Er det journalistikk dere vil ha?

Terrengsykkel på lederplass om sykkeltester og journalistisk integritet.

Sist oppdatert 5. mars 2015 kl 07.00
PR-FILTER: Når vi tester sykler i Terrengsykkel gjør vi det for å finne ut hva som funker og ikke funker for dere som leser. Om sykkelmerket vi tester bruker mye penger på annonsering, eller mye tid på å prate med oss på telefon ser vi bort i fra under testingen og rapporteringen etterpå. Illustrasjon. Didrik-Magnus Andresen
PR-FILTER: Når vi tester sykler i Terrengsykkel gjør vi det for å finne ut hva som funker og ikke funker for dere som leser. Om sykkelmerket vi tester bruker mye penger på annonsering, eller mye tid på å prate med oss på telefon ser vi bort i fra under testingen og rapporteringen etterpå. Illustrasjon. Didrik-Magnus Andresen

Denne lederen sto på trykk i Terrengsykkel 52. Abonnement bestiller du på FF-Shop

Det å drive papirmagasin i disse dager er en kamp i motbakke. Heldigvis liker vi i Terrengsykkel motbakker, akkurat som vi liker utforkjøringene fra toppen av dem.

I Terrengsykkel bestemte vi oss helt fra start at vi skal drive med journalistikk etter journalistikkens grunnprinsipper, og etiske retningslinjer. Det betyr at vi hele tiden har hatt adskilt salgsavdeling og redaksjon, og at vi gjør vårt beste for å unngå og havne i klønete etiske situasjoner. Ingen av de som tester sykler hos oss kan ha sponsorer, eller jobbe i bransjen. Dette gjør vi for å sikre uavhengige tilbakemeldinger. 

Likevel blir vi stadig konfrontert med at noen tror testene våre er preget av hvem som annonserer, eller annet bransjepress. I tillegg er vi også klar over at ytterst få av våre kollegaer i andre magasin gjør som oss. Vi vet om flere konkrete eksempler der tester veies opp mot annonsering. I vinter ble vi minnet på det da det kom for dagen at en av de største engelskspråklige nettsidene for terrengsykling regelrett selger testene sine til sykkelprodusenter. De tilbyr pakker der redaksjonelt innhold blandes inn med annonsering. En helårspakke kunne inkludere bannerannonsering, portrettintervjuer med sponsede utøvere, fabrikk-besøk og sykkel/utstyrs-tester. Spiller det noen rolle da? Er det kanskje mange som vil tenke. Vi driver tross alt bare med terrengsykkeljournalistikk. 

 

Vi er klar over at vi sannsynligvis ikke skal redde verden, eller eksponere korrupte politikere. Men forbrukerjournalistikken vår skal være troverdig og redelig. Vi ønsker samtidig å spre glede snarere enn surhet og har selvfølgelig et ønske om at norsk terrengsykkelbransje skal kunne være med å dra lasset for en levende terrengsykkelkultur i Norge. 

 

Er det egentlig bare vi som er opptatt av å påpeke mangler og irriterende detaljer? Noen ganger får vi  inntrykk av at det er dere leserne som synes vi er for kritiske mot sykler. Det kan sikkert være irriterende når favorittmerket får kritikk eller det påpekes mangler som gjør at du kommer i tvil om drømmesykkelen er verdt pengene. Vi mener likevel at det er vår oppgave å komme med nøktern informasjon før noen legger mange titalls tusen på disken i den lokale butikken. Hvis vi overser svakhetene, kan en kjøper føle seg lurt. Derfor går vi så grundig til verks at vi noen ganger finner mangler som en del av de som kjøper sykkelen ikke vil tenke over.

 

Som lite nisjemagasin er vi avhengig av et godt forhold til bransjen. Vi lar oss invitere på sykkellanseringer når vi tror det kan gi godt stoff for leserne. Hva vi ikke gjør er å love dekning. Vi ble en gang bedt om å garantere et visst antall sider for en tur. Turen var helt klart interessant både for dere og oss, men en slik avtale kunne vi ikke gå med på. Vi sa at vi da ikke kunne bli med. Resultatet ble et år uten flere invitasjoner fra det merket. Andre magasin hadde skrevet under uten å krangle ble vi fortalt, uten at det gjorde saken noe bedre for oss. 

Vi vet at testene våre har stor innvirkning på hva dere ender opp med å kjøpe. Det er et krevende ansvar å ha. Men også et ansvar vi jobber hardt for å fortjene. Vi tester sykler og utstyr så grundig vi kan og utfordrer hverandre stadig på om vi har grunnlag for det vi sier. Vi prøver så godt vi kan å teste sykler under like og relevante forhold. Vi gjør vårt aller beste for å sørge for at syklene er satt opp så bra som mulig, og vi prøver å utsette utstyret for den type sykling kategorien tilsier. At noen av testerne i Terrengsykkel favoriserer noen merker over andre kan med en gang avkreftes. Vi favoriserer gode sykler over dårlige, og gjennomtenkte løsninger over tilfeldighet. Vi liker det når vi ser at utviklerne av en sykkel har tenkt over hva vi terrengsyklister trenger og ønsker. Snarveier og enkle løsninger prøver vi å gjennomskue og påpeke. 

 

Mange internasjonale medier har valgt bort store gruppetester av sykler. Både fordi det er for dyrt og krevende å utføre, og fordi sammenlignende tester fort blir brutale mot noen sykler. Vi føler at begge deler er verdt det og forsvarer tiden og kostnaden, både i kroner og øre, og i eventuelt sure minner fra bransje og merkefans.

 

I akkurat dette bladet vil du ikke finne noen sammenlignende tester eller vurderinger om hva som er bra eller mindre bra. I denne utgaven presenterer vi rett og slett et utvalg av hva som finnes der ute. At det ikke er noen sykkeltest i dette bladet betyr på ingen måte at vi har tenkt å slutte med slike. Allerede i neste utgave vil du kunne lese ikke mindre enn to sammenlignende sykkeltester.  Vi mener fortsatt det er et ønske om, og et behov for uavhengige tester av sykler utført av rutinerte syklister og med et ønske om å finne og forklare syklenes spisskompetanse og eventuelle mangler. 

Denne lederen sto på trykk i Terrengsykkel 52. Abonnement bestiller du på FF-Shop

Publisert 5. mars 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 5. mars 2015 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen