Les også: Stor test av allsidige grussykler

 

Grussyklene har for lengst blitt akseptert i markedet som en ny sykkelkategori – og med det har vi fått nok en sjanger med både sykler, utstyr og utstyrstrender å forholde oss til. Flere av de store sykkelprodusentene har nå egne sykler til formålet, og utstyrsprodusentene har tilpasset både dekk, hjul, klær og annet tilbehør til den nye og populære sykkeltypen. Drivverk og bremser har til nå i stor grad vært basert på landeveis- og sykkelkrosskomponenter.

Nå kommer altså Shimano med sin første gruppe dedikert til grussykling. Ønsker du å dykke ned i materien er det bare å lese videre, men i korte trekk er dette det mest sentrale:

 

-       Gruppa heter GRX.

-       Den vil komme både i mekanisk og Di2/elektronisk versjon.

-       Tre nivåer; RX800, RX600 og RX400 – altså omtrent tilsvarende Ultegra, 105 og Tiagra.

-       1x11, 2x11 og 2x10 girantall.

-       Nye bremse/girhendler med mulighet for både kontroll av heve/senkepinne og ekstra in-line bremsehendel til montering midt på styreflaten.

-       Nye dedikerte hjul.

-       Brukes med eksisterende kjeder/kassetter på XT/SLX/Deore/Ultegra/105/Tiagra-nivå.

-       Skal være leveringsklar fra juni(mekanisk utgave) og august ( Di2).

 

Les også: Stor test av klikkpedaler fra Shimano, Look, Time, HT og Crank Brothers.

 

Vil du vite mer? La oss se nærmere på komponentene;

 

Kranken, eller krankene rettere sagt, kommer i flere versjoner. Shimano har tradisjonen tro, valgt å beholde opptil flere muligheter for utveksling, der SRAM har tendert til å heller snevre det inn. Med den nye GRX-gruppa kan du kjøre både 1x11, 2x11, og 2x10-utveksling. På grussykler kan du argumentere at det for enkelhets skyld kan være en fordel med bare ett gir på kranken – mindre som kan gå i stykker – og dessuten kan grussykling arte seg litt annerledes enn på landeveien hvor vi kanskje er mer fintfølende på girene. Samtidig, så kan du argumentere for at grussykling kan innebære både brattere bakker og turer med oppakning – dermed er det en fordel å ha flere og lavere gir å velge mellom.

Vi kunne likevel ønsket oss å se 1x12, det ville antakelig gitt litt av det beste fra begge verdener. Men siden dette fortsatt er relativt nytt for sykler med bukkestyre, så vil det sannsynligvis gå litt tid før det er en realitet. SRAMs nye trådløse Etap AXS-grupper tilbyr til sammenligning både 1x12 og 2x12-alternativer på både Red og Force-nivå. Shimano GRX-krankene kommer da altså i versjoner for både 1x- og 2x-oppsett. For 1x-krankene er det 40 eller 42-tenners krankdrev som gjelder, mens 2x-krankene får 48 og 31 tenner på 810-2 kranken, eller 46 og 30 tenner.

Krankene veier litt mer enn tilsvarende landeveiskranker.

Vekt Shimano GRX kranker:

1x11:

  • FC-RX810-1: 655g
  • FC-RX600-1: 753g

2x11:

  • FC-RX810-2: 722g
  • FC-RX600-11: 816g
  • FC-RX600-10: 819g

Veil. pris:

  • FC-RX600 46/30t 11-delt: 1599 kroner
  • FC-RX810 40t eller 42t, 11-delt: 2799 kroner
  • FC-RX810 48/31t for 2x11: 2799 kroner

 

Framgirene kommer i både elektronisk/Di2 og mekaniske versjoner. På grussykler er det større dekk enn landeveisversjoner som gjelder, og framgirene i GRX-serien har 2,5 mm ekstra klaring mot bakdekket for å gi rom for dette. Det betyr dog at GRX-framgirene må pares med GRX-kranker som også har forskjøvet kjedelinja 2,5 mm mot høyre.

 

Vekt Shimano GRX framgir:

  • FD-RX815-F(Di2): 131g
  • FD-RX810-F: 94g
  • FD-RX400: 95g

Veil. pris:

  • FD-RX400: 359 kroner
  • FD-RX810: 559 kroner
  • FD-RX815 Di2: 2349 kroner 

Bakgirene vil også komme i elektronisk og mekanisk versjon, og basert på hva slags kassett du bruker, er det flere valg. Bruker du en landeveiskassett med 11-30/34t utveksling, er det short-cage-versjonen som gjelder, mens for terrengsykkelkassetter med 11-40/42t-kassetter er det long-cage som skal brukes. Bakgirene har Shimanos Shadow RD +-teknologi med kløtsj-funksjon lik den vi kjenner fra terrengsykkelgir. Dette skal minimere ulyd og rakling i kjedet.

Vekt Shimano GRX bakgir:

Di2:

  • RD-RX815: 288g
  • RD-RX817: 322g

Mekanisk

  • RD-RX810: 251g
  • RD-RX812: 264g

Priser:

  • RD-RX400 GRX 36T Max: 509 kroner
  • RD-RX810 GRX 34T Max: 989 kroner
  • RD-RX812 GRX 42T Max: 989 kroner
  • RD-RX815 GRX 34T Max: 2899 kroner
  • RD-RX817 GRX 42T Max: 2899 kroner

STI-hendlene, eller gir og bremsehendlene om du vil, kommer med et litt høyere svingpunkt, og har anti-skli-mønster slik at du skal kunne ha kontroll på veier som er litt røffere enn smud asfalt. Det er også mulighet for å integrere kontroll av heve/senkefunksjon på setepinnen ved å bruke ST-RX810-LA-hendelen. I Terrengsykkel har vi testet grussykler med senkepinner, uten å helt se hva en slik funksjon tilfører, men muligheten er hvert fall til stede med den nye GRX-gruppa også. Og skal man først ha en senkepinne, er det greit å styre unna typene hvor hendelen sitter under selve setet, eller hvor du må flytte hendene på styret til en annen bryter.

 

Vekt Shimano GRX STI-hendler:

  • ST-RX815-L/R Di2: 565g
  • ST-RX810-LA venstre side heve/senke-hendel: vekt ikke opplyst
  • ST-RX600-L/R: 611g
  • ST-RX400-L/R (10-delt): 613g

Veil. pris:

  • ST-RX400 GRX høyre/venstre 2x10: 1749 kroner
  • ST-RX600 GRX høyre/venstre 2x11: 1899 kroner
  • ST-RX810 GRX høyre/venstre 2x11: 2449 kroner
  • ST-RX815 GRX høyre/venstre 2x11 Di2: 2449 kroner
  • ST-RX810 venstre for heve/senkepinne: 2349 kroner

Bremsene, eller mer spesifikt bremsekaliperne kommer i to varianter (RX-810 og RX-400), og bruker flat-mount innfesting, en standard Shimano først tok initiativet til.

 

Vekt Shimano GRX bremsekaliper:

  • BR-RX810: ikke opplyst
  • BR-RX400: 143g

Veil. pris:

  • BR-RX810 GRX bak/foran: 779 kroner 

Hjulsettet kommer i både 700c og 650b-versjoner for å tekkes forskjellige preferanser. Felles er gjennomgående 12 mm akslinger i standard bredder. 100 mm foran og 135/142 bak (ikke boost), og 21,6mm indre felgbredde for å kunne brukes med dekk av litt grovere kaliber. Hjulene er som vi forventer kompatible med slangeløst oppsett.

 

Vekt Shimano GRX hjulsett:

  • WH-RX570 700c: 1600g per par
  • WH-RX570 650b: 1540g per par

 

GRX-delene er tenkt brukt med eksisterende kassetter fra enten terrenggruppene XT, SLX og Deore, eller fra landeveisgruppene Ultegra, 105, Tiagra. Det er heller ingenting i veien for å bruke Dura Ace-kassetter, eller kassetter fra forrige generasjon 11-delt XTR.  

 

Les om den nyeste XTR-gruppa her

 

Les også: Guide til Rallarvegen

 

 

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel