Pumptracken på 25 meter ganger 40 meter ligger i tilknytning til Kåja aktivitetspark der det fra før er to fotballbaner, friidrettsbane, basketballbane og strandvolleyballbane, samt en betongpark for skating.
Det er Trailhead Nesbyen som bygger pumptracken, på oppdrag fra Vinstra IL. Inkludert grunnarbeid og planering har det tatt under en måned fra første spadetak til asfaltklar.
Ideen om å bygge en pumptrack kom for et par år siden, da styret i den lokale sykkelklubben Lågen CK bestemte seg for å legget ned laget grunnet manglende aktivitet.
– Lågen CK var hovedsakelig en klubb for vel voksne syklister som likte å kjøre Trondheim-Oslo. Men da aktiviteten gikk ned, bestemte vi oss for å legge ned klubben, og opprette en sykkelgruppe i Vinstra IL, forklarer prosjektleder for pumptracken Kim Erik Moen i Vinstra IL sykkel.
Da de la ned klubben og gikk inn i Vinstra IL tok de med seg det som var av penger fra Lågen CK. De pengene de tok med oss inn i klubben, var øremerket til barn og unge.
– Vi ønsket å bruke pengene på noe som kunne skape aktivitet for de ungene som kanskje ikke finner seg helt til rette i den tradisjonelle organiserte idretten. Vi så jo hvor mye aktivitet det var på betongbanen som skaterne hadde bygget i fjor, sier han.
Og slik ble det.

FERDIGBYGGET: Pumptracken på Vinstra trenger bare et lag asfalt før anlegget til 1.3 millioner kroner kan tas i bruk. Foto: Trailhead Nesbyen
På skinner
I fjor fikk sykkelgruppa tillatelse fra kommunen til å bygge på samme området som skateparken. Trailhead Nesbyen startet planleggingen og tegning av anlegget i november, og 16. april satte de i gang med arbeidet. En knapp måned senere er anlegget altså klart til asfaltering.
I utgangspunktet skulle asfalten vært lagt på onsdag denne uka, men grunnet dårlig vær blir det utsatt noen dager. Deretter gjenstår kun rydding og pynting rundt pumptracken. Det skal idrettslaget gjøre selv, på dugnad.
I løpet av de siste åra er det bygget en rekke slike pumptrackanlegg over hele Norge.
Finansiert med spleiselag
Anlegget har en prislapp på cirka 1.3 millioner kroner. Selve pumptracken har et budsjett på 800 000 kroner, inkludert asfaltering. De resterende 500 000 kronene er grunnarbeid, planering og masse, samt ferdigplen, benker og tilbehør som gjør at anlegget blir en trivelig møteplass både for de som sykler og de som ser på.
Finansieringen er en kombinasjon av offentlige tilskudd, penger fra stiftelser og fond, og midler fra private samarbeidspartnere. Vinstra IL har fått 300 000 kroner fra Sparebankstiftelsen DNB og 250 000 kroner fra Sparebank1 Gudbrandsdalen. Nord-Fron kommune har tildelt anlegget 55 000 kroner, samt at klubben selv har bidratt med 360 000 kroner i egenkapital. Resten er dekket av spillemidler.
– Det har vært lagt ned mye dugnadsarbeid her. Blant annet er det en lokal entreprenør, Åge Haverstad AS, som har gjort alt av grunnarbeid og planering gratis på fritida. Det har vært alfa og omega for at dette skulle gå opp, sier han.
Usikker på hvordan en pumptrack brukes? Her ser du hvordan Brage Vestavik bruker pumptrack i sitt treningsarbeid.