Guide: Slik gjør du om sykkelen din til en singlespeed

Singlespeed skal være enkelt, billig og driftsikkert. terrengsykkel.no presenterer her en genial løsning på alle drivverkproblemer.

Av: Truls
Sist oppdatert: 13. mars 2002 kl 11.17
Ett gir?: Hæ? Err'u sjuk?
Ett gir?: Hæ? Err'u sjuk?
Lesetid: 3 minutter

-For de av oss som bygger/sykler singlespeed som sideprosjekt vil det være viktig å holde utgiftene på et fornuftig nivå. Dermed utelukkes et dedikert singlespeed-hjulsett og alt som måtte komme av fordeler med det. Løsningen blir å benytte seg av et standard terrengsykkel-nav (med Shimano-boss), og modifisere dette slik at det passer et minimalistisk oppsett. Denne løsningen er benyttet på "The Spez".

Nav

Den enkleste løsningen er at man splitter opp en frikrans, og finner det drevet som man ønsker å benytte. Deretter splitter man opp ytterligere én, og samler sammen distanseringene fra de to nå maltrakterte frikransene (stikk innom din lokale sykkelsjappe, de har sikkert noen utslitte frikranser du kan få). Deretter trer du på et passelig antall distanseringer, drevet du ønsker å benytte, og så en ring til eller to. Avsluttningsvis drar du det hele til med den ordinære festeringen.

Kjedelinje

Det som er viktig å huske i saken anledning er at du får en rett kjedelinje. Gjennom å flytte på distanseringene vil du etter hvert finne hva som passer for nettopp din ramme-/krank-/frontklingekombinasjon. Nå bør det imidlertid nevnes at det å benytte et drev fra en frikrans ikke her helt uproblematisk. Shimano’s manipulering av ”tannstillingen” forårsaker dessverre at kjedet hopper av i tide og utide, og man blir snart klar for noe mer permanent.

Drev

Den beste løsningen er å forsøke å få tak i et av Shimanos DX drev for BMX, men det har vist seg nærmest umulig. Min løsning kom for en dag da jeg rotet rundt i noen kasser etter noe helt annet. Plutselig lå det et drev til min bysykkel (typ gammel herresykkel), og det slo meg at innerdiameteren på det måtte være fryktelig nær det som Shimano benytter på sine frikranser. Og jo, det stemte, og som ikke det var nok så krevdes det bare litt sliping på de tre ”tappene” for at den skulle skli rett inn på bosset (se bilder). Dermed løste jeg problemet på en enkel og billig måte, og som ikke det er nok så finnes slike drev å oppdrive i de fleste sykkelbutikker for under femtilappen.

Utveksling

Et greit utgangspunkt er å starte med en 1 til 2 utveksling, gjerne i form av 32/16 eller 36/18, og prøve seg frem ut fra dette. For de av dere som ønsker å benytte ei ramme med vertikale dropouts som basis for en singlespeed så dukker problemet med å få strammet kjedet opp ganske raskt. Den aller enkleste løsningen er å benytte seg av det eksisterende bakgiret, og så gjennom å justere max-/minimums­utslags­skruene slik at kjedet styres i en fast linje. For de forfengelige kan løsningen være for eksempel en Surly Singleator, men funksjonen er identisk til nevnte bakgir. Det bare ser litt mer fancy ut.

Lykke til!

Singlespeed-lenker:

Singlespeed.ccSinglespeed.net BBP's Singlespeed sider32/16SinglespeedsanonymousSpotbikesSurlybikesCars'r'coffins

Publisert 12. mars 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 13. mars 2002 kl 11.17
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen