– Grenserittet har omstillingsproblemer

– Grenserittet-arrangøren viser med sine holdninger en mangel på endringsvilje, sier Heidi Rosasen Sandstø i denne kommentaren, som en reaksjon på at det kun er spurtpriser i herreklassen i det populære maratonrittet mellom Sverige og Norge.

Sist oppdatert 7. august 2014 kl 10.52
VIL HA LIKESTILLING: Heidi Rosasen Sandstø mener Grenserittet må gjøre grep med premieringen. (foto: Kristoffer H. Kippernes)
VIL HA LIKESTILLING: Heidi Rosasen Sandstø mener Grenserittet må gjøre grep med premieringen. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

Denne kommentaren ble også postet på Heidi R. Sandstøs Facebookside.

I årets utgave av Grenserittet kunne de tre beste menn og kvinner på pallen innkassere like store pengepremier. Noe som bør være selvsagt i 2014.

Spurtpris derimot-er forbeholdt gutta. De tre beste spurterne hadde sjansen til å tjene henholdsvis 10 000, 7000 og 3000 kr. Grenserittet informerer per 02.08 at spurtprisen gjelder eliteklassen. Det er ikke spesifisert om det er kvinne eller herreklassen. Ulikheten i premiering mellom kvinner og menn skjules gjennom denne kreative formuleringen. Kvinner elite startet 15 minutter etter herreklassen, så å kjøre inn herrefeltet, for så å ta spurten er litt mye å forlange. Så lenge det ikke er et utviklet system for å likestille kjønnene før en sprint, skal det premieres likt for de beste for den enkelte klasse.

Thor Fagereng, daglig leder i Aktivum AS, eier av Grenserittet, står på sitt og vil ikke la kvinner få like muligheter som de mannlige utøverne ved å ha spurtpris for kvinneklassen. Han unnskylder seg med at han forholder seg til reglene og begrunner dette kun er fair da rittets deltakere jo består av 87 prosent menn og “bare” 13 prosent kvinner. Fagereng avsluttet diskusjonen med denne uttalelsen:  “Det er bedre å kutte ut sprinten til neste år, og heller gi gutta på pallen spurtprispengene.” Da jeg pratet med de kvinnelige frivillige funksjonærene på arrangementet, kunne ikke de forstå hvordan det var mulig at det ikke var spurtpris for kvinnene.

Prosjektkoordinator i UCI, Andrea Marcellini sier i en uttalelse da det kjente etapperittet, Cape Epic, etablerte like prispenger for kvinner og menn i fjor: “This initiative can only encourage more women to enter the sport…”

Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) kom i 2013 med likestillingsregler for premiepenger blant kvinner og herrer. Presidenten av UCI Pat McQuaid sier: “No distinction should be made between the achievement of men and women. The management committee’s approval is a simple but very important step forward in our effort to guarantee a healthy and fair future in our sport.”

Rekruttering av flere kvinner til sporten står på dagsordenen til UCI samt Norges Cykleforbund – å ikke gi de samme mulighetene for damene som herrene kan umulig være med å fremme kvinner i idretten.

Birkebeinerrittet har hatt lik premie for herrer og kvinner i en årrekke. Her er det også like spurtpremier. Få ritt utenom Raumerrittet, kommuniserer et slikt nedlatende syn på kvinnelige utøvere som Grenserittet.

Dette er ikke et så ukjent tema. Vinteren 2012 ble det stor baluba i media da Vibeke Skofterud fikk blomster for løyperekord i Vasaloppet og Jørgen Brink fikk bil, og da Petter Northug fikk et års bruk av en bil til verdi av 100.000 kr og Therese Johaug til sammenligning fikk 10.000 kroner i Skarverennet.

I disse tilfellene tok rennarrangøren selvkritikk og endret praksis året etter. Grenseritt arrangøren viser med sine holdninger en mangel på endringsvilje, da de i en årrekke har fått tilbakemelding om at ulik premiering mellom kvinner og menn ikke holder mål, men likevel har fortsatt praksisen.

Min oppfordring til Thor Fagereng og Grenserittet er å dra hodet opp av sanda og gi like muligheter for kvinner og menn i Grenserittet 2015. Lag spenning ut av ulikheten, heller enn å fremheve disse ved ulik premiering.

Heidi Rosasen Sandstø
Norgesmester terrengsykling, vinner av Grenserittet tre ganger, flere pallplasser i birken, tidligere landslagsutøver.

Publisert 7. august 2014 kl 10.52
Sist oppdatert 7. august 2014 kl 10.52
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen