Guide: Slik gjenger du opp navene dine

Interessert i å gjøre sykkelen din litt mindre våt spaghetti, og litt mer kirurgisk presisjonsinstrument?

Sist oppdatert 9. mars 2004 kl 15.34
Hope XC nav med hjemmelagde gjenger.  Bolten er av typen "nærmeste    jernavarehandel", og det finnes lekrere (og dyrere) varianter.
Hope XC nav med hjemmelagde gjenger. Bolten er av typen "nærmeste jernavarehandel", og det finnes lekrere (og dyrere) varianter.

Ok, forestill deg dette: Navene dine holdes fast i gaffel og ramme med to lange, tynne stål- eller titanpinner, også kjent som hurtigkoblinger. Disse pinnene er så lange og tynne at det skal veldig lite til for å strekke dem en liten millimeter eller to. Hvis det utøves krefter på hjulene som forsøker å vri navene i forhold til ramme eller gaffel, er det veldig lite som hindrer denne vridningen. Titanpinnene er ekstra ille, siden titan bare er halvparten så stivt som stål for et gitt volum. Med andre ord, hjulene vingler hit og dit på sykkelen din, når du prøver som besatt å holde akkurat dén linjen gjennom partiet med mye røtter. Kult?

Se hva utforsyklistene gjør for å få optimal styrepresisjon: De bruker fornav med gjennomgående, fastboltet 20mm aksling, og baknav med 12mm av samme type. Da blir akslingen en del av ramme/gaffel, og ting blir mye stivere. Det er mye større moment som utøves mot f.eks. gaffelkrone og gaffelbro, enn det det er nede ved fornavet. Kan man feste fornavet skikkelig, gjøre det til en del av gaffelen, blir det merkbart stivere.

Så hva kan vi "vanlige" syklister gjøre med dette? Vi har jo hverken gaffel eller ramme som tar gjennomgående akslinger. Vel, alle nav har akslinger, og de fleste er ganske tykke og stive. Hvis man kan gjøre denne akslingen til en strukturell del av sykkelen, er mye gjort. Og hvordan gjør man det? Man tager en 6mm gjengetapp av den lange typen (kan lage ca 30mm gjenger) og gjenger opp hullet i akslingen. Da kan man skru inn 6x30mm lange unbrakoskruer, sammen medet par tykke skiver. Violá, så har navet blitt en del av sykkelen.

Hvis du vil ha litt mindre Jernia-look, går det an å kjøpe ferdige bolter fra Ringlé. De er i titan, heter Swoopy-bolts, og har et stort, bredt hode og en matchende skive i aluminium. Jeg synes disse er hakket stivere enn vanlige bolter og skiver, selv om de er titan. Mulig fordi hodet er såpass bredt at det gir bedre støtte. Et annet alternativ, som jeg også har brukt mye med stort hell, er å finne noen knallbillige hjulkoplinger for unbrakonøkkel. På unbrako-siden sitter det vanligvis en stor og fin aluminiums-bit, som også gir god støtte, og samt scorer mange flere style-points ennJernia-varianten.

Så hvordan blir sykkelen med bolter? Foran merker man at felgbremser subber mindre når man står og trår, skivebremser vrir gaffelen mindre når man bremser, og at sykkelen generellt føles tryggere og mer presis i nedoverbakker og i teknisk terreng. Bak merker man at sykkelen holder sporet bedre både oppover i teknisk terreng, og over alt hvor det går fort. Har du vanlig, stiv bakramme, er det lite å hente på bolter bak, men alle fulldempede, samt hardtails ala Scott Edorphin, blir stivere.

Poenget med lange gjengetapper, er at boltene skal kunne gå dypt nok til å gå innenfor kulelagerne. Akslingen blir jo nå utsatt for bøy og tøy, der den før i større grad ble utsatt for kompresjon. Hvis akslingen mot formodning skulle knekke, er det viktig at det skjer innenfor lagerne, slik at ikke navet plutselig løsner på den ene siden. Med lange nok bolter, vil et eventuelt akslingbrudd bare gjøre ting slarkete. Jeg har enda til gode å høre om en aksling som har knukket pga. bolter, bortsett fra Syncros, som dessuten var laget forbolter. Eieren merket ikke at sin var knukket før han tok av hjulet, og den ene halvdelen av akslingen ramlet ut av navet. Jeg har brukt bolter på alle nav hvor det er mulig helt siden 1994, uten problemer. Jeg hadde da en Mag21-gaffel som gav meg mye irritasjon spesiellt når jeg kjørte med slicks. Det var nesten umulig å forutse utgangen av svinger, fordi den vred seg så mye. Jeg gjenget oppalu-akslingen på XT-navet, og plutselig var alt bra.

Vær obs på at du nå må bruke unbrakonøkkel for å få av hjulene. Vær også obs på at en evt. tyv også må bruke unbrakonøkkel for å få av hjulene. Og ærlig talt, hvor ofte har du behov for å rive av hjulet i en fei, og ikke har tid til 10 sekunder med skruing?

Akkurat, ja.

Og de gangene du kjører ritt, og virkelig har bruk for raske hjulskift, ta da ut boltene og stikk inn den gamle hurtigkoblingen. Jeg gidder ikke engang det, for jeg føler at jeg sparer så mye tid på en presis sykkel i forhold til den ene gangen jeg har punktert i konkurranse på 5 år, at det er verd det.

Typiske nav som lar seg gjenge:

  •  Hope

  •  Shimano

  •  Formula

  •  Alt som har massiv aksling med kun et lite hull til hurtigkoplingen.

  •  Det meste som er billig.

Veldig lette nav har ofte aksling med stort hulrom, og disse lar seg ikke gjenge. Hvis man da ikke vil fylle hulrommet med forsterket epoxy... :)

Vekten blir omtrent som før, litt avhengig av hurtigkoplingen. Har du lette titan-koplinger for unbrako, blir det blittelitt tyngre, har du vanlig Shimano-kopling, blir det lettere.

Når alt dette er sagt: Dette tipset kommer med en garanti som er verd akkurat like mye som du betaler for denne artikkelen. Ingenting over hodet! M.a.o, du gjør det for egen risk.

Publisert 1. januar 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 9. mars 2004 kl 15.34
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen