Hvaler - Rundt Asmaløy, Spjærøy og Vesterøy

Sist oppdatert: 11. juni 2012 kl 00.00

• Kommune: Hvaler
  • Tidsbruk: 3-4 timer

Kjør ut mot Asmaløy og retning Kirkeøy på riksvein 108. Ta av til høyre mot Brattestø. Etter ca 500m kommer du til en stall på venstre side. Finn parkering i nærheten her, og så er det bare til å følge GPS-tracken. Løypa både starter og slutter her

Start og endepunkt er på samme sted

Flere sti-partnere med grus og asfalt etapper. Alt fra svalberg, skogsstier, smale og brede stier. Løypa går både langs havet og i skogen.

<b>Parkering</b>Kjør fra Fredrikstad mot Hvaler og av til høyre mot Brattestø på Asmaløy. Avkjøringen er godt skiltet og ligger et par kilometer før tunnelen over til Kirkeøy. Ca 500m etter avkjørselen svinger veien til høyre og bilen kan parkeres ved et lite rødt pumpehus på høyreside. <b>Parkering-Spjærøy</b>Start med å sykle på asfalt retning Brattestø. Ta så inn på 2. grusvei til høyre etter ca 400m. Følg grusveien videre og hold høyre. Etter ca 1km endre grusveien i en liten steinete bakke – følg på videre til du kommer inn på en ny grusvei. Etter nye 500m er du ute på en prakeringsplass og riksveien. Ta til venstre ut på riksveien og følg denne over til Spjærøy<b>Spjærøy-Vesterøy</b>Rette etter at du har kommet over broa fra Asmaløy krysser du veien og tar inn på en lite parkeringsplass for hyttene. I enden av parkeringsplassen er det et skilt som varsler at veien er kun får gående, og forbudt med motorisert kjøretøy. Her starter en lengre grussti med flott flyt. Etter 1 km åpner svalberget seg og her fortsetter man i retning sør mot Spjærkilen. Kan være noe vanskelig å finne riktig trase, men prøv å hold høyden og forsett gjennom et lite skogparti. Deretter bærer det i slak utfor nedover fjellet mot en kort skogholt. Etter dette forsetter man i retning høyre og sydover med videre slak flyt over svalberget. Prøv å sikte mellom de to ytterstliggende hyttene (Retning Sør-Øst) Fortsetter man mellom de to hyttene kommer man inn på en tydelig sti. Løypa følger denne stien til man kommer ned til en åpen slette med en gård rett til høyre. Fortsett gjennom gården og retning vest langs jordet og inn på en bred sti. Løypa fortsetter rett frem og over en artig gangbro. Over brua går løypa opp den lille fjellknausen og inn til høyre. Fortsett rett frem på sti og etterhvert grusvei til du kommer til asfaltert vei (etter ca. 400M og en liten utforbakke på grusvei). Ta til høyre på asfalten og følg skilting mot Grønner. Etter ca 300m tar du inn til høyre ved skiltet Sand. Følg denne skogsstien helt frem til Campingplassen ved riksveien, ca 1,6km. Stien går etterhvert over til et jorde eller gressslette før den går ut på grusveiNår du kommer opp bakken ved campingplassen tar du til venstre inn på grusveien. Fortsett denne til enden og følg på inn til høyre opp en traktorvei. Traktorveien etter 100m motbakke over til sti. Her er det bare å følge skogsstien frem til kirken. Ved kirken tar man ut på asfalten til høyre og følg asfaltert vei til riksveien. Følg riksveien over til Vestrøy<b>Vesterøy-Spjærøy</b>Følg riksveien fra Spjærøy retnings Fredrikstad og ta av til venstre opp Brattebakke, i krysset ved Esso-stasjonen. Følg skilting mot Utgårkilen. Nå fortsetter løypa 3-4km på asfaltert vei. Vet Utgårdkilen fortsetter man ut mot kaia til veien slutter. Brått opp til høyre er det skiltet mot en holme (husker ikke navnet) Løypa går videre over svalberg, noen små broer og mellom hytter. Strekket er merket med rød-merking. Over svalberget kommer du frem til en ganske ny trapp som det går fint an å sykle ned før du når et liten slakk steinete bakke. Husk å gå av sykkelen i det du krysser gårdplassen. Løypa forsetter videre over svalberget og rett frem til du kommer inn på en skogssti som går over ien grusvei. Denne grusveien fortsetter helt til asfaltveien. Ta til høyre og fortsett retning Fredrikstad (mot Brattebakke og Essostasjonen) Ved Nordenga tar du inn til venstre ved et stort postkasse-stativ. Ved enden av veien sykler du neste inn på gårdstunen til huset som ligger der, men stien fortsetter bratt opp til høyre over en liten steinmur/kant. Følg stien videre til du kommer til en liten gård, sykl gjennom gårdstunet, traseen fortsetter videre mot riksveien. Nå sykler du tilbake på riksveien mot Spjærøy og Asmaløy. Har enda ikke funnet en god trase for siste parti, anbefaler ikke å følge GPSen her.<b>Asmaløy</b>Rett etter broa over til Asmaløy tar du inn til venstre ved Rød. Henger bl.a reklame for Bunnpris. Rett etter avkjørselen tar du inn til venstre og følger asfalten noen hundre meter til du kommr til et skilt til Li-stranda Øst. Følg asfalten videre nord-øst og ta til høyre i første kryss. Etter krysset følger du asfalten i ca. 800 meter og tar inn til venstre ved en liten oppslagstavle som skilter ned til “Olavstrand veien” (eller noe lignende navn). Holder til høyre over den mindre oppmerkede parkeringsplassen og følg stien mot stranda. Ned en litt steinte kneik følger du rett frem gjennom et par partier med sand. Stier er godt synlig videre til du etter 400m kommer til en lite stiskille, veien deler seg til venstre og høyre i 90grader. Her holder du til venstre og sykler retning vannkanten før stien runder av til høyre og opp i skogen. Følg “hovedstien” videre og spør eventuelt etter Skipstadsand som er neste sted. Nå sykler du gjennom et skogparti, over svalberg og fjellparti. Du kommer etterhver til et mer åpen fjellparti hvor man holder til høyre og svakt oppover. Følg stien videre til Skipstadsand. Fra havnen sykler du retning Fredrikstad og etter 250m ser du en liten sti som stikker inn til venstre. Følge denne og holde venstre i første sving før du kommer inn på en bredere sti. Fortsett rettfrem og hold retning syd-øst forbi hytter og ut på svalberget som følger vannet parallelt. På svalberget kan stien være noe vanskelig å følge, men sykl der det er best flyt traseen ender opp på en grussti og går over til grusvei og asfalt. Spør eventuelt etter veien til Viker. Følg asfalten mot Vikerhavn. Ta inn til høyre i rundkjøringen ved havnen og inn på en grusvei. Følg grusveien rett frem og hold til høyre. Ikke ta av første til høyre. Grusen går etterhvert over i litt steinete sti og ta inn til venstre ved skiltet “Kyststien”. Etterhvert kommer du til åpen svalberg, fortsett retning øst til du ser et steingjerde. Her må du løfte sykkelen. Fortsett ca 100m etter steingjerden og du kommer inn på en bred sti. Ta til høyre og følg stien til den går over til en grusvei og fortsetter forbi noen hus og hytter. I enden av grusveien er du tilbake på asfalten og du har bilen og pumpehuset til venstre.

Video

GPS

Turistkart over Hvaler. Kan prøve å skaffe noe via turistkontoret i Fredrikstad eller på Hvaler. Sjekk ut opplevfredrikstad.no