Eierne av Hafjell Bike Park og Hafjell Alpinsenter, Alpinco er misfornøyde med besøket i sykkelparken sommerstid. De truer med å legge ned hele sykkelparken hvis ikke Norges utforsyklister får ut fingeren og tar anlegget i bruk. Samtidig kutter de i åpningstidene for 2014.

De går da i motsatt retning av andre kjente vintersportsteder som bruker sommeroppmerksomhet for alt det er verdt for å selge et helårsprodukt.

At en nedleggelse av Hafjell Bike Park vil være en skandale og en tragedie for norsk terrengsykling er ingen overdrivelse. Anlegget er vårt eneste anlegg som holder internasjonal standard på utforløypene, og det er i løpet av få år blitt en møteplass for hele Norges utforsyklister.

Avgjørelsen tatt?

Mye av Hafjell Bike Parks satsing har bestått av knallhard jobbing av noen få underbetalte ildsjeler. Ildsjelene i Hafjell Freerideklubb har bygget løyper som ikke bare matcher de i utlandet, men som blir hyllet av en hel verdenselite. I tillegg har anlegget bygget opp et utvalg løyper for mindre øvede og sørget for en god rekruttering til utforsykkelsporten i Norge. I år skal Hafjell arrangere VM i terrengsykling etter tidligere å ha arrangert EM og to verdenscupritt i utforsykling. Bedre reklame for destinasjonens sommertilbud er det knapt mulig å få. Å true med nedleggelse før man i det hele tatt ser resultatet av den enorme markedsverdien slike arrangementer kan ha, vitner om at avgjørelsen er tatt, og at viljen til å ha utfor- og terrengsykling som et viktig sommertilbud, ikke er tilstede.

At nyheten om nedleggelse kommer foran det som kommer til å bli tidenes sesong for Hafjell Bike Park når det kommer til internasjonal oppmerksomhet, forteller oss at Alpinco egentlig er ganske lei av å betale for en sykkelsatsing som de ikke får umiddelbart overskudd på.

Unikt anlegg

Hafjell har en helt unik posisjon som sykkelanlegg i Norge. Det Alpinco og mange andre aktuelle aktører i Norge ikke ser ut til å forstå er at Hafjell har en unik posisjon som sykkeldestinasjon i hele Nord-Europa. Som ski-anlegg er Hafjell i beste fall en luksuriøs hyttegrend for norske rikinger med behov for et påskudd for å gå på afterski. Det finnes hundrevis, om ikke flere tusen skianlegg i Europa som er bedre enn Hafjell. Det finnes et titall bare i Norge. Men på sommerstid har Hafjell noe du knapt finner noe annet sted i Europa. De har et utforsykkelanlegg med løyper som verdenseliten unisont elsker. Fjorårets verdenscupvinner og dobbeltvinner i Hafjell, Steve Smith, skrev til sine snaut 17 000 følgere på twitter i fjor: «Hafjell has the best berms in the business. #bermboner #veryexcite» I seg selv en uttalelse verdt mye i pr-sammenheng. Kanskje har ennå ikke det å reise på tur med terrengsykkelen blitt like vanlig som å dra på vinterferie, men potensialet ligger der. Ikke for å få så utrolig mange flere norske brukere av sykkelanlegget, men for å lokke til seg briter, dansker, nord-tyskere, nederlendere, svensker, finner, polakker, latviere, litauere, russere og estlendere osv osv.  Horder av britiske terrengsyklister drar til kontinental-Europa vært år på søken etter mer spennende terreng enn det de finner på de britiske øyene. De finner det i Alpene, de finner det på den franske rivieraen og de finner det i Spania. Fellesnevneren er at uansett hvor de drar er de avhengig av løypekart, guider, skiltede løyper og en infrastruktur som gir dem noe å gjøre også når de ikke sitter på sykkelsetet. De kunne ha reist til Norge. Vi har terrenget de søker og Hafjell har løyper verdt besøket.

Stort potensial i voksende marked

Terrengsykkelsporten er stor i Europa, men tettheten av gode kvalitetsanlegg er lav. Selv anleggene i Alpene holder som regel mye dårligere standard enn Hafjell, ikke er sesongen stort lengre der nede i høyden heller. Men alpelandsbyene samarbeider om å lokke til seg turister i en skjør sommersesong. De vet at det krever mer enn fine fjell og sykkelløyper for at sykkelanlegget skal vinne i kampen mot Syden og stranda.

Det er fullt forståelig at et firma som Alpinco ikke gidder å drive med ting som ikke lønner seg så veldig og som krever mye jobb. Men jobben har de ikke prøvd å gjøre ennå. I tillegg er det åpenbart at det er andre som bør ha vel så stor interesse av å satse på Hafjell som sommerdestinasjon som Alpinco selv. Det er et paradoks at Alpinco ønsker å legge ned det eneste sommertilbudet de har som faktisk er verdt å spare på. Terrengsyklinga i Hafjell er jo det eneste som er unikt med anlegget.

Hvis Alpinco faktisk ønsker å drive Hafjell også på sommerstid gjør de en stor blemme med å legge ned sykkelsatsingen. De bør heller gi gass og bygge Øyers sommertilbud rundt sykkel-parken. Hunderfossen og Lilleputthammer fungerer bra som støtte for et utvidet familietilbud.

Sykkelparken gir flere skikjørere

Aktører som Øyer Kommune, Opplands reiselivsnæring,  Norges Cykle Forbund, innovasjon Norge, Sykkelturisme i Norge med flere bør virkelig trå til for å få Hafjell over bøygen. Hafjell vil aldri bli noe annet enn et middelmådig skianlegg, til det er de naturlige forutsetningene for dårlige, men Hafjell er allerede et enestående sykkelanlegg, som garantert også vil selge vinteranlegget til nye kunder og brukere. Og det er her hemmeligheten ligger. Alpe d’Huez og Les deux Alpes i Frankrike satser mye på sykkel. De har store sykkelarrangement hvert år både for terrengsyklister og landeveissyklister, og de har et variert tilbud på sommerstid. At de bruker hundretusenvis av euro på å lokke til seg Tour de France-målganger og Megavalanche-deltagere er en planlagt strategi for å selge Alpe-landsbyene som helårsdestinasjoner og reale vintersportssteder. Promovideoene fra Alpe d'Huez som vises under Tour de France viser først og fremst snø og skiaktivitet.  Sommersatstingen er mesnt som markedsføring for vintersatsingen. Det er vinteren som fyller lommene til Alpe d’Huez’ næringsliv, men det er sommeren som i stor grad viser fram vintertilbudet og som muliggjør helårsdrift, ansettelser og hotellinvesteringer. Hafjell og Øyer-regionen bør ha alt å vinne på at hytteeiere, hotellgjester og tilreisende får øynene opp for at de faktisk også kan more seg i anlegget sommerstid, eller få leid ut hyttene utenfor høytidene på vinteren. Argumenter om at anlegget er for krevende og for tilpasset eliten handler mest om kommunikasjon og lite om løypebygging. Hafjell Bike Park er allerede et ekstremt salgbart produkt, det gjelder bare for Alpinco og Øyer å ha lyst til å selge det.

Hvis ikke Alpinco forstår dette, at Lillehammer-OL ikke for all tid kan selge Hafjell, og at det må nye kluter til, går både Hafjell, norsk sykkelsport og Øyer-regionen glipp av en stor mulighet, samtidig som en hel terrengsykkelverden mister et unikt anlegg med verdens beste doseringer.