FAKTA

  • Budsjett: 14.5 millioner danske kroner

  • Hva: Samarbeid mellom lokale og nasjonale aktører i Søhøjlandet: turistorganisasjoner, næringslivet, sykkelorganisasjoner, Danmarsk Sykkelforbund DCU, friluftslivet og naturvernorganisasjoner om å bli Danmarks beste stisykkeldestinasjon

  • Etablert:
    - Silkeborg Sti- og Sporbygger Laug: desember 2014
    - Samarbeidsprosjekt: mars 2015 

  • Målsettinger:
    - Skape terrengsykkel-tilbud i særklasse – minst 100 km høykvalitets terrengsykkelstier!
    - Skape terrengsykkel-tilbud med respekt for naturen og andre brukere
    - Utvikle organisasjons- og samarbeidsmodeller som bygger på gjensidig respekt
    - Videreutvikle terrengsykkel-kulturen
    - Sikre målrettet kommunikasjon om tilbud, vilkår og muligheter
    - Sikre bærekraftig drift og lokal utvikling
    - Bidra til nasjonal utvikling gjennom oppbygning og deling av kompetanse og inspirasjon

  • Silkeborg Sti- og Sporbygger Laug på Facebook  

– Målsettingen er at vi i Søhøjlandet på sikt skal etablere og bygge Danmarks største og beste nettverk av terrengsykkelstier og -tilbud. Det skal skje med forankring i kulturen, som skal utvikle seg i takt med stiene. Målet er å få til en naturlig integrering av terrengsykkelkulturen, både den organiserte og den uorganiserte, naturen, lokale aktører - offentlige så vel som kommersielle - og den lokale identiteten, slik at terrengsykkeltilbudene og profilen blir noe folk her i Søhøjlandet er stolte av, forklarer Liselotte Nis-Hanssen. 

Annonse

Hun er turistsjef jobber i Visit Silkeborg, en av partnerne i prosjektet. De andre er Erik Skovgaard Knudsen i Silkeborg Sti- og Sporbygger Laug (SSSL), og Thorbjørn Nørgård i Naturstyrelsen, som er både prosjekteier og partner i prosjektet. 

Men helt knirkefritt har det imidlertid ikke vært. 

– Den grunnleggende utfordringen er at lovgivningen slett ikke tar høyde for at det finnes terrengsykler, men utelukkende forholder seg til ferdsel med ”alminnelig sykkel” som det heter, sier Nis-Hanssen.

Derfor mobiliserer regionen bredt, og lar stisyklistene selv drive markedsføringen i sine kanaler. 

Les også: Bygger OL-løype på rekord

Bygger entusiasme
– Tiltakene blir mottatt med begeistring av terrengsyklistene. Andre brukergrupper i skogen, slik som turgåere og hesteryttere, har uttrykt at de er bekymret for at skogene skal fylles med terrengsyklister, men SSSL er SUPER-gode til å være i positiv dialog, invitere til samarbeid og involvering, og formidle planen som nettopp skal sikre at der er plass til alle, sier Nis-Hanssen, og understreker at lokalmiljøet generelt er positive til prosjektet. 

– Det morsomme er at vi ikke har gått ut formelt og promotert prosjektet, men vi har latt SSSL fortelle de gode historiene, sier hun. 

Skovgaard Knudsen er for øvrig et kjent navn blant norske terrengsyklister, blant annet fra flere seiere i Offroad Finnmark, og totalseier i UltraBirken 2014. Han er imponert over det arbeidet NOTS og norske terrengsyklister legger ned for å skape får til av fred og fordragelighet i skogen, og er ivrig på å få til noe liknende i Danmark. Han har vært en viktig aktør i jobben med å få i gang samarbeid med en rekke organisasjoner. 

Saken fortsetter under

Per Thomsen-Erik Skovgaard Knudsen - OF700 2014 - Foto Venche Jensen 1400x924
Erik Skovgaard Knudsen (til høyre) og vant Offroad Finnmark 700km i 2014. Foto: Venche Jensen

Erik Skovgaard Knudsen (til høyre) og vant Offroad Finnmark 700km i 2014. Foto: Venche Jensen 

ERIK SKOVGAARD KNUDSEN

  • Alias: Racing Viking

  • Alder: 36

  • Bor: Silkeborg, Danmark

  • Yrke: Arkitekt

  • Aktuell med: Grunnlegger avSilkeborg Sti- og Sporbygger Laug (SSSL)

  • Utvalgte meritter:

  • Verdensmester i terrengsykkelorientering stafett 2011, VM-sølv i terrengsykkelorientering langdistanse 2011 og 2010, VM-sølv i terrengsykkelorientering stafett 2010, VM-bronse i terrengsykkelorientering langdistanse 2010, og VM-bronse i terrengsykkelorientering sprint 2011, Europamester i terrengsykkelorientering sprint, mellomdistanse og langdistanse 2011, mellomdistanse 2009, EM-sølv i langdistase og sprint 2009.

  • Vant Offroad Finnmark 700 i 2013 og 2014 sammen med makker Esben H. Kronborg

  • Vant UltraBirken 2014

Selve prosjektet ble formelt etablert 27. mars i fjor, men Skovgaard Knudsen stiftet SSSL allerede i desember 2014, og SSSLs Facebook-side med over 1000 fans var kanskje den virkelige kimen til prosjektet, forteller Nis-Hanssen. 

Løser krangling med kos
Nis-Hanssen legger ikke skjul på at brukerkonflikter også dukker opp i hennes region.

– Ja, dem har vi også i Søhøjlandet, men i det nye prosjektet er vi kommet fram til at det sterkeste virkemidlet for å løse utfordringene er å bygge supergode og morsomme stier som kan ”lokke” terrengsyklistene dit og dermed kanalisere ferdselen. På den måten kan vi i stor grad styre hvor de ulike brukergruppene møtes. Da kan vi lage oversiktlige krysningspunkter hvor terrengsyklistene kjører sakte, la rutene passere attraktive utsiktspunkter, og få folk til å møtes på steder der det er naturlig å ta pause og slå av en prat. Altså, vi hjelper hyggen på vei, sier Nis-Hassen. 

Les også: Mange vil bli stibygger på heltid 

- Er det stikonflikter som har gjort at de har startet dette arbeidet?
Konflikter mellom brukergrupper eksisterer også i Danmark. Slike konflikter er ikke den viktigste årsaken til ufred, men det er likevel ofte disse som skaper mest debatt. 

– Undersøkelser i Danmark viser at konflikter i naturen primært kan relateres til søppel. Friluftsrådet har laget en undersøkelse som viser at konfliktene mellom brukergrupper er få, sier Nis-Hanssen. 

– Det er vanskelig å personifisere forsøpling, og derfor er det få diskusjoner om emnet, selv om det er det der går de fleste på. Derimot blir det fort heftige diskusjoner over middagsbordet om hvor vidt hesteryttere og terrengsyklister burde vise mere hensyn. Det er med andre ord de interesse- og personspesifikke konfliktene som fylder i debatten, sier hun. 

- Har dere i Danmark en sentral/nasjonal interesseorganisasjon for terrengsykling, slik vi har i Norge med NOTS (Norsk organisasjon for terrengsykling)?
– Ja. Det danske sykkelforbundet (Danmarks Cykle Union) har etablert et ”Spor- og Naturutvalg”, i tillegg terrengsykkelutvalget som i stor grad fokuserer på det sportslige. Spor- og Naturudvalget har et tett samarbeide med flere av de offentlige organene blant annet DIF, DGI og Naturstyrelsen, og jobber med å styrke samarbeidet med de private skogeiernes organisasjoner. 

- Hvilke interesseorganisasjoner samarbeider dere allerede med, hvem er dere i dialog med, og hva ser dere for dere at dere kan oppnå på sikt? 
– Det ligger et unikt og sterkt lokalt samarbeide bak prosjektet som sørger for de beste forutsetningene. Samarbeidet spenner organisasjoner fra Danmarks Naturfredningsforening til turistorganisasjonene. Vi har en lang liste med partnere, og en styringsgruppe bestående av de sentrale aktørene som skal sikre framdrift i prosjektet. Denne gruppen jobber for tiden med å skaffe midler og prosjektets forankring, sier Nis-Hanssen.

Hun ser allerede at prosjektet bærer frukter. 

– Det siste året har turistorganisasjonenes strategi som skal gjøre Søhøjlandet til Danmarks beste outdoor destinasjon. I den sammenhengen gjør MTB-prosjektet at de lokale overnattingsbedriftene konkret sikter seg og sine tilbud inn mot et spesifikt segment, og vi har allerede et par bedrifter som tilbyr terrengsykkelopphold. Vi jobber også med å etablere samarbeid med andre danske destinasjoner som har en klar profil på området. Dette burde på sikt styrke våre muligheter til å få flere utenlandske friluftsentusiaster til vår region, sier Nis-Hanssen.

Tools Stibygging Silkeborg Dec 2015 - Mikael Bech 1400x924
Det jobbes bredt og samarbeides godt på flere plan for å gjøre Silkeborg-regionen til Danmarks ledende stisyklingsparadis. Foto: Mikael Bech

Det jobbes bredt og samarbeides godt på flere plan for å gjøre Silkeborg-regionen til Danmarks ledende stisyklingsparadis. Foto: Mikael Bech