Trek var blant de første merkene til å ha en 29er med lang vandring da Slash fikk store hjul i 2016. Slash 2021 tar opp ballen fra forgjengerne i en ytterligere raffinert og utviklet pakke.

Rent visuelt er det tre ting vi fort legger merke til som er endret på nye Slash i forhold til den Slash-modellen vi kjenner i dag. Det første er at den lille knekken helt forrest på overrøret er rettet ut. Parallellt har Trek gitt underrøret en ny fasong, ved at føyningen mellom over-, styre-, og underrør fortsetter litt bakover, før selve underrøret går ned mot krankpartiet. Dette frigjør plass til at gaffelkrona kan rotere uten å dælje inn i underrøret i et fall.
Trek har dermed kunnet øke styreutslaget fra utslagsbegrenseren, Knock Block fra 58 til 72 grader. Alle som har syklet trange franske serpentinsvinger både opp og ned vil sette pris på dette.
Den tredje tingen vi raskt ser er at måten bakdemperen er festet i ramma på er endret i forhold til på forgjengeren.
Demperen er nå festet lenger bak over krankpartiet. Dette gjør at vippearmen fra bakramma komprimerer selve bakdemperen i en mye skarpere vinkel enn på forrige modell, da bakdemperen stod omtrent loddrett i ramma.
Dette gir bakhjulsopphenget en annen utveksling og påvirker også fjærraten til bakdemperen - altså hvordan komprimeringsmotstanden endrer seg gjennom vandringen.
Mengden vandring for bakhjulet er økt fra 150 mm til 160 mm. Dette er kombinert med 170 mm vandring i gaffelen, noe som er helt i tråd med nye trender.
Trek var kanskje tidlig ute med 29ere med lang vandring, men de er langt fra de første på markedet med en 29er med 160 og 170 mm vandring.
Trek fortsetter med sin unike Thru Shaft-demper, som de har utviklet med Rock Shox. Denne har numerisk retur-justering for ekstra brukervennliget, justerbar tune i åpen innstilling og det Trek kaller en Oversized Thermal Compensator, altså et ekstra stort kammer for å kompensere for at demperen blir varm under bruk.
Av de litt mindre åpenbare endringene på nye Slash ser vi at setevinkelen er gjort en del brattere. Trek opplyser at den effektive setevinkelen er gjort 1,9 grader brattere enn på forgjengeren. Treks rammeutforming med et sterkt skrånende seterør gjør at setevinkelen ser slakere ut enn den faktisk er. Den faktiske vinkelen som er relevant er den mellom en vannrett linje gjennom kranken og en tenkt linje fra kranken til der setet festes på setepinnen. På nye Slash er denne vinkelen oppgitt til 75,6 grader med sykkelen i den lave av to geometri-innstillinger.
De med et skarpt blikk vil også se at nye Slash har en ørlite grann slakere styrevinkel enn forgjengeren. Trek opplyser at styrevinkelen er 0,6 gradere slakere enn på forrige generasjon Slash. Dette er omtrent det som følger av at gaffellvandringen er økt fra 160 til 170 millimeter.
Styrevinkelen er oppgitt til 64,1 grad i lav innstilling. Til sammenligning har siste generasjon av Specialized Enduro en styrerørsvinkel på 64,3 grader
Trek har også senket krankhuset en del på nye Slash. Seks millimeter lavere krank gir en oppgitt krankhøyde på 345 mm i lav innstilling. Dette er 2 mm lavere enn på Specialized Enduro, en sykkel som er blant de lavere på markedet.
Rammelengden, reach er oppgitt av Trek til lange 486 mm i størrelse 19/Large. Hvis vi igjen sammenligner med Specialized Enduro, er nye Trek Slash 1 mm kortere i lav og slak innstilling. I «bratt» innstilling får Trek Slash 2021 en raus rammelengde på 491 mm i large. Stemlengden er den samme på alle størrelser, 35 mm.
Størrelse: S - M - M/L - L - XL
Rammelengde/reach: 42,5 - 45 - 46,9 - 48,6 - 51,6 cm
Rammehøyde/stack: 62,1 - 62,2 - 62,6 - 63,5 - 65,8 cm
Styrevinkel: 64,1 grader
Setevinkel: 75,6 grader
Kjedestagslengde: 43,7 cm
Krankhøyde: 34,5 cm
Akselavstand: 119,7 - 122,2 - 124,3 - 126,4 - 130,5
Alle mål i lav innstilling.
Lagring i rammas underrør er en funksjon det må være lov å si at Trek har kopiert fra Specialized. Men der Specialized kun tilbyr dette lagringsrommet på sine dyre karbonrammer, kommer nye Slash med oppbevaringsrom også på aluminiumsmodellene av nye Slash.
Trek har også økt mengden beskyttelse på ramma. Under hele underrøret er det raust med polstring. Trek opplyser at dette skal beskytte både mot steinsprut under sykling, og gjøre slitasjen på sykkelen mindre når den henger på lasteplanet på pick-up-en din.
Senkepinnen er ikke bare økt i lengde, den er også gjort tjukkere. Nye Slash kommer med senkepinne i 34,9 mm dimensjon og i rause lengder, 150 mm på medium og M/L, 170 mm på Large og hele 200 mm på XL-størrelsen.
Trek utstyrer Slash-modellene med sin egen Bontrager Line Elite dropper. Denne har selvsagt bryter til å montere under styret på venstre side.
Nye Slash kommer i fem forskjellige varianter med karbonramme. I tillegg kommer den også i to varianter med aluminiums-ramme.
Den rimeligste i linja, Slash 7 får en veiledende pris på 32 999 kroner.
For det får du en Rock Shox Yari RC-gaffel, en RockShox Delexue Select +-bakdemper uten Thru-Shaft-teknologi. SRAM NX-drivverk og Guide T-bremser og Bontrager Line Comp hjulsett.
Trek Slash 8
Pris: 37 999 kroner
Utstyr:
Den rimeligste karbonvarianten er Slash 9.7. Både Slash 9.8 og 9.9 kommer i varianter både med Shimano og med SRAM drivverk. Vi har kun fått prisene på ett alternativ på hvert nivå fra den norske Trek-importøren.
Trek Slash 9.7
Pris: 48 999 kroner
Utstyr:
Trek Slash 9.8 XT
Pris: 64 999 kroner
Utstyr:
Trek Slash 9.9 X01
Pris: 91 999 kroner
Utstyr: