Stiguide til Terningmoen

Denne stituren går fra Terningsmoen idrettshall i Elverum. Turen byr på noe av den morsomste stisyklingen Elverum kan by på. Stiene her er en berg og dalbane, med krappe svinger og korte, bratte kneiker. Turen er lett og kort og by på raske fine stier.

Sist oppdatert 28. september 2020 kl 13.31
Langs elva Terningåa går fine og enkle flytstier. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Elverum
  • Vanskelighetsgrad: 1. lett

En kort runde, hvor delen lengst øst følger starten og slutten av Terningenrittet.

Hele runden tar bare 20-30 minutter å sykle, og går tidvis langs elva Terningåa nede i skogen.

Turen kan kombineres med en lengre tur i Grundsetmarka, eller med Vindheia.

• Vanskelighetsgrad: 1-2 - lett

• Lengde: Ca. 7 kilometer

• Startpunkt: Terningmoen idrettshall. Obs!: parkeringen rett foran hallen har maks 2 timer parkering, mens bak hallen og ved Terningen barnehagen (kveldstid) er det fri parkeringen.

Begynn turen ved parkeringsplassen ved Terningmoen idrettshall. Følg stien vestover langs Hamarveien (RV3).

Etter omtrent én kilometer kommer du ut på en bred skiløype som svinger svakt mot venstre, over en bro. Deretter tar du første vei til høyre og etter et par titalls meter går en sti til høyre/vestover ved et nettinggjerde.

De neste minuttene som følger er noe av det morsomste stisykling Elverum kan by på. En berg og dalbane, med krappe svinger, og bratte korte kneiker.

Stien snur i retning Terningmoen igjen. Her kommer noen spennende bropassinger før den følger en litt mer åpen sti tilbake til stiene inne på Terningmoen (og Terningenrittet). Stien går nå i loop langs begge sider av Terningåa. Raske og fine stier, men vær obs på at hvis en ikke klarer noen av svingene så er det kort vei til bading i elva. Følg stien tilbake til parkeringen på Terningmoen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Elverum med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.