Hvaler - Rundt Asmaløy, Spjærøy og Vesterøy

Brattestø Asmaløy

• Kommune: Hvaler
  • Tidsbruk: 3-4 timer

Kjør ut mot Asmaløy og retning Kirkeøy på riksvein 108. Ta av til høyre mot Brattestø. Etter ca 500m kommer du til en stall på venstre side. Finn parkering i nærheten her, og så er det bare til å følge GPS-tracken. Løypa både starter og slutter her

Start og endepunkt er på samme sted

Flere sti-partnere med grus og asfalt etapper. Alt fra svalberg, skogsstier, smale og brede stier. Løypa går både langs havet og i skogen.

<b>Parkering</b>Kjør fra Fredrikstad mot Hvaler og av til høyre mot Brattestø på Asmaløy. Avkjøringen er godt skiltet og ligger et par kilometer før tunnelen over til Kirkeøy. Ca 500m etter avkjørselen svinger veien til høyre og bilen kan parkeres ved et lite rødt pumpehus på høyreside. <b>Parkering-Spjærøy</b>Start med å sykle på asfalt retning Brattestø. Ta så inn på 2. grusvei til høyre etter ca 400m. Følg grusveien videre og hold høyre. Etter ca 1km endre grusveien i en liten steinete bakke – følg på videre til du kommer inn på en ny grusvei. Etter nye 500m er du ute på en prakeringsplass og riksveien. Ta til venstre ut på riksveien og følg denne over til Spjærøy<b>Spjærøy-Vesterøy</b>Rette etter at du har kommet over broa fra Asmaløy krysser du veien og tar inn på en lite parkeringsplass for hyttene. I enden av parkeringsplassen er det et skilt som varsler at veien er kun får gående, og forbudt med motorisert kjøretøy. Her starter en lengre grussti med flott flyt. Etter 1 km åpner svalberget seg og her fortsetter man i retning sør mot Spjærkilen. Kan være noe vanskelig å finne riktig trase, men prøv å hold høyden og forsett gjennom et lite skogparti. Deretter bærer det i slak utfor nedover fjellet mot en kort skogholt. Etter dette forsetter man i retning høyre og sydover med videre slak flyt over svalberget. Prøv å sikte mellom de to ytterstliggende hyttene (Retning Sør-Øst) Fortsetter man mellom de to hyttene kommer man inn på en tydelig sti. Løypa følger denne stien til man kommer ned til en åpen slette med en gård rett til høyre. Fortsett gjennom gården og retning vest langs jordet og inn på en bred sti. Løypa fortsetter rett frem og over en artig gangbro. Over brua går løypa opp den lille fjellknausen og inn til høyre. Fortsett rett frem på sti og etterhvert grusvei til du kommer til asfaltert vei (etter ca. 400M og en liten utforbakke på grusvei). Ta til høyre på asfalten og følg skilting mot Grønner. Etter ca 300m tar du inn til høyre ved skiltet Sand. Følg denne skogsstien helt frem til Campingplassen ved riksveien, ca 1,6km. Stien går etterhvert over til et jorde eller gressslette før den går ut på grusveiNår du kommer opp bakken ved campingplassen tar du til venstre inn på grusveien. Fortsett denne til enden og følg på inn til høyre opp en traktorvei. Traktorveien etter 100m motbakke over til sti. Her er det bare å følge skogsstien frem til kirken. Ved kirken tar man ut på asfalten til høyre og følg asfaltert vei til riksveien. Følg riksveien over til Vestrøy<b>Vesterøy-Spjærøy</b>Følg riksveien fra Spjærøy retnings Fredrikstad og ta av til venstre opp Brattebakke, i krysset ved Esso-stasjonen. Følg skilting mot Utgårkilen. Nå fortsetter løypa 3-4km på asfaltert vei. Vet Utgårdkilen fortsetter man ut mot kaia til veien slutter. Brått opp til høyre er det skiltet mot en holme (husker ikke navnet) Løypa går videre over svalberg, noen små broer og mellom hytter. Strekket er merket med rød-merking. Over svalberget kommer du frem til en ganske ny trapp som det går fint an å sykle ned før du når et liten slakk steinete bakke. Husk å gå av sykkelen i det du krysser gårdplassen. Løypa forsetter videre over svalberget og rett frem til du kommer inn på en skogssti som går over ien grusvei. Denne grusveien fortsetter helt til asfaltveien. Ta til høyre og fortsett retning Fredrikstad (mot Brattebakke og Essostasjonen) Ved Nordenga tar du inn til venstre ved et stort postkasse-stativ. Ved enden av veien sykler du neste inn på gårdstunen til huset som ligger der, men stien fortsetter bratt opp til høyre over en liten steinmur/kant. Følg stien videre til du kommer til en liten gård, sykl gjennom gårdstunet, traseen fortsetter videre mot riksveien. Nå sykler du tilbake på riksveien mot Spjærøy og Asmaløy. Har enda ikke funnet en god trase for siste parti, anbefaler ikke å følge GPSen her.<b>Asmaløy</b>Rett etter broa over til Asmaløy tar du inn til venstre ved Rød. Henger bl.a reklame for Bunnpris. Rett etter avkjørselen tar du inn til venstre og følger asfalten noen hundre meter til du kommr til et skilt til Li-stranda Øst. Følg asfalten videre nord-øst og ta til høyre i første kryss. Etter krysset følger du asfalten i ca. 800 meter og tar inn til venstre ved en liten oppslagstavle som skilter ned til “Olavstrand veien” (eller noe lignende navn). Holder til høyre over den mindre oppmerkede parkeringsplassen og følg stien mot stranda. Ned en litt steinte kneik følger du rett frem gjennom et par partier med sand. Stier er godt synlig videre til du etter 400m kommer til en lite stiskille, veien deler seg til venstre og høyre i 90grader. Her holder du til venstre og sykler retning vannkanten før stien runder av til høyre og opp i skogen. Følg “hovedstien” videre og spør eventuelt etter Skipstadsand som er neste sted. Nå sykler du gjennom et skogparti, over svalberg og fjellparti. Du kommer etterhver til et mer åpen fjellparti hvor man holder til høyre og svakt oppover. Følg stien videre til Skipstadsand. Fra havnen sykler du retning Fredrikstad og etter 250m ser du en liten sti som stikker inn til venstre. Følge denne og holde venstre i første sving før du kommer inn på en bredere sti. Fortsett rettfrem og hold retning syd-øst forbi hytter og ut på svalberget som følger vannet parallelt. På svalberget kan stien være noe vanskelig å følge, men sykl der det er best flyt traseen ender opp på en grussti og går over til grusvei og asfalt. Spør eventuelt etter veien til Viker. Følg asfalten mot Vikerhavn. Ta inn til høyre i rundkjøringen ved havnen og inn på en grusvei. Følg grusveien rett frem og hold til høyre. Ikke ta av første til høyre. Grusen går etterhvert over i litt steinete sti og ta inn til venstre ved skiltet “Kyststien”. Etterhvert kommer du til åpen svalberg, fortsett retning øst til du ser et steingjerde. Her må du løfte sykkelen. Fortsett ca 100m etter steingjerden og du kommer inn på en bred sti. Ta til høyre og følg stien til den går over til en grusvei og fortsetter forbi noen hus og hytter. I enden av grusveien er du tilbake på asfalten og du har bilen og pumpehuset til venstre.

Video

GPS

Turistkart over Hvaler. Kan prøve å skaffe noe via turistkontoret i Fredrikstad eller på Hvaler. Sjekk ut opplevfredrikstad.no

HALLINGSTI: Stisykkelentusiast Runa Buene i Hemsedal. Foto: Håkon Mæland
Satser hardt på sykkel

Hemsedal: – Vi vil bli ledende på alpint og terrengsykkel i Skandinavia

Giganten i Hallingdal håper at sykkelsatsingen vil sørge for tilflytting og arbeidsplasser.
stisykling tips høst ferie familie barn sykling terrengsykling
Ferietips

Her er nye sykkelstier du kan teste i høstferien

Stisykling er blitt den nye store fjellaktiviteten i høstferien. Her er sju nye sti-opplevelser du kan prøve.
timbertown downtown sykling trysil

Dette er de nye stiene i Trysil Bike Arena - Timbertown og Downtown

Trysil Bike Arena åpner to nye stier denne høsten - bli med på eksklusiv testtur!
høgevarde sykling stisykling battlescar

Åpner ny sykkelsti på Høgevarde - Battlescar

Høgevarde utvider sykkeltilbudet - nå er den nye stien Battlescar ferdig. Stien er bygget av det anerkjente stibyggerselskapet World Trails.
stisykling hemsedal tips
Stisykling

Åpner nye sykkelstier i Hemsedal rett før høstferien

Hemsedal utvider nettverket av stier for stisykling, og åpner to nye seksjoner rett før store deler av landet tar høstferie....
HELT PÅ HØYDEN: Sykkelentusiast og programleder i Stipatruljen Runa Buene har besøkt de fleste sykkeldestinasjonenen i Hallingdal og setter Geilos høyfjellstilbud som en av favorittene. Foto: Håkom Mæland
Geilos store sykkelsatsing

– Fantastisk utsikt!

– Nå har Geilo tatt en avgjørelse. Vi skal være familiedestinasjon for bredden, sier sykkelguide Nina Gässler. Likevel varter hun...
TERRENGSYKKEL.NO
ENDELIG: Det står ikke på utvalget av naturlige stier i Oppdal, men nå har bygda også fått sin tilrettelagte sykkelpark gjennom Oppdal Sykkelarena. Erlend Meirik (13) benytter seg av tilbudet så ofte han kan.
Stisykling

Derfor bygger de sykkelstier på Oppdal

Trenger man 100 millioner for å lage en bra sykkeldestinasjon? Kanskje ikke. Men 1,2 millioner fra en lokal bank og...
ingrid lonar b-rage sessions
B-Rage Sessions

Dette er syklistene som stiller i B-Rage Sessions

Over 20 syklister skal dra på i B-Rage Sessions i Trysil i helgen. Vi har snakket med Ingrid Lonar, som...
stisykling tips Oppdal
Stisykling

Fem stier du må sykle i Oppdal

Aldri vært på Oppdal med stisykkel før? Her får du tips til noen stier du bør sjekke ut.
SATSER: 24 personer har vært i sving for å få på plass nettverket av stier på Høgevarde. Dette er blant de siste, og har fått tilnavnet «Forkbeard». Foto: Mland Pictures
Høgevardes storsatsning på stisykling

Vil bli best i landet

Høgevarde investerer 100 millioner for å matche landets beste sykkeldestinasjoner. Snart står 100 kilometer med håndbygde stier klar til bruk...
huckfest bike festival 2022

Elleville svev over Hallingdal

Det ble et forrykende sykkelshow da Fest series inntok Huckfest Bike Festival i Ål.
TERRENGSYKKEL.NO
Klar for Utflukt 2019? Festivalsjefen forteller om sine høydepunkt og forventninger. Foto: Per-Eivind Syvertsen

Sesongens sykkelfestivaler 2022

Trenger du noe å se frem til? Terrengsykkel har funnet frem det som er av sykkelfestivaler i 2022. Få full...
oppdal sykkelfestival

Satset på jentene på Oppdal Sykkelfestival

Oppdal Sykkelfestival satset på jentene, og til tross for treg påmelding ble det et populært tilbud.
b-rage sessions 2022
Show i Trysil

B-Rage Sessions 2022 - Flere sykkelstjerner invitert

Det ligger an til tidenes sykkelshow i Trysil når B-Rage Sessions går av stabelen i Trysil i begynnelsen av september....
sykkelviku ringebu

Populær sykkelfestival i Ringebu

Den er langt i fra landets største sykkelfestival, men er like fullt populær. 75 syklister fikk nyte fine stier og...
huckfest 2022 ål hallingdal

Venter verdensstjerner til Huckfest

Det blir høye svev i Hallingdal når Huckfest Bike Festival går av stabelen 18-21. august.
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling hafjell øyer sjusjøen nordseter
Stisykling

Ny utgave av sykkelguide for Hafjell og omegn

En oppdatert utgave av guidebok for sykling rundt Hafjell, Nordseter og Sjusjøen får flere turer.
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling røros tips sykkeltur turtips
Stisykling

Tipsene du trenger til stisykling på Røros

Mulighetene for stisykling på Røros er gode både for nybegynnere og erfarne. Et stort nettverk av stier gir gode muligheter...
Sykkeltur

Sykkeltur på Hedmarksvidda

Hva gjør du når du er glad i både sykkeltur, teltliv og toppturer? Jo, da pakker du sykkelveskene og sette...
TERRENGSYKKEL.NO
JUNGEL: ... eller det nærmeste man kommer noe slikt i nærheten av Ring 3. Ola Paaske Gulbrandsen finner veien i det grønne på Røverkollen.

Stisykling på Røverkollen i Oslo

Fra et av landemerkene i Lillomarka finner du noen av de beste stiene i Oslo-området. Bli med til Røverkollen.
TERRENGSKOLEN (S8E5)

Fem feil stisyklister gjør

Kjenner du deg igjen i noen av disse klassiske stisyklings-feilene. Du er ikke alene. Her er løsningene som gjør det...
tips sykling beitostølen

Tips til stisykling på Beitostølen

På Beitostølen i Valdres kan du sykle alt - både tilrettelagte sykkelstier for familien og nybegynnere, og mer krevende stier...
stisykling tips harstad
STISYKLING

Harstad – et midtpunkt for stisykling

Med naboer som Lofoten og Narvik, kan det være lett å overse Harstad for den som reiser nordover med sykkelen....
stisykling geilo tips terrengsykling

Tips til terrengsykling på Geilo

Geilo satser på stisykling, og har et tilbud til både nybegynnere og de som har syklet mye. Her finner du...
TERRENGSYKKEL.NO
OVER HAVTÅKEN: Henriette Jordheim og Martin Farrell på vei opp mot Rullebu.

Sykkelparadiset Lyngen

Over hele verden drømmer folk om stå på ski i Lyngen. Vi tok med stisykkelen for å forsøke oss i...
heisbasert sykling norge
Reisetips

Her kan du sykle heisbasert i Norge

Er du mest glad i utforbakkene, og vil ta heis med sykkelen opp for å spare krefter? Her finner du...
TERRENGSYKKEL.NO
maridalsrunden oslo tips gps spor guide parkering

Guide til Maridalsrunden i Lillomarka i Oslo

Maridalsrunden er en etablert runde for stisykling i Lillomarka i Oslo. Her finner du tips til hvordan du finner fram,...
stisykling skeikampen tips turtips

Stisykling på Skeikampen

Skeikampen er et av de fineste fjellområdene i Norge for stisykling. Her får du turtips og infoen du trenger før...
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling lillomarka oslo tips tur guide
STIPATRULJEN

Lillomarka: Oslos minste mark byr på stor stisykling

Den lille Lillomarka byr på fantastisk og variert sykling. Dette er blant de mest populære områdene å sykle sti i...
stisykling pioneren oslo
Stisykling

Alt du trenger å vite om stisykling i Pioneren i Østmarka utenfor Oslo.

Alt du trenger å vite om Pioneren, stien som ligger i Østmarka i Oslo. Her får du tips til hvordan...
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling kråkerøy tips tur guide

Stisykling langs Kyststien på Kråkerøy

Hvorfor reise til rivieraen når du kan dra til svaberget? Vi tok med stisykkelen til Kråkerøy for litt skjærgårdsidyll. Bli...
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling oslo tips tur utsikt
stisykling

7 turmål med utsikt du kan gjøre med stisykkel i Oslomarka

Liker du å komme til et utsiktspunkt når du sykler sti? Det er det gode muligheter for i Oslomarka. Her...
finne sykkelsti app
Finn nye sykkelstier

Lei av å sykle de samme stiene hver gang?

Det finnes det mange digitale hjelpemidler og karttjenester som kan hjelpe deg til å finne nye stier. Her er en...
TRIVSEL: Syklist og programleder Runa Buene fant flyten i Nesbyen. Foto: Håkon Mæland
Taxisykling i Hallingdal

Nesbyen: Nå også for alle

Det begynte som et sted for entusiaster. Nå frir Nesbyen også til barnefamilier og nybegynnere på stisykkel.
TERRENGSYKKEL.NO
tips sykkelferie familie stisykling terrengsykling
Stisykling

Fem steder du bør dra på sykkelferie med familien hvis du vil prøve stisykling

Skal du bruke sommeren til ferie med sykkel og familie? Da bør du vurdere disse fem komplette sykkeldestinasjonene.; Trysil, Hafjell,...
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling nesbyen shuttle guide tips sykling ferie familie nybegynner

Tips til stisykling i Nesbyen

Nesbyen i Hallingdal har blitt et mekka for stisykling på kort tid. I denne saken gir vi deg tips til...