Ved et stiskille

Marsutgaven i år er en spesiell utgave av Terrengsykkel. For første gang har vi en sykkel med motor på forsiden.

Sist oppdatert: 7. mars 2019 kl 09.34
HVOR GÅR STIEN? Mange hevder at elsykler vil ta over stisykkelmarkedet fullstendig. Det gjenstå å se. Illustrasjon: Joar Christoffersen
HVOR GÅR STIEN? Mange hevder at elsykler vil ta over stisykkelmarkedet fullstendig. Det gjenstå å se. Illustrasjon: Joar Christoffersen
Lesetid: 3 minutter

Sykkelen på forsiden av bladet tilhører siste generasjon elektriske stisykler, hyperavanserte redskaper som bringer fram store smil på stier over hele landet.

Elsykler til transport og turer på grusveier har de færreste noe imot. Men har de noe på sti å gjøre? Det splitter stisyklist-miljøet, og frilufts-og miljøvernorganisasjoner er sterkt imot. Det er ikke rart. I Norge er tradisjonene våre for ikke-motorisert friluftsliv sterke. Elsyklene bryter med dette fordi de er klassifisert som ikke-motorisert, men har motor. Det strider med folks oppfatning, og derfor blir det vanskelig å diskutere saklig og rasjonelt. Elsykler røsker i nettopp den puristiske tankegangen mange har om stisykling, og at vi skal bruke kroppen som motor. Det er ikke rart at folk blir provoserte.

Allerede abonnent?  

OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.

Alle abonnement fornyes automatisk. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen