Gjør vintersykling til et lavterskels alternativ, ikke kompliser kravene til en vintersykkel. Et par piggdekk er basisutrustningen. Utvalget av piggdekk er blitt bedre med årene og egenskapene varierer akkurat som de gjør på vanlige dekk. Uansett hvilke piggdekk du velger så anbefales en innkjøring av dekket på fast underlag slik at piggene skal få satt seg skikkelig før du begynner herjingen på snø og is. En innkjøringsperiode på 50 km er normalt, men ikke la sykkelen stå urørt fordi du ikke får kjørt inn dekkene helt etter boka. Husk at sykkelen blir glad av å luftes, spesielt når den har fått nye sko på potene.

Forskjellige varianter

Piggdekk kommer i alt fra 100 til 400 pigger, fra smalere og mer lettrullende utgaver beregnet på cyclocross- og hybridsykler til store og gromme stidekk med godt volum, grovt mønster og pigger som gjør selv Bambitrygg på glattisen.

I terrenget gjelder det samme på vinter som sommer. Volum er positivt og bidrar til både grep og bedre flyt på snøen. For de med hjulstørrelse på 26” så har utvalget vært relativt bra. Det er nå 10 år siden vi i Terrengsykkel gjorde vår første test av piggdekk. Den gang var Nokian ansett som enerådende dersom du skulle sykle i skogen vinterstid med hevet hode og anerkjennende blikk fra menigheten. Siden da har menigheten blitt større og utvalget bedre. Nokian har får lengst fått nye eiere i Suomi Tyres, men deres beste dekk holder fortsatt stand og heter WXC300. Navnet gjenspeiler omtrentlig antall pigger, det kommer i 2,2 bredde, har god gummiblanding og veier respektable 750 gram. Dette er et godt utprøvd og bra dekk de fleste vil føle seg hjemme på. Freddies Revenzsom var Nokians groveste er ute av produksjon.

Topp fra Tyskland

Årets snakkis er Schwalbes Ice Spiker Pro, selv om modellen i seg selv ikke er noen nyhet. Helt ulikt 300-dekket fra Suomi er det ikke, men Schwalbe gir oss mer. Mer volum, flere pigger. 2,35 bredde og 361 pigger ut av esken. Dekket sitter som et skudd på snø og is, har god gummiblanding og våre erfaringer så langt henter frem smilet. Dekket er tubeless ready og lar seg fint sette opp slangeløst.

For de på store hjul som delvis har vært sulteforet på gode piggdekk så er det en gladmelding at Ice Spiker Pro er lansert i en 29x2,25 versjon med de samme gode egenskapene som 26” varianten. Stadig flere tar spranget opp til store hjul og med i dragsuget følger utvalg av dekk og annet stæsj som er utviklet spesielt for 29ere.

I den raskeste klassen piggdekk har vi god erfaring med Schwalbe Marathon Winteri størrelse 700x40 til vintersykling med cyclocross sykkel. De ruller bra, griper godt på isen og har i tillegg reflekser i dekkveggene. Sentersporet på dekkene er piggfrie. Det betyr at på vinterdager med slaps, salt og uten is så kan du fint øke dekktrykket litt slik at færre pigger er i kontakt med underlaget og dekket ruller lettere. Og motsatt, reduser dekktrykket dersom du ønsker mer grep og trygghet.

Hvilken sykkel putter du piggdekkene på?

Sykle med favorittsykkelen din så fremt du gjør det vi terrengsyklister foretrekker, altså sykler i skogen og utenfor oppkjørt vei. Der er ingen stier saltet og go’ sykkelen modifisert med et par piggdekk kan med god samvittighet benyttes. I marka er mulighetene for lek størst, naturopplevelsene optimale og slitasjen på utstyret altså minst. I redaksjonen er det variasjon over hele linjen av sykler til denne typen sykling, fellesnevneren er gode piggdekk. Og selvfølgelig en god lykt. Du har vel ikke gått glipp av lyktesykling på hvite vinterstier?

Skal du sykle langs saltet vei og tilsvarende så anbefaler vi definitivt ikke å bruke favorittsykkelen din. De aller fleste vintersyklister benytter en rimelig og enkel terrengsykkel til formålet. Salt og skitt fra vinterens søle sliter hardt på sykkel og drivverk. En enkel terrengsykkel med stiv gaffel, skivebremser og ellers et rimelig utstyrsnivå er altså et godt utgangspunkt. Heltrukne strømper til gir- og bremsevaiere gjør vedlikeholdsbehovet mindre.

Skivebremser foretrekkes av de fleste, har du hydrauliske skivebremser så er systemet tett, har du mekaniske skivebremser så benytt som nevnt heltrukne strømper til vaierne. Et rent og pent kjede i den grad det er mulig er en god investering for å redusere vinterens slitasje. Selv om denne type vintersykkel er en hardfør rase så skal du ikke være redd for en runde med varmt såpevann på sykkelen i blant. Ettersom denne sykkeltypen ofte beveger seg langs veier så bør den pimpes med reflekser og lys, og kan også uten frykt for stilpolitiets klamme hånd oppgraderes med skjermer og annet praktisk tilbehør.

Fatbike – syklenes pudderplanker

Blir selv de største tradisjonelle dekkene for små for deg? Feit deg selv opp med en fatbike. Med ekstremt volum dukker nye muligheter opp på dager med løsere snøforhold. Opphavet kommer fra den nordligste av de forente stater, Alaska, og de er designet for forhold og klima som ikke er helt ulikt det vi selv har. En fatbike ser gjerne stor og tung ut, men oppleves gjerne som langt lettere og kvikkere enn først antatt. Surly Bikes har i flere år vært ledende med sin Surly Pugsley. Til årets sesong har de sørget for at stort er blitt større i form av sin Surly Moonlander. Dette rammesettet i klassisk stål, som alltid fra Surly, gir plass til deres smått gigantiske 100mm brede hjulsett og Big Fat Larrydekk på 4,7”.

Les vår test av Surly Pugsley her. Vi stilte der spørsmålstegn ved monsterdekkenes egenskaper på hardt og til dels isete underlag, men det fins muligheter - se bare på kjettingene på den hvite Surly-en på bildet.

Kombinasjonen ekstremt volum og mulighet for svært lite trykk i dekkene gjør at alt ligger til rette for en tur med flytfølelse i snø og på steder du ellers måtte valgt fottøy, truger eller ski. Som alltid finnes det masse god diskusjon og erfaringsutveksling på forumet!

Vintertråkk med feite dekk: