Har du noen gang trukket ut setepinnen av seterøret, satt sykkelen opp ned og lagt merke til hvor mye vann og søle som renner ut? Ikke? Da bør du 1) legge inn det som rutine etter hver regnværstur og 2) gjøre det og inspisere kranklagerne dine. Om du ikke har boret hull i krankhuset, bør du gjøre det også, uansett hva slags materiale ramma i er laget av.

Selv med fett eller monteringspasta rundt setepinnen er det forbausende hvor mye fukt og dritt som kommer seg inn. Oftest er det i det lille sporet i toppen av seterøret som er åpningen. Så å si alle rammer har et slikt spor her. Og hvor ender all fuktigheten? Nettopp, i krankhuset. Og derfra slipper vannet ikke ut igjen uten hjelp, altså enten ved å sette sykkelen opp ned eller gjennom et hull - men helst begge deler.

Vinterens saltslaps er noe av det slemmeste som fins for sykkelens indre. Hvis du investerer noen få minutter på å følge vårt tips, lover vi deg at kranken snurrer silkemykt langt lengre. Operasjonen er såre enkel: Ta en vanlig slange med hull som du ikke gidder å lappe, helst en i 1,9-2,25"-bredde (det passer de fleste setepinnedimensjoner), og klipp av et passende stykke. Træ slangestykket innpå setepinnen, dytt setepinnen på plass igjen, og trekk slangen godt ned, slik at den dekker noen centimeter opp på pinnen, og noen centimeter nedenfor sporet i seterøret. Vips, ferdig!

Har du flere smarte, enkle vintertips? Del dem med andre lesere på forumet i denne tråden.