) 39,- for 2m

Fra batteriforhandler (søk på gule sider):
  •  12V forseglet blybatteri, jeg synes 7Ah er passe størrelse. (Yuasa NP 7-12) 190,-

Vekt på forskjellige batteristørrelser:

 4Ah:1,7kg/6Ah:2,5kg/7Ah:2,7kg/12Ah:4,1kg

Fra Biltema:
  •  12V/6V batterilader (art.nr: 37-707) 80,-

eller:

  •  12V intelligent batterilader (art.nr: 37-711) 259,-

Hvis du summerer delene du _bruker_ for å lage en lykt havner billigste alternativ på rundt 300kr. Det er lite penger for mye moro!

Slik gjør du:

  1.  Dytt pæra inn i sokkelen
  2.  Sokkelen kobles til ledningen med to kabelsko
  3.  Ca 20 cm bak sokkelen legger du ledningen i en slynge fram mot sokkelen og tilbake igjen. (Ledningen blir altså liggende tredobbelt her. Dette er for å avlaste skjøtene samt å gjøre lykta stivere.)
  4.  Tre ca 20 cm krympeslange over hele sulamitten, den skal dekke den bakre delen av pæra, men ikke den bakre ”u-svingen” på ledningen. Varm strømpen slik at alt blir tight, og pæra sitter godt fast.
  5.  Klipp av den ene lederen i ”u-svingen” og skru fast bryteren.
  6.  Surr på litt el. teip rundt kontakten (ev. bruk krympeslange)
  7.  Kutt ledningen i passe ”ned-i sekken-lengde”, klem på sikringsholder og flatstift hylsene.
  8.  Farg baksiden av pæra med en mørk sprittusj, evt. bruk varmefast lakk. Da konsentreres lyset bedre, samtidig som du slipper å blende kompisen din.
  9.  Koble til batteriet, putt det i sekken
  10.  Fest lykta på hjelmen (strips eller gaffa-teip)
  11.  Tut og kjør

Lading og tips

 

Med den enkleste laderen må du lade ut batteriet fullstendig før du lader det på nytt. Ladetiden i timer blir (Ah-batteri/ladestrøm) x 1,2

Overlading ødelegger batteriet så en stikkontakt-timer kan være greit å ha. Den intelligente laderen er det bare å koble til, så regulerer den ladestrømmen selv.

Med 7Ah og 20W holder batteriet i 3,5-4 timer. Jeg har også prøvd med 35W pære, men det lyser bare marginalt bedre samtidig som det trekker for mye strøm.

Pæra kjøles effektivt når du sykler, men skal du stå stille en stund kan det være lurt å slå av lyset så ikke hjelmen smelter.

Hvis du heller vil ha lykta på styret kan du se herfor tips. Andre lykter omtalt og testet på denne side er USE, Lupine Edison og Sigma Mirage.

Hjelmen av for Henrik Grytbakk, vi takker for oppskriften!

Kjør debatt!

Har du spørsmål og erfaringer vedrørende selvbygging av lys, er det åpnet en egen tråd for dette temaet på forumet vårt: Klikk her!