Stiguide til Elverum-Heradsbygd rundt

Denne stituren fra Fjeldsetlia i Elverum er en lang og middels krevende runde. Turen har preg av brede stier med god flyt, småkupert terreng med vekslende flyt og tekniske partier med en del relativt smale broer og klopper. I løpet av turen vil du også sykle innom traseen til elgtråkket - et sykkelritt som går siste søndag før Birkebeinerrittet.

Sist oppdatert 28. september 2020 kl 12.35
Jon André Haugen sykler over noe så uvanlig som hogstfelt i skogene ved Heradsbygda. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Elverum

Dette er en skikkelig langtur for de som vil ha både krevende terreng og lang varighet.

Det er lurt å bunkre opp med mat og drikke. Dette er den desidert mest tekniske av turene.

• Vanskelighetsgrad: 3-4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 34 kilometer

• Startpunkt: Trimplassen i Fjeldsetlia (øst for sykehuset).

Starten ved Trimplassen (som er en parkeringsplass) er preget av brede stier med god flyt. Her kan du velge stier nordover mot Øverleiret (ovenfor Elverum sentrum) og videre mot Trysilveien. Alternativt kan du velge stier sørover mot Hanstad og videre mot Heradsbygd.

Denne runden skal mot nevnte Heradsbygd. Stien starter småkupert nordover mot sentrum først. På en sti som starter rett fra Trimplassen peker du styret nordover, etter få meter er det ett kryss, der holder man til høyre. Etter noen hundre meter kommer man inn på en smal sti og et hogstfelt. Noen små crux, men mer flyt enn knot. I de neste to stikryssene holder man høyre og stien går fra smal til bred, og en sykler nå sørover igjen mot grusveien fra Trimplassen. Der tar du til venstre.

Etter et kort grusparti, tar du første sti til høyre og fortsetter  sør-øst mot Svenkerudvollen og Merraholtet. Stien er preget av flyt langs høyspenten/skitraseen, før du tar av rett østover i partier med tekniske preg og noen crux.

Ved Merraholtet kommer du inn på traseen til Elgtråkket (årlig ritt som arrangeres siste søndag før Birkebeinerrittet).

Kryss en kort bro, fra broen er det en liten klatring som opp til Høgåsen, som kan være glatt og sleip på vått føre.

Deretter følger et herlig langt stiparti utover mot Heradsbygda, stort sett nedover (på Elgtråkket motsatt vei er dette den mest avgjørende klatringen), aldri bratt, alltid raskt.

Her kommer du til området som kalles Furuknappen. På første grusvei tar du til venstre og holder den til du kommer inn på skiløypa tilbake mot Merraholtet. Så inn motsatt vei et par hundre meter på stien du syklet ned, før du tar av til venstre på en litt utydelig sti.

Etter et kort grusparti hvor du holder til høyre, bærer det mot Heradsbygd på morsom og smal sti ispedd noen korte gruspartier.

I Heradsbygd går runden på en kombinasjon av stier som er lagd av Jon André Haugen kombinert med gamle stier og skogsmaskin-veier. Stiene krysser også her flere ganger tidligere nevnte Elgtråkk-traseen og du kan også forlenge turen til stiene rundt Heradsbygda skistadion. Men denne foreslåtte turen snur litt før skistadion.

Runden går via Kvithammarsberget og en kort men heftig nedkjøring på flytsti, hvor du krysser Kvithammarsveien.

Stiene kan best beskrives som småkupert, med vekslende flyt og teknisk, og en del relativt smale broer og klopper. I området rundt Furuknappen har Haugen gjort det mulig å sykle på sti uten å røre en meter asfalt og minimalt med grus, hele veien mellom Elverum og Heradsbygd.

Fra Kvithammarsberget retter vi forhjulet nordøstover igjen via høyspenten. Fra høyspenten går dette sporet på en nylagd sti over mot Skaugbergetvegen.

Alternativt kan du ta asfalten ned Kvithamarsberget og opp nevnte Skaugbergetvegen. Fra denne veien går det en sti østover. Følg denne forbi høyspenten/skiløypa (obs, den høyspenten som nevnes her flere ganger er samme, da den går fra sør til nord gjennom hele skogen).

Kort tid på grus før en tar til høyre i en skarp grus-sving og inn på en småteknisk sti som dreier over mot Furuknappen igjen.

Deretter følger noen korte partier som du syklet tidligere (på veien ned til Heradsbygd) blandet med korte stipartier og gruspartier som er nye på denne runden. Nå er man tilbake i Merraholtet igjen.

Nå følger du en litt lengre (ca. én kilometer) grusvei som ender på sti retning Svartholtet igjen, som går nærmere Hanstad byggefelt. Her er det masse stier, så du kan velge og vrake. Avslutningen ned mot bilen har noen partier med skikkelig flyt, og mer åpen sti. Husk at nå nærmer du deg bebyggelse igjen, så det er lurt å sykle hensynsfullt.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Elverum med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.