Stiguide til Grundsetmarka

Denne stituren har utgangspunkt fra Terningmoen idrettshall i Elverum. Det er lett å finne fram og stisyklingen er småkupert og stort sett preget av flyt. Turen i Grundsetmarka går delvis i ritt-traseen til Terningrittet - et stiorientert ritt, og hele runden er lang men delvis krevende teknisk.

Sist oppdatert 29. september 2020 kl 20.36
Bare noen få hundre meter i luftlinje fra RV3 kan du sykle fine skogsstier i Grundsetmarka. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Elverum

Denne fine runden går i store deler av Terningenrittet-traseen.

Et relativt nytt ritt som er veldig stiorientert.

• Vanskelighetsgrad: 2-3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 28 kilometer

• Startpunkt: Terningmoen idrettshall. Obs!: parkeringen rett foran hallen har maks 2 timer parkering, mens bak hallen og ved Terningen barnehagen (kveldstid) er det fri parkeringen.

Turen starter ved Terningen Arena (Idrettshall). Sykler undergangen under RV3, og til venstre ut mot industriområdet Grindalsmoen. Etter hundre meter ser du en bratt men kort sandbakke. Opp der så sykler en på en stengt asfalt vei i hundre meter før en følger en sti rett over jordet, relativt lett å se, og ikke noe jordet som er dyrket så bare å sykle der. Ned en bratt bakke og inn på en liten industritomt. Der starter en bred sti vis a vis Hamarveien, men dreier litt til høyre. Nå er det bare å følge hovedstien rett frem

Nå følger vi deler av traseen til Terningenrittet, men hopper litt av og på denne for å få noen litt mer tekniske partier. Her er det også flere varianter å velge, men stien du skal følge legger seg nærmest Terningåa (elv). Etter å ha krysset en grov grusvei, går stien over en liten knaus med kort og morsom utforkjøring.

Der hvor Terningrittet tar til høyre på kjerreveien en kommer til nå fortsetter du videre på denne veien. Etter noen hundre meter tar en første lett synlige vei til høyre. Dette er Appelsinhaugstien (er også markert med et skilt lenger opp). Stien er veldig tydelig og går jevnt oppover.

Denne er fin ned, men er også den beste klatringen i Grundsetmarka så det sykles ofte denne veien. Det er lett å finne frem her for det er bare ett stikryss. Det går en morsom sti til høyre ned mot ski/lysløypa, men du fortsetter til venstre og holder høydedraget sør for Djupmyrskoia på en fin sti med noen små

tekniske passasjer.

Stien ender på skiløype (skøytetrasen Grundset-marka), tar til høyre og følger den ca 500 meter, og kommer på et kort grusveistrekk hvor en tar første vei til venstre, hundre meter til og så inn til høyre på sti (nå er vi tilbake på Terningrittet-trasen), noen nye kloppepartier og litt småkupert før en kort og heftig nedoverkjøring kommer.

Et lengre grusparti følger, før du tar første sti til venstre og neste til høyre, deretter til høyre og noen hundre meter på grusvei og så nye sti til venstre.

Der går det litt oppover, noen smale klopper men ellers stort sett god flyt. Kort grusvei til venstre før du tar første sti til høyre og dundrer nedover en herlig rytmisk sti. Her kan du velge og vrake av muligheter, men denne turen sikter seg nordover retning Rena, først på smal sti, deretter bredere kjerrevei, snur etter en stund 180 grader og sykler vis av vis Renaveien (RV 3) sørover på smal  sti.

Ved Industriområdet hvor blant annet krydderfabrikken Rieber & Sønn ligger, krysser du RV 3 (Renaveien) og ned til Strandfossen demning. Her går stien til høyre langs Glomma noen kilometer. Ved E-verkshuset kommer en til asfalten igjen. Kryss den, og ta kjerreveien rett frem til et lite vann og en gapahuk.

Tidlig vår, sen høst og etter slåtten kan du ta stien langs jordet tilbake mot byggefeltet, men når det er høyt gress bør du følge gang/sykkelvei tilbake vis a vis Renaveien. Ta første vei til høyre via Vestad Barnhage til høyre og inn i skogen igjen.

Når man kommer til denne skogen igjen, er du bare noen hundre meter fra Elgstua og Terningmoen, og kan returnere til utgangspunktet.  Alternativt kan du legge ut på en ny sløyfe, for en ekstra dessert.

Inn til industriområdet på Grindalsmoen og så langs kraftlinjene igjen, før det bærer inn på raske stier. Her treffer du på stier fra Terningenrittet. Denne runden går litt på kryss og tvers, men vanskelig å ikke finne gode stier her så en må ikke følge den ruten slavisk. Til slutt vender stien nesa mot Terningmoen og Terningen Arena, og det hele rundes av med noen raske svinger på sandbunn.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Elverum med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge. Fra Stisykling i Norge