Les også: Her finner du alle våre videoer om mekking og mekketips! 
Bosset sitter under kassetten på baknavet, og det er det som gjør at du kan ha pedalene i ro, selv om navet roterer. Med en gang du trår, gjør bosset at du "får feste" igjen, og kraft blir overført.

Når skal bosset byttes? Hvis du merker at det glipper når du skal begynne å trå, eller du hører urovekkende klikke- og klonkelyder fra baknavet når du snurrer pedalene baklengs, da er det trolig på tide med nytt boss. Hvis du plutselig kan trå som på "spinning 3+" uten å komme noen vei, da er det enda mer trolig at det er på tide med nytt boss.

Denne artikkelen tar for seg bytte av boss fra Shimano. Hvis du har boss fra andre produsenter kan det hende det ser omtrent likt ut, eller kanskje det ikke ligner i det hele tatt.

Har du spørsmål kan det alltid være gode tips å hente på forumet!

Har vi glemt noe? Bør saken oppdateres? Send oss gjerne e-post!

Dette trenger du

 Før du begynner, bør du sjekke at du har alt du trenger.

  •  Kjedepisk
  •  Kassettavtager
  •  Skiftenøkkel eller stor fastnøkkel
  •  Konusnøkler: 2 stk 15 mm, eller den dimensjonen som passer ditt nav. Disse er til forveksling lik fastnøkler, men er vesentlig tynnere.
  •  Unbrakonøkkel: 10 mm
  •  Fett
  •  Fettpresse
  •  Flat skrutrekker, f.eks. 5mm (til å pirke ut kulelagerkuler med)
  •  Tørkepapir (både til tørking og til å legge kulelagerkulene på)

1: Skru av kassetten

 Bosset sitter under kassetten, så for å komme til må kassetten vekk. Til dette trenger du en kjedepisk og en fast/skifte-nøkkel. Kjedepisken hjelper deg å holde tannhjulene, så du holde igjen når du skrur kassett avtageren med skifte/fast-nøkkelen.

 Når du ser på kassetten fra siden, skal du skru så fastnøkkelen går mot klokka. Hvis det er en stund siden kassetten var av sist, sitter den nok ganske godt.

 Det er mulig å få gjort denne delen av jobben uten kjedepisk, men sjansene for at det resulterer i tannhjulspor i hender eller tenner er så absolutt tilstede. terrengsykkel.no kjenner til en som sa "nei, jeg trenger ikke kjedepisk - jeg har noen grove arbeidshansker". Vel, han om det...

2: Skru av konusen på venstre side

 For å kunne få dratt bosset av, må akslingen av. Til dette trenger du to konusnøkler: 15 mm og 15 mm, eller den dimensjonen som passer ditt nav.

 Når du ser rett på navet fra siden, skal du skru mot klokka. På dette bildet skal altså den venstre nøkkelen, som sitter på den ytterste festemutteren, skrus mot den høyre, som sitter på konusen. Siden akslingen roterer blir det i praksis å dra nøklene mot hverandre (på dette bildet: nedover).

3: Skru av bosset

 For å skru av bosset trenger du en 10 mm unbrakonøkkel. Pass på at den sitter godt nede i unbrakofestet i bosset, og skru mot klokka.

 Det kan hende du må ta i skikkelig.

 På bildet er den tunge delen av skruingen unnagjort, og den korte enden av unbrakonøkkelen brukes for å skru ferdig. Bruk den andre enden av unbrakonøkkelen i begynnelsen av skruingen, så får du mer kraft (altå: hold i den lange når du trenger mye kraft - ok, dette vet du jo...).

 Vær forsiktig med bolten - du skal bruke den for å feste det nye bosset også.

4: Av med bosset

 Ta ut festebolten som du skrudde ut i punktet ovenfor. Denne skal du bruke for å feste det nye bosset senere.

 Som du ser på bildet, sitter bosset i et slags"tannhjulspor". Bosset holdes inne i dette sporet av bolten. Når bolten er fjernet, skal bosset lett kunne tas av.

 Hvis det er smått med fett kan det hende du må bruke litt makt, men det hører til sjeldenhetene. Pass uansett på at du ikke skader sporene i navet.

 Dette er en fin anledning til å tørke vekk gammelt fett, fjerneeventuelt støv og smuss, og ha på nytt fett.

Les også: Test av 12 lette toppturstøvler

5: Pirk ut kulene

 Pirk ut de riktige kulene.

 De vi er interessert i her, er de store kulene på den siden av bosset som peker vekk fra resten av navet. Ikke rør de små kulene som ligger bak en pakning, på den andre siden. Hvis du begynner å tukle med dem, kommer du til å angre.

 Kulene ligger i et rundt spor, og hvis du ikke har vært ute med høytrykksspyleren eller hatt bosset veldig lenge, skal det være en del fett rundt kulene.

 Kulene er magnetiske, så det er smart å bruke noe av metall til å plukke dem ut med. En vanlig, flat skrutrekker er flott.

 Ikke kløn og lag merker i rullebanen til kulene.

6: Ta vare på kulene

 Når kulene er pirket ut, kan du f.eks. legge dem på litt papir.

 Hovedsaken er  at du ikke soser bort kulene før det nye bosset skal på. Da trenger du dem igjen, nemlig.

 I boss fra Shimano er det 9 kuler. Hvis du har 8 eller 10 er noe veldig galt.

7: På med nytt boss

Dette har vi ingen bilder av, men det skulle vel gå greit å se på bildene for hvordan boss tas av?

 Prosedyren blir akkurat som beskrevet ovenfor, men omvendt.

  •  Husk å ha på nytt fett rundt kulene.
  •  Husk også å ha på fett alle andre steder der det er gjenger og noe skal skrus, så slipper du å slite like mye neste gang du skal løsne det.

 For det må du nok. Bosset vi byttet her, holdt i to (2) uker.Takk, Shimano. Normalt holder de litt lenger, men man kan aldri vite...

8: Rydd opp

Rydd vekk alt verktøy, kast tørkepapir og annet rusk. Sett hjulet på sykkelen. Vask hendene. Bli helt ferdig med alt dette, så du ikke har noe igjen å gjøre.

9: Klapp deg selv på skulderen

 Gratulerer deg selv med vel utført arbeid!

 Tenk litt på hva du skal kjøpe for de 300(?) kronene du nettopp har spart ved å gjøre jobben selv.

Les også: Slik fikser du en punktering - se video!