Veensætrarunden

Liten "parkeringsplass" på høyre side.

Sist oppdatert 6. september 2006 kl 00.00

• Kommune: Løten - Mosjømarka

For å få en real teknisk utfordring på litt over timen, så tar du bilen(avhengig av om du kun vil sykle sti eller klarer litt grus) fra Hamarveien og sørover ved en grusvei, tvers ovenfor veien mot Nordhue (Ebru). Etter kort tid krysser du jernbanen, så etter kort tid kommer du til ett kryss. Her tar du til høyre, kjører så i ca 17,6 km (trippteller på bil). På høyre side får du da en grei parkeringsplass/snuplass. Her er det da naturlig å sette bilen.

Kommer ned igjen til bilen :)

Smal barnålssti med endel stein. Til tider raske stier, men også flere vanskelige tekniske partier. Noen få steder må du ta beina fatt, men dette er bare snakk om noen få meter... Noe myr.

Fra bilen tråkker du ca 30 meter tilbake der du kom ifra. Til høyre her vil du da se en sti.Denne tråkker du så oppover (rimelig tekniski starten), til du kommer til ett kryss, hold så venstre her.Her er det da bare å følge blå merking. Du vil blant annet se flere vann.Etter ett godt stykke kommer du til en grusvei, med en rød hytte til høyre. 50 meter på denne grusveien fører deg forbi hytta, hold så venstre etter denne.Da skal du komme til noe jeg har valgt å kalle "Helvetesmyra". En lang myrsom du skal krysse, noe som får frem syra i beina.Etter dette bringer en morsom sti deg videre mot enda en hytte, dennesykler du bare forbi og etter kort tid havner du på Rondanestien. En traktor/kjærreveg som du følger videre til høyre. Etter kort tid havner du på Veensætra.Ved denne sætra er det forøvrig flere gode stier som ligger klare for utforsking. Når du er på Rondanestien og ser Veensætra så hold høyre opp en bratt bakke, rett før selve sætra. Denne bakken er en skikkelig utfordring på to hjul.Etterdette går det mye utover, og etterhvert krysser du en grusvei. Her fortsetter det videre på sti til du igjen treffer på en hytte. Her krysser du da enda en grusvei og fortsetter videre på sti. Her vil du da se ett vann på høyre side. Når du ser dettevannet er bilen i nærheten.Bare å tråkke på nå, følg den beste stien så vil du forhåpentligvis se bilen igjen:)

Turkart for Mosjømarka kan kjøpes ved Servicekontoret i Løten kommune. Se også Løten O-lag og HHT: Turopplevelser i Løten Kan være lurt å ha med en ekstra slange på turer i denne marka, endel spisse steiner. Masse gode stier i dette området.